Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI RWD standard wysoki dach

Z silnikiem V6

W testowym egzemplarzu napis „Hej Mercedes” informował, ale tylko z lewego boku, o nowoczesnym systemie multimedialnym

Bardzo ciekawa wersja dostawczego Sprintera – z wysokoprężnym turbodieslem 3.0 V6 o mocy 190 koni, oznaczona jako 319 CDI. Takim autem można jeździć szybko, również z wykorzystaniem pełnej ładowności 1079 kilogramów. Karoseria było standardowa, dach wysoki. Sprinter może być jeszcze: kompakt, długi, ekstra długi, z kolei dach normalny i superwysoki. Wszystkiego z wszystkim nie da się połączyć, ale tak jest również w przypadku innych marek i modeli.

Dla kogo taki wóz?

Dla wiecznie spieszących się firm transportowych, nie zważających specjalnie na wysokie ceny i wysokie spalanie. Diesel V6 potrafi pracować bardzo kulturalnie, nawet po rozruchu na zimno, podczas jazdy wydaje z siebie dźwięki nie kojarzące się z samoczynnym zapłonem, ale nie potrafi oszczędnie obchodzić się z paliwem. Średnie zużycie na poziomie 12 litrów nie powinno cię zdziwić. Testowy egzemplarz stanowił pokaz możliwości producenta, głównie z powodu płatnych dodatków, których nazbierało się za około 100 tysięcy brutto! Poniżej opis trzech z nich.

Trzy ciekawe opcje

Fotel kierowcy z elektryczną regulacją. W wielu osobowych autach z wyższej półki jest wręcz oczekiwany, ale tutaj mamy przecież dostawczaka. Fotel daje możliwość zapisania w pamięci aż trzech ustawień.  Przyciski, jak to w Mercedesie, mieszczą się na drzwiach kierowcy. W Sprinterze, z powodu ogólnych rozmiarów auta i drzwi, stosunkowo nisko, ale nie jest niewygodnie. Przy „przywoływaniu ustawień” należy przytrzymać przycisk z cyfrą 1, 2 lub 3. To nie wszystko, bo kolejną opcją związana z miejscami siedzącymi było podgrzewanie fotela kierowcy i miejsca pasażera obok kierowcy na dwuosobowej kanapie. Taka kanapa to również płatny dodatek, seryjnie jest fotel dla jednego pasażera. Podgrzewanie ma trzy stopnie, co warto pochwalić.

System multimedialny MBUX. MBUX, czyli Mercedes-Benz User Experience, nowość z 2018 roku, pierwszy raz zastosowana w A-klasie. Wystarczy powiedzieć „Hej Mercedes” i zaraz zgłasza się pani, to znaczy jej głos, żeby ustalić na przykład punkt w nawigacji, czy ulubioną stację radiową. Centralny ekran, 10.25 cala, jest dotykowy. Tak się złożyło, że przed Sprinterem testowałem Mercedesa-AMG E 53 Coupe 4Matic+, w którym ekran nie reagował na dotyk. Czyli w tym szczególe dostawczy furgon okazał się bardziej nowoczesny niż AMG.

Elektrycznie otwierane i zamykane boczne drzwi ładowni. Świetna sprawa, tym bardziej że można to robić aż na cztery sposoby. Dolnym przyciskiem na pilocie do samochodu, guzikiem na środku deski rozdzielczej, pociągając klamkę drzwi, przyciskiem w ładowni. W przypadku takich przeszkód jak silny mróz, oblodzenie czy zabrudzenie można przytrzymać przycisk, wtedy drzwi będą poruszane z większą siłą.

Rysopis. Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI RWD standard wysoki dach, czterodrzwiowy, dwumiejscowy (w opcji trzymiejscowy) furgon, długość 5932 mm, szerokość 2020 mm, wysokość 2620 mm, ładownia 10,5 m sześc., napęd na tylne koła, sześciocylindrowy, widlasty turbodiesel, 2987 ccm, 190 KM przy 3800 obr./min, 440 Nm przy 1400-2400 obr./min, maksymalnie – brak danych, od 0 do 100 km/h – brak danych, średnie spalanie 10,1 l/100 km (z automatem 9,5 l/100 km), cena bez opcji 129.294 zł netto, 159.032 zł brutto

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

W tym egzemplarzu był średni rozstaw osi, jeszcze jest mniejszy i większy

Pojemność ładowni takiego Sprintera wynosi 10,5 metra sześciennego

Jak zabezpieczyć na przykład lodówkę? Odrobina dydaktyki na prawej połówce tylnych, dwuskrzydłowych drzwi

Główne źródło przyjemności z jazdy, trzy litry i V6

Dwuosobowa kanapa jest opcją za 2589 zł netto, 3184 zł brutto

„Elektryczny” fotel kierowcy, z trzema pamięciami, kosztuje ekstra 2957 zł netto, 3637 zł brutto

MBUX, dotykowy ekran systemu multimedialnego

Prawe drzwi ładowni otwierasz i zamykasz elektrycznie po dopłaceniu w salonie 2899 zł netto, 3566 zł brutto. Służy do tego na przykład przycisk przy tychże drzwiach…

…albo przycisk w środkowej części deski rozdzielczej


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *