Volkswagen Caddy Furgon 1.4 TGI

Auto metanowe

Nalepki na karoserii informowały o zasilaniu CNG. Wersja 1.4 TGI jest produkowana w Polsce, w Poznaniu, tak jak inne

CNG (Compressed Natural Gas), sprężony metan jest mało popularnym paliwem w Polsce. Brakuje przede wszystkim infrastruktury, liczba ogólnodostępnych stacji nie wzrasta, wręcz odwrotnie, przez ostatnią dekadę spadła z 30 paru do 20 paru. Dlatego konstrukcje takie jak Caddy na CNG i benzynę, stanowią na razie ciekawostkę.

 

A może ktoś to kupi?

Pod dwoma warunkami: że ma blisko miejsca zamieszkania czy firmy stację CNG, jedną z tych 20 kilku oraz że jeździ na niewielkie dystanse. Bo trudno sobie wyobrazić, żeby ktoś z braku gazu CNG, co chwilę dolewał benzynę, której zbiornik mieści ledwie 13 litrów! I to jeszcze w dostawczym aucie. A poza nietypowym zasilaniem, Caddy to solidny wóz, przewidywalny w prowadzeniu, mimo sztywnej tylnej osi z resorami.

 

Skróty z paliwem i tempomatem

TGI – Turbo Gas Injection, czyli benzynowy silnik z turbodoładowaniem, bezpośrednim wtryskiem benzyny. Gaz jest podawany przez inne wtryskiwacze, pośrednio, do kolektora ssącego. Skrót występuje w oficjalnej nazwie samochodu, ale nigdzie nie ma go na nadwoziu. Jednostka o pojemności 1.4 podoba się z powodu cichej pracy, tak cichej że Volkswagen zrezygnował z wygłuszenia na wewnętrznej stronie maski. Spalanie gazu wynosi realnie poniżej 6 kilogramów na 100 kilometrów. Uruchamianie silnika zawsze przebiega na gazie, niezależnie od warunków atmosferycznych.

CNG – Compressed Natural Gas. Sprężony gaz ziemny, metan. Cztery zbiorniki CNG są pod spodem, dwa przed tylną osią, dwa za tylną osią. Wszystkie stalowe, przymocowane specjalnymi obejmami i osłonięte od dołu. Całkowita pojemność wynosi 26 kilogramów, jak podaje Volkswagen, tymczasem CNG tankuje się na metry sześcienne. Zależność jest taka, że na kilo wchodzi 1,4 kubika. Jazda wychodzi niedrogo, kubik kosztuje 3,75 zł, czyli kilogram 5,25 zł.  Przy spalaniu 5,8 kilograma na 100 kilometrów (realna wartość, nie z laboratorium), mamy koszt 30 zł, a więc jak za niecałe 6 litrów benzyny. W kabinie nie ma przełącznika między benzyną a gazem, znanego wszystkim posiadaczom aut na LPG (Liquefied Petroleum Gas). Kierowca nie ma nic do „gadania”, Caddy wpierw konsumuje owe 26 kilogramów gazu, dopiero wtedy zabiera się za benzynę. Wlew obu paliw został umieszczony pod wspólną klapką, z lewej, na końcu karoserii. Klapkę otwiera się z zewnątrz nacisnąwszy jej przedni skraj. W kabinie są dwa paliwomierze, benzynowy i gazowy. Rozbudowany, pokładowy komputer MFA (Multifunktionsanzeige) może pokazywać zasięg (na każdym paliwie z osobna i wspólny) oraz jakość gazu, w procentach. W instrukcji obsługi mamy napisane, że gaz może mieć wyższą jakość H albo niższą L. Silnik sam dostosowuje się do jakości gazu.

GRA, Geschwindigkeits-Regelungs-Anlage, czyli tempomat. Obsługuje się go z lewego ramienia trójramiennej kierownicy. Funkcja GRA jest dostępna od 30 kilometrów na godzinę.

 

Rysopis. Volkswagen Caddy Furgon 1,4 TGI, czterodrzwiowy, dwumiejscowy furgon, długość 4408 mm, szerokość 1793 mm, wysokość 1859 mm, ładownia 3,2 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy, silnik z turbosprężarką na benzynę i gaz CNG, 1395 ccm, 110 KM przy 4800-6000 obr./min, 200 Nm przy 1500-3500 obr./min, maksymalnie 174 km/h, od 0 do 100 km/h w 12,2 s, średnie spalanie benzyny  – brak danych, średnie spalanie gazu 4,2 kg/100 km, cena 71.880 zł netto (88.412 zł brutto).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dosyć wąskie lampy nie ograniczają szerokości, tylnych, dwuskrzydłowych drzwi, które otwierają się o 90 stopni

1.4 TGI pracuje na benzynie i na gazie CNG. Zwraca uwagę brak wykładziny. Maska podnosi się na jednym siłowniku

Dwa zbiorniki CNG przed tylną osią…


…oraz dwa z samego tyłu auta

Bardzo praktyczna jest półka na środku, pod czołową szybą. Idealna na ciemną czapkę (nie ma wtedy odblasków w szybie)

Paliwomierz CNG jest po lewej stronie wskaźników, w obrotomierzu

Paliwomierz benzynowy znajduje się po prawej, na dole prędkościomierza. Duży pasek rezerwy, bo zbiornik tylko 13 litrów. W praktyce jest to bardzo dokładny wskaźnik

Zasięg, a właściwie trzy zasięgi

GRA, tempomat: regulacja prędkości o 10 km/h to przyciski + i  –, zwiększanie o 1 km/h to RES, zmniejszanie o 1 km/h to SET. Pod sterowaniem tempomatem jest przycisk głośności sprzętu car audio

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *