Hyundai Elantra 1.6 MPI Style
Posted by Jacek Dobkowski on maj 23, 2019Efektowny sedan
Linia efektowna, trzeba przyznać. Nadwozie prawie dwubryłowe, z mocno pochyloną tylną szybą. Taką stylistykę Hyundai określa jako fluidic sculpture, płynna rzeźba
Elantra jest w Polsce mniej popularnym modelem Hyundaia, a szkoda. Pod ciekawą stylistyką skrywa wiele konkretnych zalet, jak obszerne, przyjemnie urządzone wnętrze, czy oszczędne obchodzenie się z benzyną.
Co to i dla kogo?
Sedan, ale z tak mocno pochylonym tyłem, że można pokusić się o uznanie go za czterodrzwiowe coupe. To ostatnio modne określenie, również w segmencie kompaktów, czego przykładem Renault Megane Grand Coupe. Wbrew temu, co niektórzy piszą, w Elantrze z tyłu jest dużo miejsca nad głowami, no chyba że ktoś ma bardzo krótkie nogi i zarazem nieproporcjonalnie długi tułów. Wprawdzie kompaktowy sedan nigdy nie dorówna prestiżowi „prawdziwemu” sedanowi klasy średniej, ale pomijając takie trudno mierzalne kwestie – Elantra zadowoli wszystkich oszczędnych dzięki tradycyjnemu silnikowi z pośrednim wtryskiem. I od niego zaczynamy.
Trzy skróty
MPI – Multi Point Injection. Wielopunktowy, pośredni wtrysk, benzyny. Jedyny motor oferowany na naszym rynku w tym modelu Hyundaia, z pośrednim wtryskiem i bez turbosprężarki. Mało nowoczesny? Liczą się efekty, a ten jest oszczędny. Zrobiłem dwie długie trasy, ze zróżnicowanymi prędkościami, również autostradowymi, czasem podczas wyprzedzania mocniej przyciskałem. I średnie spalanie nie przekroczyło 6 litrów na 100 kilometrów. Tak pokazywał pokładowy komputer. Naprawdę dobry silnik, choć jakiś wybór by się przydał. W instrukcji obsługi są jeszcze dane jednostek 2.0 MPI oraz 1.6 T-GDI (Turbo Gasoline Direct Injection) – ta z bezpośrednim wtryskiem i turbo.
HAC, Hill-Start Assist Control. Seryjny w każdej wersji wyposażenia asystent ruszania pod górę. Wyjeżdżam ze stacji paliw, pod lekkie wzniesienie. Ruch w obie strony, muszę skręcić w lewo, czekam. Trzymam wciśnięte sprzęgło i hamulec. Za chwilę sytuacja wyjaśnia się, mogę ruszać. Puszczam pedał hamulca, Elantra posłusznie stoi w miejscu. Tak właśnie, przez dwie sekundy, działa HAC, pewnie, skutecznie. HAC automatycznie włącza hamulce, potem wyłącza je po naciśnięciu gazu albo po tych dwóch sekundach.
Kontrol, od kinetic i control, od ruchu i kontroli. Zdaniem Hankooka jest to konstrukcja ogumienia zapewniająca jego możliwie najlepszą współpracę z kierowcą i drogą. Koreański producent ogumienia tłumaczy pojecie Kontrol znacznie szerzej, jako „filozofię” będącą nieodłączną częścią firmy, stosowaną we wszystkich procesach badawczych, rozwojowych i produkcyjnych dla wszystkich produktów. W wersji Style seryjny rozmiar opon to 225/45 R17 91W, Hankooki Ventus Prime 2 były wyprodukowane w Korei, tak jak reszta samochodu.
Rysopis. Hyundai Elantra 1.6 MPI Style, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy sedan, długość 4620 mm, szerokość 1800 mm, wysokość 1450 mm, bagażnik 458 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1591 ccm, 128 KM przy 6300 obr./min, 155 Nm przy 4850 obr./min,, maksymalnie 200 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,1 s, średnie spalanie 6,9 l/100 km, cena 89.900 zł (bez promocji).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Kierunkowskazy w przedniej części auta są tylko na dole, poniżej głównych lamp i mają charakterystyczne wypustki
W tylnym zawieszeniu jest belka skrętna, czego Hyundai nie wstydzi się w cenniku. Jedynie na szybkich, nierównych zakrętach czuć lekkie przestawianie tyłu
Duże brawa za seryjną siatkę na dnie bagażnika. Bardzo przydatna, choć oferowana tylko w dwóch najwyższych wersjach, Style i Premium
Deska rozdzielcza – miękka całą góra, aż po czołową szybę, twarda reszta
Cztery szyby „elektryczne”, ale tylko kierowcy porusza się po muśnięciu przycisku i tylko w dół
Bez skomplikowanej techniki i bardzo oszczędny. Można? Można
Skrót MPI jest na przykład w cenniku, a na osłonie nad głowicą mamy co innego, DOHC 16V (Double Overhead Camshaft 16 Valve), a więc dwa wałki rozrządu i 16 zaworów
Kontrol, napis na bocznej ściance letnich opon Hankook
Seryjne zapasowe koło dojazdowe, zawsze to lepsze rozwiązanie niż zestaw naprawczy