SsangYong Musso Grand 2.2 Diesel Quartz
Posted by Jacek Dobkowski on lip 5, 2019Bardzo długi pikap
Wydłużony tył, to musi być Musso Grand. Centralny zamek obejmuje pakę. SsangYong jest marką z Korei, tak dla przypomnienia
Na pewno w jednym SsangYong Musso Grand wyróżnia się, jest bardzo długim pikapem, ponad 5,4 metra. Grand w porównaniu ze zwykłym Musso ma większy rozstaw osi i większy tylny zwis. Łącznie różnica wynosi 31 centymetrów i właśnie o tyle jest też dłuższa paka wersji Grand, aż 1,61 metra. I co ważne – Musso Grand kosztuje tyle samo co Musso, dostajesz więcej samochodu za identyczne pieniądze! I zawsze z seryjną, plastikową wykładziną paki.
Dla kogo taki pojazd?
Dla nonkonformistów, dla których pikap nie musi nosić marki Fiat, Ford, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Toyota, Volkswagen. Dla ceniących dobre wykonanie kokpitu, z miękkimi materiałami. Tak właśnie jest w Musso, na górze deski rozdzielczej są dwie połacie plastiku uginającego się pod palcami. Dla ludzi potrzebujących terenowego auta z dużymi możliwościami transportowymi, zarówno pod względem objętości jak i ładowności, która w przypadku testowego egzemplarza wynosi 1020 kilo – takie możliwości dają resory z tyłu. W Musso Grand masz możliwość wyboru, w tej samej cenie, tylnego zawieszenia z resorami, albo ze sprężynami śrubowymi. Tylny most jest sztywny, w obu wariantach.
Trzy, charakterystyczne cechy
Centralny zamek obejmujący również pakę. Bardzo dobry „patent”, nie trzeba oddzielnie zamykać ładowni na klucz i sprawdzać. Oczywiście mam na myśli pakę bez opcjonalnego przykrycia. W tylnej klapie nie ma zresztą żadnego zamka na klucz. Pilot z kluczykiem jest tradycyjny, a stacyjka mieście się z prawej strony kolumny kierownicy.
Sterowanie napędem 4×4 pokrętłem. W poprzedniku, czyli w Actyonie Sports, pokrętło znajdowało się na środkowej konsoli, w Musso jest na środkowym tunelu. Wygląda elegancko, obsługuje się go bardzo łatwo. 2H oznacza napęd na tył, 4H na tył i na przód, 4L na tył i na przód z reduktorem. Ponieważ samochód nie ma centralnego dyferencjału i dołączanie przodu jest na sztywno, układ ma charakter wybitnie terenowy. Przy dobrej przyczepności jedziesz wyłącznie na tylnym napędzie, 2H. Przód możesz włączyć (4H) i wyłączyć (powrót do 2H) na postoju albo przy szybkości do 70 km/h. Uwaga – wytwórnia określa limit z 4H na 80 km/h. Reduktor, 4L, załączasz z pozycji 4H, albo z 2H, na zatrzymanym aucie, z dźwignią zmiany biegów na luzie. SsangYong nie podaje maksymalnej szybkości na 4L.
Regulacja podświetlenia tablicy wskaźników. Podświetlenie ma aż 20 stopni, jest traktowane jako jedna z funkcji pokładowego komputera. Przyciskiem na prawym ramieniu kierownicy, z symbolem dwóch kartek, przerzuca się wyświetlacz tego komputera, na środku tablicy wskaźników. Gdy pojawi się skrót ILL, wiadomo że chodzi o illumination, podświetlenie. Litera L oznacza level, poziom (stopień), jeden z 20. Wybieranie poziomów odbywa się poprzez naciskanie klawisza, do góry i na dół, pod wspomnianym przyciskiem na prawym ramieniu kierownicy. Dobrze, że działa to w obie strony, to znaczy możesz przejść z poziomu 20 (największa jasność) na 1 (minimalna jasność) i odwrotnie.
Rysopis. SsangYong Musso Grand 2.2 Diesel Quartz, czterdrzwiowy, pięciomiejscowy pikap, długość 5405 mm, szerokość 1950 mm, wysokość 1855 mm, bagażnik ok. 1400 l, napęd 4×4, (stały na tył, dołączany na sztywno na przód, reduktor), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2157 ccm, 181 KM przy 4000 obr./min, 420 Nm przy 1600-2600 obr./min, maksymalnie 178 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 8,3 l/100 km, cena 140.900 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Oryginalne, owalne przetłoczenia na bocznej ścianie nadwozia. To nie uszkodzenia, tak jest fabrycznie
Deska rozdzielcza sprawia dobre, pierwsze wrażenie i co istotne, to wrażenie się utrzymuje
Elegancki kluczyk, klasyczny, z rozkładanym grotem
Pokrętło do napędu, z ciekawymi piktogramami. 2H na równe trasy, 4H na śliskie, 4L na wertepy – mniej więcej się zgadza
Gałka dźwigni biegów nie została solidnie umocowana, przekręca się wokół pionowej osi. Na zdjęciu oczywiście we właściwej pozycji
Maska na dwóch siłownikach, choć kąt jej otwarcia nie wzbudza zachwytu
Sztywny, tylny most. Pełnowymiarowe koło zapasowe z alufelgą – brawo!
ILL L20, największe podświetlenie tablicy wskaźników
Sterowanie ILL, podświetleniem, na prawym, szerokim ramieniu kierownicy