Fiat Tipo 1.4 T-Jet S-Design
Posted by Jacek Dobkowski on sie 7, 2019Nowa, dobra jakość
Przetłoczeń na karoserii dużo, ale mają one sens, końcowy efekt jest miły dla oka
Fiat zmienia się na lepsze. Kompakt Tipo wygląda atrakcyjnie, a co równie ważne kabina została porządnie zmontowana, w czasie jazdy nic nie skrzypi. Warto to pokreślić, gdyż testowy egzemplarz miał już ponad rok służby w parku prasowym importera, czyli długi staż.
Co to jest i dla kogo?
Kompaktów na rynku zatrzęsienie, mało która marka omija segment C. Fiat stara się walczyć tym co zazwyczaj, czyli połączeniem stosunkowo przystępnych cen, ze sporymi nadwoziami i niezłą jakością – w ostatnich latach zauważalnie lepszą. Taki miks przyciąga wielu klientów kalkulujących rozsądnie. A dlaczego najwięcej widzi się Tipo sedanów? Bo to najtańszy wariant nadwoziowy, hatchback porównywalny pod względem silnika i wyposażenia pozostaje droższy o kilka dobrych tysięcy złotych. Sedan nie występuje jako1.4 T-Jet S-Design, nie może mieć ani tego 120-konnego silnika, ani wyposażenia S-Design.
Tipo i trzy skróty
T-Jet, jak Turbo-Jet. Określenie rodziny benzynowych silników, z turbodoładowaniem i tradycyjnym, pośrednim wtryskiem paliwa, wielopunktowym oczywiście. Bardziej od technicznych zawiłości użytkownik jest zainteresowany, jak motor spisuje się na co dzień oraz ile pali. Jednostka 1.4 T-Jet, 120 koni zapewnia dobrą dynamikę. Przy prędkościach typowych dla polskich autostrad staje się nieco za głośna. A zużywa średnio w granicach 8 litrów, przy spokojnym stylu prowadzenia zejdziesz do 7 litrów, nawet niżej.
DTC, Drag Torque Control. Zapobiega blokowaniu się napędzanych, przednich kół po nagłym puszczeniu pedału gazu, albo po nagłej redukcji biegu na drodze o niskiej przyczepności. W takich sytuacjach efekt hamowania silnikiem mógłby spowodować poślizg napędzanych kół. DTC interweniuje automatycznie, poprzez chwilowe zwiększenie momentu obrotowego silnika, czyli dodanie gazu. Jest to taki sam układ jak MSR (Motorschleppmomentregelung) w rodzinie Volkswagena.
HHC – Hill Hold Control. Kolejny elektroniczny pomocnik działający automatycznie, kierowca nie musi nic włączać, przełączać. Tym razem chodzi o ułatwienie ruszania pod górę, zarówno do przodu, jak i do tyłu na wstecznym. HHC utrzymuje przez dwie sekundy ciśnienie w układzie hamulcowym, co pozwala na przeniesieniu prawej stopy z pedału hamulca na pedał przyspieszenia. HHC pracuje pewnie, zdecydowanie, o czym przekonałem się kilka razy na skrzyżowaniach stromych ulic. Warunkiem niezbędnym i koniecznym jest pochylenie większe niż 5 procent, a więc HHC nie zadziała na każdym fragmencie drogi nietrzymającym poziomu. Ba, Fiat ostrzega w instrukcji obsługi, że na niewielkich wzniesieniach, poniżej 8 procent, HHC może nie uaktywnić się, gdy samochód będzie obciążony. HHC jest gotowy do akcji tylko przy uruchomionym silniku i naciśniętym pedale hamulca. Na drodze pod górę skrzynia biegów może być na luzie, albo może być włączony bieg do przodu. Na drodze z góry musi być wrzucony bieg wsteczny.
Rysopis. Fiat Tipo 1.4 T-Jet S-Design, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4368 mm, szerokość 1792 mm, wysokość 1495 mm, bagażnik 440 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1368 ccm, 120 KM przy 5000 obr./min, 215 Nm przy 2500 obr./min, maksymalnie 200 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,9 s, średnie spalanie 7,0 l/100 km, cena 77.800 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Również z tyłu Tipo może się podobać
Czarne, aluminiowe felgi, 17-calowe stanowią seryjne wyposażenie S-Design
120 koni w zupełności wystarczy. Pokrywa nad silnikiem częściowo metalowa – nad turbosprężarką
Skrót T-Jet na górnej pokrywie nad silnikiem
Kokpit dobrze wykonany, jego góra jest z plastiku uginającego się pod palcami
Przyciski do elektrycznego sterowania szybami i lusterkami bardzo dobrze położone. W niektórych modelach innych marek są one za mocno cofnięte
Sterowanie sprzętem car audio – dosłownie – zza kierownicy. Fiat wziął to od swoich amerykańskich marek z koncernu Chryslera
Wygodny wlew paliwa bez korka…
…z zaznaczonym miejscem, w którym najlepiej nacisnąć klapkę, aby ją otworzyć