Peugeot Partner Long 1.6 BlueHDi 100 Asphalt

Asphalt na trasy

Lakier biały banquise (czyli kra) pasował do chłodniczej zabudowy

Wśród dostawczych Peugeotów wersja Asphalt została przeznaczona przede wszystkim do połykania tras po dobrych nawierzchniach, z kolei odmiana Grip jest nieco off-roadowa. Testowy egzemplarz miał zabudowę chłodniczą z agregatem Zanotti, ale poświęcimy uwagę trzema innym, ciekawym elementom.

Charakterystyczne rozwiązania

i-Cockpit, czyli nietypowa deska rozdzielcza, w Partnerze pierwszy raz w aucie dostawczym, wcześniej stosowana wyłącznie w osobowych Peugeotach. Główną cechą są wskaźniki widoczne ponad kierownicą, nie zaś między jej piastą i obręczą. Jeśli wcześniej nie miałeś z czymś takim do czynienia, porzuć swe obawy, zwłaszcza jak lubisz małe kierownice, którymi łatwo i szybko się kręci. Kokpit i-Cockpit sprawdza się, również w dostawczaku. Kierownica jest bardzo oryginalna, ścięta na górze i na dole, do tego ma dwa zgrubienia w górnej części. Dzięki takiemu kształtowi nie przesłania „zegarów”. Ewentualnie mogą być zasłonięte dolne przyciski pod wskaźnikami służące do regulacji podświetlenia deski rozdzielczej oraz informacji o przeglądach i zasięgu na AdBlue, ale od czego regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach? Można kolumnę tak ustawić, że wszystko będzie widoczne. A propos wskaźników, obrotomierz umieszczono z prawej, niczym w sportowym aucie. Najważniejsze, że francuscy konstruktorzy nie zapomnieli o termometrze cieczy chłodzącej silnik, zwanej potocznie wodą.

Surround Rear Vision. Niedotykowy, pięciocalowy ekran w kabinie, na górze, w miejscu wewnętrznego lusterka, seryjny w odmianie Asphalt.  Normalnie w blaszanym furgonie w tym miejscu nie ma nic. Surround Rear Vision zastępuje wspomniane lusterko i zarazem pomaga przy cofaniu. Być może to rozwiązanie zostanie spopularyzowane w przyszłości, wszak kamery mają zastąpić lusterka wsteczne. Poruszając się Partnerem do przodu, z dowolną szybkością widzisz, co znajduje się z tyłu, albo z prawej strony z boku. Służą do tego dwie kamery – odpowiednio – na lewej części tylnych, dwuskrzydłowych drzwi oraz pod zewnętrznym, prawym lusterkiem, ta druga „patrzy” ukośnie. Widok możesz zmieniać przyciskiem pod wyświetlaczem, albo na końcu dźwigienki przy kierownicy – jest albo jeden widok, albo drugi. Natomiast podczas cofania masz trzy widoki do wyboru, dochodzi jeszcze jeden do tyłu. Zawsze jest na ekranie czerwona kreska oznaczająca początek bezpiecznej przestrzeni za Peugeotem. Często, pod skrzyżowaniami widzisz, jak pojazdy za tobą przekraczają tę kreskę. A jeśli nie chcesz, aby coś świeciło nad głową, możesz ekran wyłączyć.

Podgrzewana, czołowa szyba. Opcja, ale niedroga, za 290 złotych netto, czyli za 357 brutto. W odróżnieniu od przykładowo Fordów nitki ogrzewania nie biegną przez prawie całą szerokość szyby, znajdują tylko z lewej strony. I jest ich niewiele, zaledwie trzy, ale o zakręconym, pofalowanym kształcie.

Rysopis. Peugeot Partner Long 1.6 BlueHDi 100 Asphalt, czterodrzwiowy, dwumiejscowy furgon (w opcji trzymiejscowy), długość 4753 mm, szerokość 1848 mm, wysokość 1820 mm, ładownia 3,9 m sześc., po zabudowie 2,2 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1560 ccm, 99 KM przy 3750 obr./min, 254 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 165 km/h, od 0 do 100 km/h 12,6 s (auto trzymiejscowe 12,8 s), średnie spalanie 4,3 l/100 km, cena 75.900 zł netto (93.357 zł brutto), po zabudowie około 104.000 zł netto, czyli około 128.000 zł brutto.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Tylne drzwi pełne i…

… właściwie podwójne, bo do fabrycznych przykręcono grube panele

Deska rozdzielcza i-Cockipt, nie pomylisz jej z żadną inną

Wskaźnik nie są zasłonięte. Element przytwierdzony po lewej służy do ustawiania temperatury w chłodni

Surround Rear View, pomysł popieram, ale poproszę o obraz lepszej jakości

Jedna z kamer Surrond Rear View, pod prawym, zewnętrznym lusterkiem

Ogrzewanie czołowej szyby włącza się i wyłącza na lewym skraju kokpitu. Dioda na przycisku jest szeroka, więc nie ma wątpliwości, czy ogrzewanie działa

Nitki ogrzewania w czołowej szybie tylko z jej lewej krawędzi

Turbodiesel 1.6 o mocy 99 koni zapewnia wystarczające osiągi


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *