Toyota Hilux 2.4 D-4D Dakar 6A/T

Z bajerami

W Rajdzie Dakar swego czasu Toyotą Hilux, ale z innym układem napędowym, startował Adam Małysz

Istnieją bardziej sportowe wersje sportowych aut, analogicznie można podrasować pikapa, który i tak przyciąga na drodze większą uwagę niż mnóstwo osobowych modeli. Tak zrobiła Toyota, opracowując na bazie bogatej odmiany SR5 jeszcze bogatszą – Dakar. Hilux jest produkowany w Republice Południowej Afryki (RPA), a Dakar to propozycja polskiego importera.

 

Przepis na Dakar

Z rozpoznaniem Dakaru nie ma najmniejszego problemu – oklejenie nadwozia każdy zauważy, tak samo jak panele ochronne drzwi (w testowym egzemplarzu przyklejone niedbale), metalowe boczne stopnie z czarnymi nakładkami, orurowanie paki, zamykaną pokrywę przestrzeni ładunkowej. Przód karoserii otrzymał elementy w kolorze fortepianowej czerni, tył hak holowniczy z wiązką 13 pin, a koła mają 18-calowe, dwukolorowe alufelgi. We wnętrzu jest czarna, skórzana tapicerka (miła w dotyku), czarna podsufitka (robi klimat), elektrycznie sterowany fotel kierowcy, ale pozbawiony pamięci. Jest także nawigacja satelitarna GPS i to będzie pierwszy z opisywanych skrótów.

 

Trzy terminy

GPS – Global Positioning System. Globalny system nawigacji, którego operatorem jest Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, jak zaznacza Toyota w osobnej instrukcji obsługi nawigacji i systemu multimedialnego (była po angielsku). Nawigacją Toyota Touch 2 sterujesz poprzez dotykowy, stały, 8-calowy ekran na środku deski rozdzielczej. Ekran działa szybko, ikonki są duże, a głos dobrze mówi po polsku, co nie w każdej marce samochodów jest takie oczywiste. Możesz wybrać trzy rodzaje trasy: szybką, krótką, ekologiczną. Ciekawe są informacje dotyczące różnych krajów, między innymi o dopuszczalnym poziomie alkoholu we krwi. Toyota obiecuje trzyletnią, darmową aktualizację map.

POI – Point Of Interest. Interesujące punkty w nawigacji satelitarnej. Łatwo odnaleźć je w menu, można szybko zapisać, albo wyznaczyć trasę (Go), kategorii jest kilkadziesiąt, ale nie zawsze baza danych sprawia wrażenie kompletnej. Chciałem sprawdzić kluby fitness w moim mieście, bo na pewno są. Wyskoczyły kluby, ale w odległej o 40 kilometrów stolicy województwa.

LDA – Lane Departure Alert. Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Jego włącznik znajdziesz z lewej strony kokpitu, nisko, w drugim rzędzie przycisków. Lampka potwierdzająca włączenie zapala się na górze tablicy wskaźników. Po włączeniu lub wyłączeniu, po kolejnym uruchomieniu silnika układ będzie w tym samym stanie, nie trzeba więc go uruchamiać przed każdą jazdą. LDA nie działa poniżej 50 na godzinę. Kamera na górze, za czołową szybą odczytuje poziome linie namalowane na jezdni, białe bądź żółte. LDA szybko zaalarmuje cię piknięciami, co najmniej trzema, gdy zjeżdżasz z pasa ruchu bez kierunkowskazu. Możesz wywołać grafikę dotyczącą LDA na wyświetlaczu na środku tablicy wskaźników. Gdy LDA wykryje niezamierzoną zmianę pasa ruchu, na pomarańczowo miga linia po tej stronie, w którą samochód zmierza.

 

Rysopis. Toyota Hilux 2.4 D-4D Dakar 6A/T, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy pikap, długość 5330 mm, szerokość 1855 mm, wysokość 1815 mm, bagażnik ok. 1100 l, napęd 4×4 (stały na tył, ręcznie dołączany na przód, reduktor), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2393 ccm, 150 KM przy 3400 obr./min, 400 Nm przy 1600-2000 obr./min, maksymalnie 170 km/h, od 0 do 100 km/h w 12,8 s, średnie spalanie 7,2 l/100 km, cena 182.900 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Zabudowa skrzyni wraz z orurowaniem to seryjne elementy w Dakarze

Turbodiesel 2.4 D-4D sprawia wrażenie, jakby miał więcej koni niż 150

Kokpit z nawigacją GPS urządzony przejrzyście, nie zgłaszam zastrzeżeń

Nawigacja GPS jest standardowa w Dakarze, w SR i SR5 wymaga dołożenia w salonie 3200 złotych

Piktogram POI łatwy do trafienia

Kategorii POI jest dużo, zaczynają się od… Toyoty

Punkty POI w pobliżu, wszystko czytelne

Włącznik LDA z lewego boku deski rozdzielczej, pierwszy z prawej

Widok na tablicy wskaźników, LDA załączone, linii na jezdni nie rozpoznało (czarne wypełnienie ukośnych linii na ekranie), bo zdjęcie zrobiono na parkingu


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *