Peugeot 508 GT

Z szybami bez ramek

Nadwozie z tylną klapą, czyli pięciodrzwiowy hatchback wyglądający niczym coupe. Niektórzy takie karoserie określają słowem „liftback”. Tylko, jak wyznaczyć granicę między hatchbackiem a liftbackiem?  

Klasa średnia, niegdyś liczna i interesująca, kurczy się rynkowo, przede wszystkim przez bezustanne natarcie SUV-ów (Sport Utility Vehicle), tudzież crossoverów. Dobrze więc, dla zróżnicowania motoryzacyjnego światka, że pojawiają się tak efektowne propozycje, jak 508.

 

Kogo powinien przyciągnąć?

Właśnie – efektowne. Peugeot 508 sprawia wrażenie nawet dłuższego niż jest (4,75 metra), już oglądanie go od przodu może wywołać efekt WOW, a cóż dopiero otwarcie drzwi! Którychkolwiek drzwi, bo wszystkie, także pokrywa bagażnika, wyróżniają się szybami bez obramowania. Atrakcyjna prezencja znaczy wiele również we współczesnej motoryzacji. Pozytywne wrażenie estetyczne znajdują kontynuację w kabinie. Deska rozdzielca i-Cockpit z małą, podwójnie spłaszczoną kierownicą musi się podobać, również z powodu dobrego montażu. Nowy Peugeot 508 winien przyciągnąć klientów doceniających design i zarazem nieco zamożniejszych. Cennik hatchbacka rozpoczyna kwota 124.900 złotych, wersja GT kosztuje 183.400, zaś egzemplarz na zdjęciach, z opcjami ponad 220 tysięcy.

 

Trzy ciekawe rzeczy

Szyby bez ramek. Świetnie wyglądają, chwała konstruktorom Peugeota, że zdecydowali się je zastosować. I nie dali się przekonać księgowym, wszak to droższe, bardziej skomplikowane rozwiązanie. Choćby dlatego, że przed każdym otwarciem drzwi szyby muszą się nieco opuścić i wyjść z uszczelek. zaś po każdym zamknięciu wrócić w to miejsce, poprzez krótki ruch do góry. Podczas jazdy, również szybkiej, nie zauważyłem, aby okna w drzwiach jakoś specjalnie świszczały. Szyba w tylnej klapie nie ma wycieraczki. Szkoda, przewaga designu nad funkcjonalnością, tak samo jak w Volkswagenie Arteonie, pozbawionym ramek w drzwiach. I pomyśleć, że kiedyś Peugeot oferował tylną wycieraczkę w Peugeocie 406 sedan.

Klawisze na desce rozdzielczej w poziomie. Klawisze służą do zmiany obrazu na centralnym, dotykowym ekranie. Oryginalna sprawa, podobne usytuowanie przełączników miał przed laty Nissan Primera, ale wyżej, bliżej czołowej szyby (i zlokalizowanej tam tablicy wskaźników). Owszem, czytelność piktogramów na klawiszach w 508 może okazać się słabsza, zwłaszcza dla osób niskiego wzrostu. Z drugiej strony, obsługa jest wygodna, jest o co oprzeć palce, nie wiszą one w powietrzu. A nader wygodna podpórka dla dłoni to dźwignia ośmiobiegowego automatu EAT 8 (Efficient Automatic Transmission).

Półka w środkowym tunelu. A dokładnie w miejscu jego zetknięcia z środkową konsolą. Żeby nie było wątpliwości, bo nie wszyscy młodzi dziennikarze to rozróżniają. Środkowy tunel  biegnie w poziomie między przednimi fotelami, a często dalej. Środkowa konsola to pionowa, centralna część deski rozdzielczej, w Peugeocie 508 zwrócona w stronę kierowcy. Podobny otwarty schowek, na dole za środkową konsolą, był charakterystyczny dla Volvo poprzednich generacji. W „508” znajdują się tam dwa gniazdka USB (Universal Serial Bus), trudno dostępne oraz opcjonalne bezprzewodowe ładowanie smartfona w standardzie Qi.

 

Rysopis. Peugeot 508 GT, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4750 mm, szerokość 1859 mm, wysokość 1403 mm, bagażnik 487/1537 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbo, 1598 ccm, 225 KM przy 5500 obr./min, 300 Nm przy 1900 obr./min, maksymalnie 248 km/h, od 0 do 100 km/h 7,3 s, średnie spalanie 7,4 l/100 km, cena 183.400 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Powrót do własnej przeszłości – nazwa modelu z przodu, między maską a atrapą chłodnicy

Oznaczenie wersji nie z tyłu karoserii, ale na słupku C, za tylnymi drzwiami

Elegancko, dynamicznie i bez wycieraczki

Kufer z malutką półeczką, co znacznie ułatwia korzystanie z niego. Roleta jest na stałe przymocowana do klapy  

Szyby we wszystkich bocznych drzwiach możesz podnieść i opuścić po jednym dotknięciu przycisku

Wskaźniki nad małą kierownicą, w obecnych Peugeotach to normalne

Poziome klawisze na środkowej konsoli służą między innymi do wywoływania nawigacji, telefonu, ustawień samochodu

Półka w środkowym tunelu, można tutaj coś niedużego ukryć

Pod względem technicznym absolutna klasyka: silnik poprzecznie z przodu, przedni napęd

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *