Nissan Qashqai 1.3 140 Tekna

Zawieszenie jest ważne

Po liftingu, sprzed dwóch lat, Qashqaia najłatwiej rozpoznać po przednich światłach przeciwmgłowych. Są prostokątne, były okrągłe

Qashqai należy do licznej gromady crossoverów i SUV-ów (Sport Utility Vehivle). Poza miłą dla oka powierzchownością wyróżnia się wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu – nie ma znaczenia, czy napęd trafia jedynie na przód (jak w testowym egzemplarzu), czy również na tył. Qashqai 4×4 występuje tylko ze 150-konnym turbodieslem.  Tak czy inaczej żaden Qashqai nie ma z tyłu belki skrętnej. I to się chwali.

Dla kogo takie auto?

Dla wszystkich ceniących dobre, przewidywalne prowadzenie. Nie żeby zaraz sportowe, nie każdy wóz musi przejawiać takie aspiracje. Chodzi o porządne trzymanie się drogi, niezależnie od prędkości, o bezproblemową zmianę pasa ruchu pośród asfaltowych kolein, wreszcie o sporą dozę komfortu. To wszystko „Kaszkaj” zapewnia. Z pewnością powinni zwrócić na ten model uwagę kierowcy ceniący długą gwarancję. Nissan od dawna daje trzy lata, teraz nawet pięć, ale zawsze z limitem 100 tysięcy kilometrów.

Trzy skróty a nawet cztery

DIG-T, czyli Direct Injection Gasoline Turbo, benzynowy silnik z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką. Jest to czterocylindrowa jednostka o pojemności 1332 centymetrów sześciennych, znana z Renault. Nissan od 20 lat znajduje się w sojuszu z Renault, jako słabszy, podporządkowany partner. Nissan, wzorem Renault, w cennikach nie podaje zaokrąglonej pojemności, tylko „DIG-T 140”, a więc informuje o mocy. Te 140 koni w zupełności wystarczy do sprawnego poruszania się „Kaszkajem”, również po autostradach. Jak na obecne czasy przyspieszenie do setki 10,9 sekundy specjalnie nie imponuje, ale ważniejsze że nawet podczas szybkiej jazdy silnik współpracuje z kierowcą, chce się rozpędzać. Spalanie – jak to w downsizingowych konstrukcjach  – bardzo zależy od stylu jazdy, ale w granicach 8 litrów powinieneś się zmieścić. Komu za mało mocy, może wybrać wersję 1.3 160 KM. I na niej kończy się gama benzyniaków Qashqaia, wcześniej były 1.2 DIG-T.

TSR – Traffic Sign Recognition. Układ rozpoznawania znaków drogowych, seryjny od wersji N-Connecta, a więc również w Tekna. Dzięki kamerze za czołową szybą odczytuje znaki ograniczenia szybkości i zakazu wyprzedzania. Znaki pojawiają się na pionowym wyświetlaczu między obrotomierzem a prędkościomierzem, w dwóch miejscach, na górze (mniejszy, jeden znak) i na dole (większe piktogramy, jeden albo dwa). Dzięki temu zawsze widzisz, jakie jest ograniczenie prędkości, jeśli dolna część wyświetlacza jest zajęta na przykład przez wskazania nawigacji. Wyświetlacz na tablicy wskaźników obsługujesz przyciskami na lewym ramieniu kierownicy. Możesz wyłączyć TSR wchodząc w: Settings, Driver Assistance, Traffic Sign. Co ciekawe, jest to możliwe również w trakcie jazdy, niektóre marki umożliwiają tego rodzaju manipulacje tylko, gdy auto stoi. TSR należy traktować jako pomoc a nie wyrocznię. Przykładowo, w niektórych miejscowościach pokazuje 60 a nie 50. Trudność sprawia także rozwiązywanie ograniczeń przez skrzyżowania.

P-FEB, Pedestrian Forward Emergency Braking. Układ hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych, seryjny od wersji N-Connecta. P-FEB to skrót z cennika, w instrukcji obsługi Nissan stosuje inny termin , IEB (Intelligent Emergency Braking) z funkcją wykrywania pieszych. Układ pracuje w oparciu o radar oraz o kamerę za czołową szybą – ona wykrywa pieszych. IEB działa od 5 km/h, funkcja wykrywania pieszych w przedziale 10-60 km/h. Układ ostrzega wizualnie i dźwiękowo o niebezpieczeństwie zderzenia, zwiększa siłę hamowania albo automatycznie uruchamia hamulce, jeśli kierowca nie reaguje.

Rysopis. Nissan Qashqai 1.3 140 Tekna. Pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy crossover, długość 4394 mm, szerokość 1806 mm, wysokość 1590 mm, bagażnik 410/1569 l, napęd przedni, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1332 ccm, 140 KM przy 5000 obr./min, 240 Nm przy 1600-3500 obr./min, maksymalnie 193 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,9 s, średnie spalanie 7,3 l/100 km, cena promocyjna 106.290 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Alufelgi duże, 19-calowe, seryjne w wersji Tekna

Bardzo ważny element tego auta, wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi

Jeżeli przewozisz w bagażniku (w tym przypadku 410-litrowym) małe pakunki, możesz z dzielonej podłogi ustawić taką przegrodę

Deska rozdzielcza z dużymi wskaźnikami i dużymi połaciami miękkiego plastiku

Benzynowy silnik 1.3 DIG-T, ale tego skrótu nie ma nigdzie na aucie, ani pod maską. Brak pokrywy nad silnikiem ułatwieniem dla mechanika

TSR, ograniczenie prędkości podwójnie wyświetlane

Traffic Sign, czyli TSR, na zdjęciu włączone

Emergency Brake, gdybyś wyłączył układ automatycznego, awaryjnego hamowania…

…na prędkościomierzu pojawi się piktogram przedstawiający dwa zderzające się samochodziki   


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *