Fiat Talento Furgon 1.6 Ecojet (145 KM) L2H1 SX
Posted by Jacek Dobkowski on lis 13, 2019Na wzór Renault
Talento – Renault Trafic jako Fiat wygląda co najmniej dobrze. Prędkość maksymalna ze 145-konnym turbodieslem 1.6 wynosi aż 181 na godzinę
Niedawno gruchnęła wiadomość, że Fiat połączy się z Peugeotem, to znaczy z PSA (Peugeot Societe Anonyme). Wcześniej Fiat rozmawiał o fuzji z innym francuskim koncernem, z Renault, ale nic z tego nie wyszło. Efekt wcześniejszej współpracy Fiata i Renault stanowi Talento.
Co to jest i dla kogo?
Fiat Talento jest taką samą konstrukcją jak Renault Trafic, z innym logo i stylistycznymi szczegółami. O ile w przypadku osobowych designerzy mogą nieco się wykazać, o tyle furgon musi przede wszystkim gwarantować obszerną ładownię, w tym przypadku 6 kubików. Rzecz gustu i ewentualnego przywiązania do dealera bądź serwisu, czy Fiat Talento, czy Renault Trafic. Dodam, że Opel Vivaro nie jest już odpowiednikiem Trafica (kiedyś wspólnie opracowanym), ale Peugeota Experta, Citroena Jumpy i Toyoty Proace.
Trzy interesujące opcje
Alufelgi. Dostawczak nie musi poruszać się na smutnych, stalowych obręczach. Czarne, matowe alusy prezentują się bardzo dobrze. Ramion jest siedem, każde z nich ma otwór w środku. Jedna z pięciu śrub jest „fałszywa”, zabezpieczenie przed kradzieżą kół. Zapas wiszący pod autem, za tylną osią ma również czarną obręcz, ale stalową.
System bezkluczykowy. A właściwie „bezkartowy”, bo zamiast kluczyka masz wtedy kartę Renault (oczywiście Fiat nie używa takiej nazwy). System działa prosto, naciskasz przycisk na klamce przednich drzwi lub tylnych dwuskrzydłowych (na lewym skrzydle) i Talento otwiera się, albo zamyka na klucz. Możesz więc pociągnąć za klamkę, żeby sprawdzić czy auto zostało „zakluczone”. Jednym z przycisków na karcie, ze słoneczkiem, włączysz oświetlenie kabiny i ładowni na nieco ponad 20 sekund, co może ułatwić odszukanie Fiata na parkingu. A gdy dwukrotnie, szybko wdusisz przycisk na karcie albo na drzwiach, uruchomisz dead locking, czego potwierdzeniem będzie pięciokrotne mignięcie świateł awaryjnych. Złodziej, po wybiciu szyby, nie otworzy drzwi od wewnątrz.
Kamera widoku wstecznego w wewnętrznym lusterku. Opcja łączona z czujnikami cofania w tylnym zderzaku, w sumie słusznie. Widok po lewej stronie wewnętrznego lusterka jest dobry, szeroki, naprawdę pomocny przy cofaniu nieprzeszklonym furgonem. Pokazuje się po wrzuceniu wstecznego biegu, pomocnicze linie pozostają nieruchome, wskazują drogę samochodu na wyprostowanych, przednich kołach. Nie jest to wsteczne lusterko jak Surround Rear Vision w opisywanym na tej stronie Peugoecie Partnerze. Z kolei czujniki cofania odznaczają się zasięgiem 1,20 metra, więc dobrze dobranym. Od około 30 centymetrów wydają już ciągły dźwięk. Możesz je wyłączyć przyciskiem na kokpicie, na lewo od kierownicy, gdy na przykład nie chcesz mącić snu pasażerom. Autorzy instrukcji obsługi określają czujniki jako „radar parking”.
Rysopis Fiat Talento Furgon 1.6 Ecojet (145 KM) L2H1 SX, czterodrzwiowy (w opcji pięciodrzwiowy), trzymiejscowy furgon, długość 5399 mm, szerokość 1956 mm, wysokość 1971 mm, ładownia 6,0 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel z dwiema turbosprężarkami, 1598 ccm, 145 KM przy 3500 obr./min, 340 Nm przy 1500 obr/min, maksymalnie 181 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 6,3 l/100 km, cena – wersja nieoferowana, 2.0 Ecojet (145 KM) L2H1 SX 98.400 zł netto, 121.032 zł brutto.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Talent w starożytnej Grecji liczył 6000 drachm. Fiat lubi odwoływać się w nazwach dostawczaków do pieniędzy
Tylne drzwi otwierają się o 180 stopni, w opcji do 255
Cztery, czarne alufelgi „17” zamówisz za 1800 złotych netto, czyli 2214 brutto. Cenniki dostawczych operują kwotami netto, czyli bez podatku VAT (Value Added Tax)
Karta zamiast kluczyka
Przyciski na trzech klamkach, bardzo wygodne w obsłudze. Tak zwany system bezkluczykowy dokupisz za 900 netto, 1107 brutto
Deska rozdzielcza znana z Trafica, nie mogło być inaczej
Ekran tylnej kamery umieszczono w wewnętrznym lusterku. Kamera i czujniki cofania kosztują 1200 netto, 1476 brutto
Gdy pali się dioda, czujniki cofania są zdezaktywowane
Obecnie silnik ten wypadł z oferty