Mercedes-AMG E 53 Coupe 4Matic+

Podróżny ekspres

Auto prezentuje się szykownie, pasuje do niego określenie „sportowa elegancja”. Za pomoc w sesji zdjęciowej dziękuję firmie Expo Mazury w Ostródzie

Klasa E występuje w wielu wersjach nadwoziowych: sedan, kombi, podwyższone kombi All-Terrain, coupe, kabriolet z miękkim dachem. W tym teście coupe, czyli to co wielu uznaje z definicji za najbardziej atrakcyjne opakowanie. A silnik 435 koni jest najmocniejszy w coupe, stąd trzy litery, AMG (Aufrecht, Melcher, Grossaspach).

Co to jest i dla kogo?

Ciekawostka, istnieją znacznie mocniejsze E AMG i to jako sedan bądź kombi! E 63 rozwija 571 koni, E 63 S aż 612. Zarazem jest to swego rodzaju wskazanie, że w E 53 Coupe nie chodzi o ekstremalne, sportowe doznania. Owszem, auto jest szybkie, nawet bardzo, ale nie zalewa kabiny lawiną dźwięków, nie trzęsie na wybojach. To atrakcyjnie stylizowany wóz, całkiem komfortowy, idealny na długie trasy dla czworga. Dla czworga, bo z tyłu jest dużo miejsca, nawet dla osób mierzących 180 centymetrów, a fotele zostały wyprofilowane, szczególnie na wysokości ud. I bagażnik 425 litrów mały nie jest. Oparcia tylnych foteli można złożyć, ale Mercedes nie określa pojemności kufra w tej konfiguracji.

Trzy skróty

COMAND – Cockpit Management and Data System. Comand to system multimedialny w Mercedesach. Rozbudowane jest sterowanie, to znaczy można wydawać te same polecenia wykorzystując różne miejsca. Jest więc Touch-Control, dotykowa płytka na prawym ramieniu kierownicy. Jest Touchpad, dotykowy panel na środkowym tunelu, odczytujący ręczne pismo przy wprowadzaniu celu do nawigacji. Pod nim znajduje się obrotowy kontroler, którego poza obracaniem można przesuwać na boki, po przekątnej i naciskać. Jest „grupa przycisków funkcji głównych” na środkowej konsoli, dająca szybki dostęp do nawigacji czy radia. Możliwości mnóstwo, można je poznawać przez wiele dni i tygodni.

DC – Dual Control. Airmatic DC to aktywne zawieszenie pneumatyczne, obu osi, seryjne, łączy zdawałoby się przeciwstawne tendencje, sportowe prowadzenie i komfort. Dobrze spełnia swoją rolę, zachowując niezbędną dla AMG sztywność, wyłapuje wiele nierówności. Za pomocą układu Dynamic Select możesz wybrać jeden z pięciu programów jazdy, wpływających również na zawieszenie (Eco, Individual, Comfort, Sport, Sport+). Są przy tym trzy charakterystyki zawieszenia. Comfort masz w ustawieniach Eco i Comfort, Sport w Sport, Sport+ w Sport+. Każde z nich można wybrać osobno w programie Individual.

EDW – Einbruch-Diebstahl-Warnanlage. Niemieckie auto to i niemiecki skrót. Seryjny alarm przeciwwłamaniowy. Nic nadzwyczajnego, ale przy okazji chciałem pochwalić Mercedesa za drobne elementy w drzwiach, słupki, które chowają się, gdy drzwi są zaryglowane. Aż dziwne, że tak wielu producentów rezygnuje z nich i człowiek nie wie, zamknął auto czy nie zamknął? Poza tym poprzez system multimedialny można wybrać, czy ryglowanie auta ma być potwierdzone akustycznie, czy nie. Potwierdzeniem jest krótki klakson. I jeszcze coś, aby zmniejszyć zużycie energii przez baterię w kluczyku, można dezaktywować funkcje kluczyka naciskając dwa razy przycisk symbolizujący zamknięcie. Lampka kontrolna na pilocie potwierdzi to, włączając się dwa razy na krótko i raz na długo. Powrót kluczyka do działania – nacisnąć dowolny przycisk na nim.

Rysopis. Mercedes-AMG E 53 Coupe 4Matic+, dwudrzwiowe, czteromiejscowe coupe, długość 4826 mm, szerokość 1860 mm, wysokość 1430 mm, bagażnik 425 l, napęd na cztery koła (sprzęgło wielopłytkowe daje podział między osiami od 0/100 do 50/50), sześciocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z  turbosprężarką i z elektrycznym kompresorem, 2999 ccm, 435 KM przy 6100 obr./min, 520 Nm przy 1800-5800 obr./min, silnik elektryczny 22 KM i 250 Nm (Mercedes nie podaje mocy systemowej), maksymalnie 250 km/h, od 0 do 100 km/h w 4,4 s, średnie spalanie 9,4-9,0 l/100 km, cena 376.900 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

E Coupe jest prawdziwym coupe, dwudrzwiowym…

…w którym, jak widać, słupek B nie sięga dachu

Cztery rury wydechowe? Nieprawda! Są dwie, jedna po lewej, jedna po prawej

AMG, ale bez podpisu inżyniera odpowiedzialnego za montaż silnika

Panoramiczny wyświetlacz centralny, widescreen cockpit, jest opcją za ponad cztery tysiące. A szyby w drzwiach bez ramek, tak powinno być w coupe  

Comand, takie ostrzeżenie pojawia się na centralnym, niedotykowym ekranie po każdym uruchomieniu silnika

Na pierwszym planie panel dotykowy, przed nim obrotowy kontroler, w lewym górnym rogu pokrętło układu Dynamic Select

Airmatic DC, zawieszenie pneumatyczne obu osi, na zdjęciu miech zastępujący sprężynę śrubową przy tylnym kole

Pilot do auta, prosty w obsłudze


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *