Alfa Romeo Giulia 2.0 (280 KM) Q4 Veloce Ti

Limuzyna podróżna

Nazwa ulicy, „Szlachecka”, pasuje do tej Alfy

Gama silników Giulii jest taka, że 280-konna, benzynowa jednostka jest najsilniejszą kojarzoną z napędem obu osi Q4, jak w testowym egzemplarzu. Giulia to piękny sedan (innej wersji nadwoziowej  nie ma) klasy średniej, czyli segmentu D. Wóz dla miłośników fascynującego, włoskiego designu, choć nie tylko. Bo podczas jazdy okazuje się, że w kabinie nie odzywają się żadne świerszcze, a przed wieloma, znanymi ci zakrętami wcale nie musisz hamować, jak innymi autami. Masz więc wysoką jakość wykonania i układu jezdnego, na obu osiach opartego o wahacze. Nie jesteś przecież zdany na zaklęty krąg Audi A4 – BMW 3 – Mercedes C.

Trzy skróty

DTC – Drive Train Control. Tak w instrukcji obsługi Alfa Romeo określa sposób działania napędu na obie osie Q4, wykorzystującego centralne, wielotarczowe sprzęgło, elektronicznie sterowane. Gdy są dobre warunki drogowe, nie powodujące poślizgu kół, napędzana jest tylko tylna oś, co obniża zużycie paliwa. Gdy stan drogi oraz warunki otoczenia wymagają większej trakcji, automatycznie jest uruchamiany napęd AWD (All Wheel Drive). Na przód może trafić do połowy napędowej siły.

FCW – Forward Collision Warning. Seryjny układ ostrzegania o najechaniu na poprzedzający pojazd działający w zakresie 7-200 km/h. Gdy grozi taka kolizja, ostrzega sygnałami akustycznymi i wizualnymi, to znaczy trzykrotnym, ostrym brzęczykiem i napisem „Hamuj!” na środku zestawu wskaźników wraz z piktogramem przedstawiającym zderzające się autka. FCW może też spowodować lekkie przyhamowanie, aby wymusić na kierowcy szybką reakcję. Przy prędkości poniżej 30 km/h nie jest emitowany żaden sygnał. W przypadku ryzyka kolizji, również z pieszym, przy szybkości poniżej 50 km/h, FCW interweniuje poprzez automatyczne hamowanie. FCW pracuje w oparciu o radar w atrapie chłodnicy i kamerę za czołową szybą. FCW ustawiasz podczas postoju samochodu za pomocą układu Connect, czyli pokrętłem na środkowym tunelu i centralnym, niedotykowym ekranem. Musisz wejść kolejno w Ustawienia, Bezpieczeństwo, Forward Collision Warning. Wybierasz status układu, czy ma być włączony czy wyłączony. Jeśli włączony, regulujesz czułość: Blisko, Średnio, Daleko. Wybór pierwszej pozycji oznacza, że FCW zareaguje najpóźniej. Ważne – FCW uaktywni się po każdym uruchomieniu silnika, niezależnie od ustawienia w układzie Connect.

IBS – Integrated Brake System, rzadziej Intelligent Braking System. Hamulce elektrohydrauliczne, choć Alfa Romeo określa je jako elektromechaniczne. Pomijające te rozbieżności, chodzi o układ który korzysta z płynu hamulcowego, ale który jest sterowany przez moduł elektroniczny. Nie ma w nim serwowspomagania. Takie rozwiązanie zostało zastosowane pierwszy raz w klasie średniej. IBS opracowany razem z Continentalem integruje układ hamulcowy z systemem kontroli stabilności ESC (Electronic Stability Control). IBS w porównaniu z konwencjonalnymi układami oznacza redukcję masy o 5 kilogramów i krótszą o 5 metrów drogę hamowania ze 130 na godzinę, jak podaje producent samochodu. Ale najważniejsze i tak pozostają doznania kierowcy – jak najbardziej pozytywne. Hamulce sprawiają znakomite wrażenie, pedał nie jest ani za miękki, ani za twardy, do jego skoku jałowego również nie zgłaszam zastrzeżeń. To się naprawdę udało! Trzeba tylko przyzwyczaić się do braku drgań pedału przy ABS-ie (Anti-lock Braking System). Nie ma drgań, ale ABS pracuje, czyli przyczepność opon jest niska.

Rysopis. Alfa Romeo Giulia 2.0 (280 KM) Q4 Veloce Ti, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy sedan, długość 4643 mm, szerokość 1860 mm, wysokość 1450 mm, bagażnik 480 l, napęd na cztery koła (stały na tył, automatycznie dołączany na przód, do 50 proc.), czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1995 ccm, 280 KM przy 5250 obr./min, 400 Nm przy 2250 obr./min, maksymalnie 240 km/h, od 0 do 100 km/h w 5,2 s, średnie spalanie 6,9 l/100 km, cena 238.500 zł (po liftingu).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

DTC sprawia, że zawsze jest napędzana tylna oś, przednia gdy zachodzi potrzeba. Tylne opony w testowym aucie były szersze o 30 milimetrów niż przednie, 255 do 225

Akumulator w bagażniku, w prawej burcie

Centralny, niedotykowy ekran został zgrabnie wkomponowany w deskę rozdzielczą. Kilka innych marek mogłoby się tego od Alfy nauczyć, prawda?

280 koni, czyli najmocniejszy silnik Giulii kojarzony z napędem czterech kół Q4. Wtrysk jest tradycyjny, pośredni

Zapalanie i gaszenie silnika oryginalnie, przyciskiem na kierownicy, pod lewym ramieniem

Radar w prawym, dolnym wlocie pracuje na potrzeby FCW, tak jak kamera na górze czołowej szyby

Ikonka Ustawienia w lewym, dolnym rogu centralnego ekranu…

…potem wybierasz Bezpieczeństwo i Forward Collision Warning. Czułość Blisko oznacza późną reakcję FCW

Hamulce IBS pracują sprawnie i wydajnie, żółte (albo czerwone) zaciski wymagają dopłaty 900 złotych


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *