Ford Ranger 2.0 Eco Blue Bi-Turbo Raptor

To ja rozumiem!

Już zwykły Ranger wyróżnia się potężnym przodem nadwozia, a cóż dopiero Ranger Raptor! Lakier performance blue tylko w Raptorze, za 2500 zł netto, czyli 3075 brutto

Raptor to najdroższa, najbardziej efektowana wersja pikapa Ranger, oferowana wyłącznie z podwójną kabiną. Taki fabryczny, całkiem zaawansowany tuning. Wystarczy pierwszy rzut oka – zmieniona, matowa atrapa chłodnicy z ogromnym napisem „Ford” zamiast firmowego logo oraz aluminiowa osłona przedniego zderzaka. Prześwit zwiększony do imponujących 281 milimetrów. Opony przystosowane do terenu. Szerokie, boczne stopnie. Efekt „wow” gwarantowany.

Dla kogo Raptor?

Dla lubiących wyróżniać się autem. Dla fanów terenowych wycieczek, Raptor dużo potrafi, już wspomniane prześwit i opony wiele znaczą w off-roadzie, dodają pewności siebie. Napęd pozostał wybitnie terenowy – tył zawsze, a przód dopinany na sztywno, do tego reduktor. I dla wszystkich, co zaakceptują cenę w rejonie ćwierć miliona złotych za Forda.

Trzy charakterystyczne skróty

AT, A/T – All Terrain. Opony przystosowane do terenu, ale nie do ekstremalnych tras, ateki. Seryjne w Raptorze, opcjonalne w odmianach Limited i Wildtrak. Skupmy się na Raptorze. Gumy BF Goodrich All-Terrain T/A K02 o rozmiarze 285/70 R17 116/113S, z bieżnikiem zachodzącym na boczną ściankę, dawały sobie radę poza utwardzonymi szlakami. Ale najciekawsze było to, że na asfalcie nie szumiały nadmiernie. Zresztą przy większych prędkościach jazdy głównym, akustycznym doznaniem staje się szum powietrza na zewnątrz.

TMS – Terrain Management System. Seryjny w Raptorze, dostępny tylko w tej wersji. TMS to sześć trybów jazdy: Normalny, Sportowy, Trawa/ żwir / śnieg, Muł / piasek, Baja, Kamień. Wyjaśnienia może wymagać Baja, chodzi o szybką jazdę w terenie. Ustawienia te wpływają na elektryczne wspomaganie kierownicy, elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESC (Electronic Stability Control), sterowanie przepustnicą, harmonogram zmiany przełożeń w 10-biegowej (!), automatycznej skrzyni. Sterowanie TMS jest łatwe, służy do tego pięć przycisków na prawym ramieniu kierownicy, w tym centralny z napisem „Mode”. Stosowne ikonki i komunikaty pojawiają się na środku tablicy wskaźników. Po każdym zgaszeniu silnika trzeba tryb wybierać na nowo, chyba że pasuje ci domyślny Normalny. Sportowy jest możliwy tylko przy 2H, czyli przy napędzie tylnej osi. Dla odmiany Muł / piasek nie pracuje przy 2H, tylko przy 4H i 4L, a więc przy napędzie obu osi i przy napędzie obu osi z reduktorem. Trawa / żwir / śnieg działa wyłącznie z 4H, natomiast Kamień wyłącznie na 4L. Normalny i Baja są dostępne w każdej konfiguracji napędu. W praktyce najbardziej spodobał mi się Sportowy, czuje się od razu szybszą reakcję na dodanie gazu. A w terenie najwięcej zależy od umiejętności i roztropności kierowcy. Jeśli uważasz, że poradzisz sobie lepiej od TMS, pozostań na Normalnym.

LID – Live in Drive. Takim terminem Ford określa możliwość chwilowej zmiany biegów za pomocą łopatek za kierownicą (obracających się razem z nią) podczas normalnej, automatycznej pracy skrzyni. Lewa łopatka to redukcja, prawa wyższy bieg. Wybrane w ten sposób przełożenie jest wtedy wyświetlane w zestawie wskaźników. Po kilku bądź kilkunastu sekundach, zależnie od warunków jazdy, skrzynia sama wraca do automatycznego trybu.

Rysopis. Ford Ranger 2.0 Eco Blue Bi-Turbo Raptor, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy pikap, długość 5363 mm, szerokość 2028 mm (ze złożonymi lusterkami), wysokość 1873 mm, bagażnik ok. 1200 l, napęd 4×4 (stały na tył, ręcznie dołączany na przód, reduktor), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1996 ccm, 213 KM przy 3750 obr./min, 500 Nm przy 1750-2000 obr./min, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,0 s, średnie spalanie 10,7 l/100 km, cena 200.850 zł netto, 247.045 zł brutto.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Tylna klapa wytrzymuje obciążenie 220 kilogramów, a nie 50 jak do niedawna – zmieniła się jej konstrukcja

Cztery, seryjne zaczepy holownicze, po dwa z tyłu (na zdjęciu) i z przodu. Seryny jest także hak holowniczy

AT, seryjne opony w Raptorze, tak samo jak czarne alufelgi

Bi-Turbo, czyli dwie turbosprężarki, Ford nie podaje czy jednakowe, czy różnej wielkości

Deska rozdzielcza z „zestawem wskaźników Raptor”. Duże jej połacie na górze obszyto skórą

 Tymi przyciskami na kierownicy sterujesz układem TMS

Tryb Kamień wyłącznie z 4L, czyli z napędem wszystkich kół i reduktorem

Do ustawiania napędu jest małe pokrętło na środkowym tunelu

LID, chwilowa zmiana biegu łopatkami za kierownicą podczas automatycznej pracy skrzyni


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *