Renault Espace 2.0 Blue dCi 200 EDC Initiale Paris

Francuska wygoda

Piata generacja Espace’a nie ma przedłużanego wariantu. Dodatkowy, trzeci rząd siedzeń bez problemu mieści się w tej karoserii

Espace, zwłaszcza w szczytowej wersji wyposażenia Initiale Paris, rozpieszcza wieloma udogodnieniami, przydatnymi w codziennej eksploatacji. Poza tym trudno znaleźć coś istotnego, czego ta wersja by nie miała w standardzie. Jest skóra, elektrycznie regulowane fotele (kierowcy z pamięcią), światła LED (Light Emitting Diode), elektronicznie sterowana siła tłumienia amortyzatorów EDC (Electronic Damper Control), nawigacja, dwusprzegłowy automat EDC (Efficient Dual Clutch).

Dla kogo?

Dla kierowców przemierzających długie trasy, nierzadko z pasażerami. Dla miłośników nietuzinkowych samochodów, które odróżniają się na drodze od niemieckiej czy japońskiej „masówki”. W crossoverze Espace można poczuć się wyjątkowo.

Trzy ciekawe rozwiązania

4Control, cztery koła skrętne, czyli osobny, seryjny układ kierowniczy dla tylnej osi. W instrukcji obsługi auta można natknąć się na określenia ”tylne koła kierownicze”, „cztery koła kierowane”. Tylne zawieszenie to belka skrętna, ukochana przez francuskich konstruktorów, nie tylko Renault. 4Control stanowi próbę ulepszenia belki. Oddzielny układ kierowniczy może wychylić tylne koło o 3,5 stopnia w lewo i w prawo, progresywnie, w zależności od kata skrętu przednich kół. Przy mniejszej prędkości tylne koła skręcają w przeciwną stronę niż przednie, co pomaga w manewrowaniu. Przy większej prędkości tylne skręcają tak samo jak przednie, a to polepsza stabilność. Efekt rzeczywiście wyszedł niezły, zwłaszcza przy mniejszych szybkościach Espace zaskakuje zwinnością. Przy autostradowych przebiegach stabilność jest dobra, po prostu dobra. Teraz sprawa wspomnianych prędkości. Za pomocą centralnego, dotykowego ekranu i funkcji Multi-Sense możesz wybrać osobisty tryb ustawień samochodu Perso, a w jego ramach jedno z trzech ustawień 4Control: Neutral, Comfort, Sport – różnią się prędkością, przy jakiej tylne koła zaczynają zachowywać się tak samo jak przednie. Wygląda to następująco: Comfort – 50 kilometrów na godzinę, Neutral – 60, Sport – 80. Poza Perso praca 4Control zmienia się po wybraniu trybów auta zaprogramowanych przez Renault. Są wtedy następujące pary (ustawienie auta – ustawienie 4Control): Eco – Comfort, Neutral – Neutral, Comfort – Comfort, Sport – Sport.

Ujemny motyw. Tak zostało nazwane ciemne tło centralnego, dotykowego wyświetlacza. Na tymże wyświetlaczu wybierzesz też dodatni motyw, to znaczy jasne tło. Ciemne bardziej mi się podoba, nie tylko w tym modelu Renault.

Składanie foteli w drugim i trzecim rzędzie. Espace nie ma żadnej kanapy, seryjnie w drugim rzędzie stoją trzy fotele, natomiast opcjonalnie jest oferowany trzeci rząd w postaci dwóch foteli. Pięć foteli możesz złożyć One Touch, jednym dotknięciem, jednym ruchem! I to na dwa sposoby! Z lewej strony bagażnika, na obudowie nadkola jest zestaw przycisków do elektrycznego składania foteli. Przycisk All oznacza złożenie wszystkich pięciu. Przebiega to tak: najpierw drugi rząd od lewego do prawego, potem trzeci rząd od lewego do prawego. Rewelacja. Oczywiście możesz także wybrać, który fotel bądź fotele pragniesz złożyć. Drugi sposób dotyczy centralnego, dotykowego ekranu. Wchodzisz w Menu, Pojazd, Fotele, Skład. jed. przycis. Wybierasz, czy Wszystkie (tym razem opis po polsku), czy wybrane. Oprócz tej automatyki, w drugim rzędzie da się oparcia położyć ręcznie, unosząc dźwigienkę do regulacji kąta pochylenia oparcia.

Rysopis. Renault Espace 2.0 Blue dCi 200 EDC Initiale Paris, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy crossover, w opcji siedmiomiejscowy (2 + 3 + 2), długość 4857 mm, szerokość 1888 mm, wysokość 1677 mm, bagażnik 680 l (przy 7 osobach 247 l)/2101 l, napęd przedni, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1997 ccm, 200 KM przy 3500 obr./min, 400 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 215 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,1 s, średnie spalanie 6,5 l/100 km, cena 201.200 zł (przed liftingiem), 193.400 zł (po liftingu).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Jeśli wcześniej nie miałeś kontaktu z piątą generacją Espace’a, musisz przez chwilę oswoić się z tym wnętrzem

Seryjne w Initiale Paris – tylna klapa unoszona i zamykana elektrycznie, również bezdotykowo, ruchem stopy

O układzie 4Control informują napisy na tylnych drzwiach i na kokpicie przed pasażerem

W przeciwieństwie do Talismana tylna oś z 4Control nie powoduje zmniejszenia zbiornika paliwa

Dodatni motyw wygląda tak, na zdjęciu trzy ustawienia 4Control w Perso

Ujemny motyw, czarny centralny ekran, wydaje się bardziej elegancki

Składanie foteli drugiego i trzeciego rzędu z kabiny, podświetlone miejsca niezłożone…

…oraz z bagażnika, przyciskami widocznymi na lewym nadkolu

Dwulitrowy ropniak korzysta z jednej turbosprężarki, ze zmienną geometrią łopatek


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *