Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI FWD standard wysoki dach
Posted by Jacek Dobkowski on wrz 19, 2020Na przód też dobrze
Ładnie zostały wkomponowane w nadwozie opcjonalne, główne światła LED (Light Emitting Diode), Valeo wyprodukowane w Rumunii
Sprinter, jak na porządnego dostawczaka przystało, oferuje wiele możliwości konfiguracji, również napędu, który może być przedni, tylny, 4×4. Tym razem testowałem odmianę przednionapędową. Dostawczak z przednim napędem prowadzi się lepiej na pusto. Przy tych samych wymiarach nadwozia ładownia jest większa o pół kubika, a próg załadunku niższy, bo nie ma tylnego mostu. Próg znajduje się na wysokości 566, a nie na 626 milimetrów jak przy tylnym napędzie. Traci się jednak na zwrotności, średnica zawracania wychodzi 15,2 metra zamiast 13,4.
Trzy ciekawe rozwiązania
Bardzo łatwe otwieranie i zamykanie tylnych drzwi. W testowym egzemplarzu otwierały się one o (prawie) 270 stopni. Zaznaczam od razu, że była to opcja, za 1.447 złotych netto (1.780 brutto). Moją uwagę zwróciło to, że przejście z 90 na 180 stopni, a następnie na maksymalne otwarcie i z powrotem nie wymaga żadnych manipulacji z dźwigienkami czy uchwytami. Po prostu popychasz drzwi. Takie otwieranie i zamykanie docenisz zwłaszcza przy słabym oświetleniu, w nocy. W pozycji prawie 270 stopni skrzydła drzwi nie są jednak przytrzymywane przez magnesy jak w Renault Masterze, musisz o tym pamiętać.
Wlew AdBlue pod maską. Dokładnie przed komorą silnika, w pobliżu prawego reflektora. Niebieski, odkręcany korek od razu rzuca się w oczy. Ale gdyby ktoś okazał się szczególnie roztargniony, Mercedes umieścił nalepkę tłumaczącą, że zbiornik przed korkiem zawiera zupełnie co innego, mianowicie płyn chłodzący. Zazwyczaj w autach dostawczych AdBlue uzupełnia się po otwarciu klapki za drzwiami szoferki, albo tej samej co paliwowa, albo po przeciwnej stronie nadwozia. W Sprinterze wykombinowali inaczej, zaletą takiego rozwiązania jest to, że ewentualne rozlanie płynu nie zaszkodzi lakierowi karoserii. Tym bardziej, że wlew znajduje się w zagłębieniu. Zbiornik AdBlue mieści 22 litry. Maskę przytrzymuje pręt, a nie hydrauliczny podnośnik jakiego można oczekiwać po marce premium.
Uchwyty w przednich drzwiach. Mam na myśli uchwyty z przodu kabiny, przy słupkach A. W wielu pojazdach są one przymocowane właśnie do tych słupków, w Sprinterze stanowią część przednich drzwi. Czy takie położenie może ułatwić wchodzenie do kabiny? Owszem, wszak uchwyt znajduje się bliżej wsiadającej osoby. Uchwytem tym da się również zamknąć drzwi, choć jak pamiętamy z lekcji fizyki w podstawówce, krótkie ramię działania siły sprawia, że siły musisz użyć więcej. Łatwiej zamkniesz przednie drzwi przeznaczonym do tego wgłębieniem w podłokietniku. Szkoda tylko, że nie ma górnych uchwytów, nad przednimi drzwiami.
Rysopis. Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI FWD standard wysoki dach, czterodrzwiowy, dwumiejscowy (w opcji trzymiejscowy) furgon, długość 5932 mm, szerokość 2020 mm, wysokość 2638 mm, ładownia 11,0 m sześc., napęd na przednie koła, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 2143 ccm, 143 KM przy 3800 obr./min, 330 Nm przy 1200-2400 obr./min, maksymalnie 156 km/h, od 0 do 100 km/h – brak danych, średnie spalanie 7,8-7,7 l l/100 km, cena bez opcji 111.039 zł netto, 136.578 zł brutto.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Skrzydła tylnych drzwi mają taką samą szerokość
Do 270 stopni nieco brakuje, ale tak jest w każdym furgonie z maksymalnie szerokim otwieraniem
Przemyślana konstrukcja zawiasów umożliwia szybkie, łatwe otwieranie i zamykanie tylnych drzwi ładowni
143-konny silnik wydaje się wystarczającym źródłem napędu
Niebieski korek od AdBlue, łatwo dostępny i na ergonomicznej wysokości
Nalepka pokazująca, że zbiornik wyrównawczy układu chłodzenia nie jest właściwym miejscem na AdBlue
Ile masz AdBlue, widzisz zawsze na dole tablicy wskaźników, nie musisz przekopywać się przez komputerowe menu
Deska rozdzielcza cała twarda, w dostawczakach to normalne, nikt nie oczekuje miękkości
Uchwyt na drzwiach, nie na słupku A. Nieco zaskakujące, ale całkiem praktyczne