SsangYong Korando 1.5 4WD Onyx aut.

Ciekawa konfiguracja

Całkiem efektowny przód, Korando może się podobać, nie szokuje wyglądem jak Actyon i Rodius sprzed kilkunastu lat

Cennik Korando został tak ułożony, że standardem jest przedni napęd 2WD (Wheel Drive) i mechaniczna skrzynia biegów. Napęd obu osi 4WD z tyłem dołączanym poprzez wielopłytkowe sprzęgło oraz sześciobiegowy, klasyczny automat Aisin kosztują tyle samo, po 8.600 złotych, razem 17.200. Sporo, ale warto, zyskasz SUV-a (Sport Utility Vehicle) w pełni uniwersalnego, łatwego w prowadzeniu w każdych warunkach ruchu drogowego. A propos, pod względem prowadzenia Korando zdaje się podążać śladem niektórych modeli Volvo, Lexusa. Przypomina je płynnymi reakcjami, pewną lekkością, przy jednoczesnej niewielkiej zadziorności.

Dla kogo?

Jeżeli SUV ma ci służyć również do zimowych wypadów w góry czy w ogóle do przejażdżek w lekkim terenie, możesz zainteresować się takim Korando 4WD. No i tak jak w przypadku każdego SsangYonga oryginalność masz w cenie. Także sympatyczne pytania sąsiadów i znajomych, „a co to za auto?”, „a ile kosztuje?” i tak dalej. SsangYong to nadal rzadka marka na naszych drogach, czyli z dużym potencjałem rozwoju, tym bardziej że modele takie jak Korando są po prostu na poziomie.

Trzy skróty z instrukcji

PAS – Parking Assist System. Skrót z instrukcji obsługi, dostępnej tylko wirtualnie, nie w postaci książki. PAS to czujniki parkowania z przodu i z tyłu, seryjne oprócz podstawowej wersji Crystal. Uwaga, przyciskiem na lewym dolnym skraju kokpitu możesz wyłączyć przednie czujniki, wyłączyć na stałe, nie trzeba tego powtarzać po każdym uruchomieniu silnika. Wtedy podczas podjeżdżania przodem do przeszkód nie rozlegnie się ostrzegawcze pikanie. Natomiast w trakcie cofania, czyli po wrzuceniu wstecznego biegu, przednie czujniki pikają zawsze. Za pomocą przycisków na prawym ramieniu kierownicy ustawiasz głośność czujników: 1, 2 lub 3. Patrząc na środkową część tablicy wskaźników wchodzisz w Ustawienia (zębate kółko), Dashboard Settings, Sound, Parking Assist (PA) Volume. Wszystko po angielsku. Przednie czujniki piszczą z przerwami co 0,15 sekundy, następnie ciągle, gdy przeszkoda znajduje się już blisko. Tylne czujniki mają trzy poziomy przerwy, co 0,3 sekundy, co 0,15 i dźwięk ciągły.

ADR – Accident Data Recorder. Samochodowa czarna skrzynka. Instrukcja obsługi na początku, na stronie 1-2 zaznacza, że pojazd został wyposażony w ADR, urządzenie zapisujące parametry takie jak prędkość jazdy, nacisk na pedał hamulca, nacisk na pedał gazu, w pewnym czasie przed i po zderzeniu. Jednak na polskim rynku ADR-u nie ma, taką informacje otrzymaliśmy od przedstawicieli SsangYonga.

GCC – Gulf Cooperation Council. Kraje Zatoki Perskiej, a dokładniej Rada Współpracy Zatoki Perskiej: Arabia Saudyjska, Bahrajn, Katar, Kuwejt, Oman, Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA). W Korando sprzedawanych w krajach Zatoki Perskiej, po przekroczeniu 120 kilometrów na godzinę uaktywnia się lampka ostrzegawcza „120 km/h” i odzywa się ostrzegawczy brzęczyk, na początku pięć razy.

Rysopis. SsangYong Korando 1.5 4WD Onyx, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4450 mm, szerokość 1870 mm, wysokość 1629 mm, bagażnik 551 (do linii dachu)/1248 l, napęd na przód (opcjonalnie na cztery koła: stały na przód, automatycznie dołączany na tył, do 50 proc.), czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1497 ccm, 163 KM przy 5000-5500 obr./min, 280 Nm przy 1500-4000 obr./min, maksymalnie 191 km/h (z automatem 193 km/h), od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 7,6 l/100 km (z 4×4 i automatem 8,7 l/100 km), cena 120.600 zł (z 4×4 129.200 zł, z 4×4 i automatem 137.800 zł).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Tylne lampy na dwóch wysokościach, kierunkowskazy są niżej, w tylnym zderzaku, jak w Kii Sportage

Za „dopędzanie” tyłu odpowiada wielopłytkowe sprzęgło umieszczone przed tylnym mechanizmem różnicowym  

Kokpit z cyfrową tablicą wskaźników, 10,25 cala, zwaną Supervision

Cztery czujniki parkowania z tyłu…

—i cztery czujniki z przodu obejmują również boczne sektory

Menu z ustawianiem głośności układu Parking Assist

Liczba 3 oznacza najgłośniejszy brzęczyk  

163-konny silnik T-GDI, czyli Turbo Gasoline Direct Injection, turbo i bezpośredni wtrysk benzyny  

Zestaw do naprawy opon (na prawo, u góry). W aucie z pewnymi terenowymi pretensjami wolałbym koło zapasowe, jakiekolwiek. Na innych rynkach zapas jest


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *