Fiat 500X 1.3 Sport DDCT

Czerwony Sport

Atrakcyjny, pastelowy, czerwony lakier seduzione jest dostępny tylko do wersji Sport i tylko po dopłaceniu 2600 złotych

Po liftingu 500X występuje na polskim rynku wyłącznie jako auto przednionapędowe, co nie powinno dziwić wśród crossoverów o długości kompaktów, czyli w granicach 4,2-4,4 metra. Nabywcy takich pojazdów rzadko poszukują układu 4×4, widocznie tak rzadko, że nie ma sensu go produkować.

Dla kogo 500X?

Dla wszystkich lubiących styl fiatowskich karoserii zapoczątkowany przez model 500, kontynuowany przez minivana 500L i właśnie przez crossovera 500X. Trzeba szczerze przyznać, że mimo upływu sześciu lat od debiutu 500X nadal wygląda interesująco, świeżo. I zupełnie inaczej od Jeepa Renegade’a, czyli od technicznego bliźniaka na wspólnej architekturze 4×4 Small Wide.. Poza tym do wersji 1.3 Sport DDCT (Dual Dry Clutch Transmission) mogą skusić osiągi. Fiat radzi sobie na autostradach, wykazuje całkiem dużą żwawość przy prędkościach dochodzących do 140.

Trzy skróty

DDCT – Dual Dry Clutch Transmission. Dwusprzęgłowa, sześciobiegowa przekładnia z suchymi sprzęgłami (dry). Możesz spotkać również termin DCT, chodzi o to samo, tylko bez Dry oraz błędne DCCT w cenniku przy danych technicznych. DDCT pracuje sprawnie, drobne pooszarpywanie zauważyłem czasem tylko przy małych prędkościach jazdy. Dwie rzeczy zdecydowanie się wyróżniają – brak nerwowych, niepotrzebnych redukcji oraz prawidłowy kierunek ręcznej zmiany dźwignią w podłodze, to znaczy redukcja do przodu, „zbijanie” biegu. Łopatek przy kierownicy testowy wóz nie miał (opcja za 300 złotych). Kierowca, niezależnie od trybu pracy skrzyni, widzi w zestawie wskaźników, z jakiego przełożenia korzysta. Na „manualu” skrzynia w razie potrzeby sama zmieni na niższy, albo na wyższy bieg. Może automatyczne wrzucanie wyższego biegu ktoś uzna za mało sportowe, ale na pewno uchroni ono mniej doświadczonych kierowców przed przekręcaniem silnika.

DST – Dynamic Steering Torque. Jedna z funkcji rozbudowanego systemu stabilizacji toru jazdy ESC (Electronic Stability Control). DST wykorzystuje integrację ESC z elektrycznym wspomaganiem kierownicy. Interweniuje przy hamowaniu na nawierzchniach o różnej przyczepności. Nakazuje wtedy układowi kierowniczemu przekazanie dodatkowego momentu na kierownicę, aby zachęcić kierowcę do „bardziej prawidłowego manewru”. Innymi słowy DST w takiej sytuacji pomaga zachować wybrany kierunek jazdy, przeciwdziała ściąganiu samochodu na bok. Naturalna tendencja to ściąganie w stronę bardziej przyczepną, na której siła hamowania jest większa. Wprawny, skupiony kierowca powinien sobie poradzić, ale bez wątpienia DST jest pomocne.

EBP – Electronic Brake Prefill. EBP tak jak DST (Dynamic Steering Torque) wchodzi w skład ESC (Electronic Stability Control). Wstępnie ładuje obwód pedału hamulca (podnosi ciśnienie), zanim kierowca pedał naciśnie. Prowadzi to do poprawy hamowaniu przy jednoczesnym ograniczeniu skoku pedału. EBP to skrót z cennika i prospektu, nie ma go w instrukcji obsługi Fiata 500X.

Rysopis. Fiat 500X 1.3 Sport DDCT, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy crossover, długość 4264 mm, szerokość 1796 mm, wysokość 1580 mm, bagażnik 350/1000 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1332 ccm, 150 KM przy 5500 obr./min, 270 Nm przy 1850 obr./min, maksymalnie 200 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,1 s, średnie spalanie 5,6-5,7 l/100 km, cena 96.700 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Z tyłu zwracają uwagę dwie końcówki tłumika. Dwie prawdziwe, co warto odnotować w dobie atrap wydechu

150-konna jednostka 1.3 FireFly realnie potrzebuje około 9 litrów na 100 kilometrów

Typowe dla Fiata blokowanie otwartej maski. Chociaż w pojeździe za ponad 100 tysięcy (z opcjami) oczekiwałbym już podnośników maski

Kokpit ciekawy, ze sporą ilością miękkiego plastiku. Skóra w Fiacie? A dlaczego nie? Dopłacasz za pakiet skórzany 4500

Wskaźniki w trzech tubach, z osobnymi szybkami. Obrotomierz po prawej, spodoba się to aktywnym kierowcom

Minus do przodu, plus do tyłu, właściwy kierunek manualnej zmiany biegów w automacie DDCT

Na środku tablicy wskaźników masz informację o włączonym biegu, na zdjęciu jedynka w trybie automatycznym

Pedały hamulca i gazu, z opcjonalnymi, aluminiowymi nakładkami – element pakietu Bad S za 1600 złotych

EBP przyśpiesza hamowanie. Testowy egzemplarz miał opcjonalne, 19-calowe koła, za 850 złotych, seryjnie są „18”


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *