Peugeot 508 SW HYbrid 225 PHEV GT
Posted by Jacek Dobkowski on lis 14, 2020Kombi z kablem
Kombi może być eleganckie, Peugeot 508 SW udowadnia to kolejny raz
HYbrid w pełnej nazwie samochodu oznacza oczywiście hybrydę, PHEV od Plug-in Hybrid Electric Vehicle to możliwość ładowania akumulatora trakcyjnego z gniazdka, za pomocą kabla. Natomiast GT to najwyższa wersja wyposażenia hybrydy, a nie jakaś szybsza czy mocniejsza.
Dla kogo?
Prawie wszyscy stawiają na elektryfikację, konstrukcje PHEV prowadzą ku autom całkowicie elektrycznym, które Peugeot już ma swej ofercie (ale nie model 508). Testowany samochód sprawdzi się na krótszych dystansach. Realnie zasięg na samym prądzie wynosi 35-40 kilometrów, a prędkość, licznikowo, sięga aż 140 na godzinę, Peugeot podaje 135. A poza wszystkim 508 jest efektownym pojazdem, z ciekawą deską rozdzielcza o bardzo dobrej jakości materiałów i montażu. Prowadzenie na trasie także nie daje powodów do narzekania. Peugeot 508, z wielowahaczowym układem z tyłu, podoba się z powodu stabilności, także na zakrętach. Mamy więc ciekawą propozycję i na codzienne dojazdy, i na weekendowe czy wakacyjne wyprawy.
Trzy skróty
e-EAT8. Efficient Automatic Transmission. Oznaczenie ośmiobiegowego, klasycznego automatu współpracującego z układem hybrydowym plug-in, zmodyfikowanego pod kątem takiej współpracy. Skrzynia pracuje wtedy, gdy Peugeot jest napędzany silnikiem benzynowym, przełącza miękko, prawie niezauważalnie. Krótka dźwignia na środkowym tunelu wyróżnia się trybem B, który oznacza wzmożone ładowanie akumulatora trakcyjnego (charge), odczuwane jako silne hamowanie silnikiem. Po nabraniu pewnej wprawy ograniczysz używanie hamulców do niezbędnego minimum. Przejście między D (normalna jazda do przodu) a B i z powrotem to jeden, krótki ruch dźwigni do tyłu. Nie możesz jednak dobierać intensywności trybu B, albo z niego korzystasz, albo nie. Do manualnej zmiany biegów, w D i B, służą dwie, stałe łopatki za kierownicą. Dźwigni w podłodze nie przestawiasz, po prostu dotykasz łopatki.
DAA – Driver Attention Alert. Seryjny alarm nieuwagi kierowcy. Działa w oparciu o czujnik na kierownicy i kamerę w desce rozdzielczej, w prawym, górnym rogu panelu wskaźników za kierownicą. DAA skanuje reakcje kierowcy (tor jazdy) i jego postawę (opadająca głowa, otwarte oczy, ręce na kierownicy). Gdy DAA uzna, że jesteś zmęczony, że nie trzymasz swego pasa ruchu, zaproponuje przerwę w podróży. Jeśli nie chcesz takich porad, możesz wyłączyć DAA. Naciskasz klawisz z „samochodzikiem” pod środkowym ekranem, a potem na tymże ekranie: Ustawienia pojazdu, Bezpieczeństwo, Alarm nieuwagi kierowcy, OFF. Drugie możliwe polecenie, ON, oznacza oczywiście aktywację DAA.
ARS – Adaptive Rear Signals. Seryjna funkcja zmiennej intensywności świecenia tylnych lamp i trzeciego, górnego stopu. ARS reaguje na mgłę, deszcz, śnieg. ARS wykorzystuje czujnik zmierzchu, regulacja tylnego oświetlenia jest płynna, wielostopniowa. Do włączania i wyłączania ARS służy klawisz z „samochodzikiem” na środku deski rozdzielczej i dotykowy ekran: Ustawienia pojazdu, Światła, Adaptacyjny układ tylnych świateł, ON lub OFF.
Rysopis. Peugeot 508 SW HYbrid 225 PHEV GT, pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe kombi, długość 4778 mm, szerokość 1859 mm, wysokość 1420 mm, bagażnik 530/1780 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1598 ccm, 180 KM przy 5500 obr./min, 300 Nm przy 3000 obr./min, silnik elektryczny 110 KM przy 2500 obr./min, 320 Nm przy 500-2500 obr./min, moc systemowa 225 KM, maksymalnie 240 km/h, w trybie elektrycznym 135 km/h, od 0 do 100 km/h 8,0 s, średnie spalanie 1,3-1,6 l/100 km, cena 197.700 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Szyby bez ramek, efektowne i rzadkie w klasie średniej
Auto szerokie i niskie, jak za starych, dobrych czasów, czyli przed inwazją SUV-ów (Sport Utility Vehicle) i crossoverów
Maska zgrabnie unosi się na dwóch siłownikach. Na osłonie nad zelektryfikowanym benzyniakiem nie ma logo Peugeota
Deska rozdzielcza i-Cockpit, z zestawem wskaźników nad kierownicą, w Peugeotach to już normalne rozwiązanie
Dźwignia biegów automatu e-EAT8. Bieg wsteczny wrzuca się do przodu. B to bardziej intensywne ładowanie baterii trakcyjnej
DAA, czyli alarm nieuwagi kierowcy (trzeci rząd od dołu), można wyłączyć i z powrotem włączyć za pomocą centralnego, dotykowego ekranu
Tak samo włącza się i wyłącza ARS, zmienną intensywność tylnych świateł
Główne lampy z tyłu mają charakterystyczne dla marki potrójne motywy
Na tyle bagażnika, schowek na ładowarkę podłączaną do zwykłego, elektrycznego gniazdka