Toyota Proace Verso Long 2.0 D-4D 177 A/T VIP
Posted by Jacek Dobkowski on lis 14, 2020Z numerem 1
Dla dużej, zamożnej rodziny, albo dla lepszego hotelu do przewożenia gości, nawet na dłuższych dystansach
Nazwa auta tak długa, że aż domaga się wyjaśnienia. Proace to dostawczy model Toyoty, obecnie spokrewniony z Peugeotem Expertem i nie tylko. Podstawowa wersja EMP2 (Efficient Modular Platform), czyli platformy Toyoty Proace, znalazła zastosowanie przede wszystkim w Peugeocie 308 obecnej, drugiej generacji. Verso – takim terminem Toyota określa swoje minivany, począwszy od Yarisa Verso z 1999 roku. W tym przypadku przygotowała vana z dostawczaka, nie da się ukryć, tak jak Peugeot zrobił Travellera na bazie Experta. Dłuższe nadwozie Proace nazywa się Long, krótsze Medium. 2.0, dwa litry pojemności ma turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem D-4D. Jego najsilniejsza wersja rozwija 177 koni, słabsze 150 i 122. A/T oznacza Automatic Transmission, klasyczny automat, 8-biegowy, jedyną skrzynię kojarzoną z silnikiem 177. VIP (Very Important Person) jest najbogatszą wersją wyposażenia. Niektórzy dopisują jeszcze Selection, ale to nie wersja, jak niegdyś w Toyotach bywało, tylko jeden z pakietów wyposażenia o takiej nazwie. I to pakiet limitowany do 100 aut, wyłącznie na polski rynek. Jeździłem numerem 1.
Wśród skrótów
VIP – Very Important Person. Bardzo ważna osoba, skrót znany z wywieszek na Bardzo Ważnych Osobach. Tutaj to nazwa najwyższego poziomu wyposażenia Proace Verso. Zawsze najłatwiej taki poziom zidentyfikować po czymś, czego nawet za dopłatą nie może mieć żadna z uboższych wersji. W przypadku VIP-a najlepiej zajrzeć do środka – jest to przesuwany, rozkładany stolik za przednimi fotelami oraz plastikowe listwy progowe z podświetleniem za pomocą lampki. Bo mniejszą przepuszczalność wszystkich szyb za poprzednimi drzwiami, nie każdy rozpozna.
RSA – Road Sign Assist. Układ rozpoznawania znaków drogowych, za pomocą kamery za czołową szybą, obecnie seryjny, wcześniej oferowany w pakiecie Prestige. RSA wyświetla na środku zestawu wskaźników wykryty znak ograniczenia prędkości. Ale to nie wszystko, RSA w Proace Verso proponuje, aby rozpoznaną, maksymalną szybkość wprowadzić do seryjnego, aktywnego tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control), względnie do ogranicznika prędkości. Na środku zestawu wskaźników i na przeziernym ekranie HUD (Head Up Display) miga wówczas napis MEM, jak memory, pamięć, a po kilku sekundach świeci się na stałe. Gdy dwa razy naciśniesz przycisk MEM na dole dźwigienki sterującej tempomatem, prędkość ta stanie się obowiązująca dla ACC. Dodam, że MEM pojawia się nie tylko po wykryciu nowego ograniczenia, również w innych sytuacjach, przykładowo gdy mając włączony tempomat chwilowo przyśpieszysz. I można wprowadzić prędkość zgodną z ograniczeniem również, gdy tempomat albo ogranicznik znajdują się w trybie pauzy.
WRC, a właściwie WR C. Napis „WRC” znajduje się na bocznej ściance zimowych Nokianów. Fanom rajdów serducha zabiją mocniej, wszak to i mistrzostwa (World Rally Championship), i topowe samochody (World Rally Car). Ale spokojnie, WR C to tylko nazwa serii opon zimowych dla rynku środkowej Europy, bez żadnego rozwinięcia. Rozmiar 215/60 R17C jest mniejszy od 225/55 R17 przewidzianego dla odmiany VIP. Nie doszło do pomyłki, gdyż 215/60 R17C to opony powiązane z opcjonalnym układem Toyota Traction Select, z trybami jazdy dla różnych warunków: normalny, śnieg, błoto, piasek.
Rysopis. Toyota Proace Verso Long 2.0 D-4D 177 A/T VIP, pięciodrzwiowy, siedmiomiejscowy van (2 + 2 + 3), długość 5309 mm, szerokość 1920 mm, wysokość 1910 mm, bagażnik 989/4600 l, napęd przedni, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1997 ccm, 177 KM przy 3750 obr./min, 400 Nm przy 2000-2500 obr./min, maksymalnie 185 km/h (z Toyota Traction Select 170 km/h), od 0 do 100 km/h w 8,8 s, średnie spalanie 7,0-8,0 l/100 km, cena 232.200 zł (wyprzedaż 188.100 zł).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Wszystkie tylne szyby w VIP mocno przyciemnione, stopień przepuszczalności światła 10 procent
Taki stolik – na fotografii rozłożony – tylko w Verso VIP
Silnik nisko osadzony, co korzystnie wpływa na właściwości jezdne
Deska dosłownie, cała z twardego plastiku, tak samo jak w Peugeocie Traveller
Plakietka na prawej stronie kokpitu. Liczby nie kłamią, to pierwszy egzemplarz z pakietem Selection ze stu
Zdjęcie zrobione na postoju, w środku znaku zakazu pojawia się maksymalna, dozwolona prędkość
Precyzyjny opis RSA. Układ ten możesz wyłączyć i włączyć na centralnym, dotykowym ekranie
MEM na dźwigience tempomatu kierowca widzi poniżej lewego ramienia kierownicy
Zimowe Nokiany z napisem „WRC”