Abarth 595 1.4 T-Jet (160 KM) Pista  

Generator radości

Tylko Pista ma czerwone nakładki na zderzakach i obudowach zewnętrznych lusterek. W tej wersji nakładki są seryjne

Istnieją sportowe auta mocniejsze i znacznie mocniejsze. Są sportowe wozy jeszcze lepiej trzymające się drogi, czy dające jeszcze więcej czucia na kierownicy. Ale żaden z nich nie jest Abarthem. Model zrobiony na popularnym Fiacie 500 ma w sobie to „coś”. I to mimo, że od jego debiutu upłynął już tuzin lat.

 

Kupuj, bo polski

Tu nic się nie zmieniło – Abarth nadal jest produkowany w Polsce, w Tychach, tak jak spalinowy Fiat 500. „Spalinowy”, gdyż elektryczny Fiat 500 La Prima to już całkowicie włoskie dzieło, czyli również pod względem lokalizacji fabryki. Po wypadnięciu z oferty Abartha 124 Spider, marka Abarth jest jedyną w całości wytwarzaną w naszym kraju! Patriotyzm gospodarczy to niejedyny argument. Drugi to cena, to znaczy stosunek pieniędzy do radości z posiadania tego autka. Owszem, jak na segment A kwota ponad 90 tysięcy złotych nie wygląda na okazyjną, ale gdyby istniał indeks mierzący, ile satysfakcji daje każdy tysiąc wydany na nowy samochód, Abarth byłby w tej klasyfikacji bardzo wysoko.

 

Trzy skróty z nalepki i cennika

PPG – Pittsburgh Plate Glass. Amerykańska firma chemiczna, wytwarzające samochodowe szyby i lakiery. W tym przypadku chodzi o lakier. Numer lakieru został umieszczony na klapie bagażnika, z lewej strony. W przypadku egzemplarza widocznego na fotografiach 676/A oznacza grigio, czyli szary campovolo. Lakier pastelowy, jeden z 12 proponowanych do Abartha, oferowany w wersji Pista bez dopłaty, a więc jako podstawowy. Gama składa się z sześciu odcieni pastelowych, trzech metalizowanych, dwóch matowych oraz jednego perłowego. Poza tym są kompozycje bicolore, dwukolorowe, akurat dla wersji Pista niedostępne. Cennik wymienia aż 13 bicolore, w rubryce „nadwozie i styl”. Szary campovolo znalazł się w dwóch zestawieniach bicolore. Ciekawostka – jeden z lakierów nazywa się szary pista, ale nie można go zamówić właśnie do wersji wyposażenia Pista! Taka włoska fantazja, pista jest bezpłatnym kolorem w innych odmianach: podstawowej (bez własnej nazwy), Turismo, Competizione, Essesse. Z kolei Abarth 695 70th Anniversario bez dopłaty występuje jako zielony Monza 1958. A propos liczb. Zwykłe odmiany Abarthów są sygnowane liczbą 595, odmiany specjalne czy na przykład rocznicowe to 695 (zazwyczaj).

IHI – Ishikawajima-Harima Heavy industries. Japońska firma znana w świecie motoryzacyjnym z produkcji turbosprężarek. !60-konna Pista ma turbo IHI, umieszczone przed silnikiem, za srebrną obudową. Wersja o 5 koni mocniejsza korzysta z innej turbosprężarki, marki Garrett, również ze stałą geometrią łopatek. W kabinie, na lewo od zestawu wskaźników jest osobny wskaźnik doładowania, zarazem informujący o włączonym trybie Sport.

OHC – Over Head Camshaft. Wałek rozrządu w głowicy. Rozwiązanie powszechnie stosowane w nowoczesnych silnikach. Cennik podaje „2 OHC”, a więc mamy dwa wałki rozrządu w głowicy, co wiele innych marek kwituje skrótem DOHC (Double Over Head Camshaft). Jeden wałek obsługuje zawory dolotowe (ssące), drugi zawory wylotowe (wydechowe). Dwa wałki w głowicy umożliwiają precyzyjne sterowanie zaworami.

 

Rysopis. Abarth 595 1.4 T-Jet (160 KM) Pista, trzydrzwiowy, czteromiejscowy hatchback, długość 3660 mm, szerokość 1627 mm, wysokość 1485 mm, bagażnik 185/625 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbo, 1368 ccm, 160 KM przy 5500 obr./min, 230 Nm przy 3000 obr./min w trybie Sport (obecnie 165 KM przy 5500 obr./min, 201 Nm przy 2250 obr./min w trybie Normal, 230 Nm przy 2250 obr./min, w trybie Sport), maksymalnie 217 km/h, od 0 do 100 km/h w 7,3 s, średnie spalanie 6,9 l/100 km, cena 94.500 zł (wersja 165 KM).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Auto czteromiejscowe, tak jak Fiat 500. Abarth Pista ma czarne alufelgi z zaciskami hamulcowymi lakierowanymi na czerwono

Emblemat na tylnych błotnikach przypominający o 70-leciu marki. Z tej okazji powstała także wersja 695 70th Anniversario

PPG, nazwa producenta lakieru widoczna na klapie kufa z lewej strony, po jej otwarciu

Record Monza, seryjny wydech w wersji Pista, z czterema prawdziwymi „lufami”, po dwie na stronę

Wskaźnik doładowania, z lewej strony tablicy wskaźników. W trybie Sport (na zdjęciu) wydech staje się głośniejszy

Pista – panel biegnący przez szerokość kokpitu jest szary matowy

Włoskie napisu dodają smaczku. Acqua czyli woda, czyli ciecz chłodząca

Silnik z pośrednim, wielopunktowym wtryskiem, z turbosprężarką IHI, 160 koni, z rozrządem 2 OHC

Z opcjonalnymi biksenonami są dwa zbiorniczki spryskiwacza, jeden dla szyb, drugi dla głównych lamp – ten znajduje się z lewej strony (na zdjęciu)


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *