Nissan Micra 1.0 IG-T 100 N-Sport Xtronic

Sprawny mieszczuch

Do czterech metrów brakuje dokładnie milimetra. W tej generacji Micry, o kodzie K14, nadwozie jest jedno, pięciodrzwiowe

Obecnie każdy motor w Micrze ma trzy cylindry, pojemność 1.0, turbosprężarkę i spala benzynę. Słabszy wariant, taki jak w teście, korzysta z pośredniego wtrysku, silniejszy z wtrysku bezpośredniego. 100 koni przed laty uchodziło wręcz za sportową wielkość w miejskim segmencie B, obecnie nikogo już nie „wzrusza”.

 

Dla kogo taka Micra?

Dynamika przy miejskich prędkościach okazuje się więcej niż zadowalająca, zaś automat Xtronic ułatwia sprawne ruszanie spod świateł na przykład. Xtronic należy do konstrukcji CVT (Continously Variable Transmission), jest skrzynią bezstopniową, pasową. Zawieszenie, mimo belki skrętnej z tyłu, gwarantuje pewne i zarazem komfortowe zachowanie na drodze. Tylko miejsca na tylnej kanapie jakoś nie za wiele, więc rośli mężczyźni będą narzekali. Tak więc mamy wóz dla kierowcy, co lubi prowadzić i rzadko zaprasza do środka więcej niż jednego dorosłego.

 

Trzy skróty z cennika

I-GT, od Indirect Gasoline Turbocharged. Benzynowy silnik z pośrednim wtryskiem i turbosprężarką. Realnie pali między 7 a 8 litrów na 100 kilometrów. Wiele osób obawia się, że trzycylindrowiec będzie terkotał i drgał. W tej Micrze odgłos świadczący o obecności trzech garów możesz usłyszeć przede wszystkim w trakcie energicznego przyspieszania. Niewielkie wibracje odczujesz jedynie na biegu jałowym. W sumie nie jest źle.

ASL – Adaptive Speed Limiter. Ogranicznik prędkości sterowany z prawego ramienia kierownicy. W odróżnieniu do tempomatu możesz zaprogramować prędkość również na postoju, przed rozpoczęciem podróży – w przedziale 30-170. ASL mimo naciskania gazu, nie pozwala na przekroczenie ustalonej prędkości. Jeśli już musisz przyspieszyć, zrób kick down, czyli gaz do dechy. ASL ponownie włączy się sam, gdy prędkość spadnie poniżej ustawionego limitu. A jeżeli po zdezaktywowaniu ogranicznika, ponownie go włączysz przy większej prędkości niż ustawiona, pedał gazu nie będzie reagował na naciskanie. Aż do chwili gdy Nissan zwolni do prędkości niższej od ustawionego limitu. Jeżeli chcesz w takiej sytuacji przyśpieszyć – znów tylko kick down.

ASCD – Automatic Speed Control Device. ASCD – tak Nissan w cenniku określa tempomat, seryjny w każdej Micrze. Całe sterowanie tempomatem znajduje się na prawym ramieniu kierownicy, a odpowiednie ikonki pojawiają się na środkowym wyświetlaczu w zestawie wskaźników, na górze tego wyświetlacza, tak jak w przypadku ogranicznika ASL. Do włączania i wyłączania tempomatu służy skrajny, prawy przycisk. Minimalna prędkość, którą można ustawić to 30 kilometrów na godzinę. Jeśli jedziesz na tempomacie i naciśniesz pedał gazu, to gdy szybkość wzrośnie mniej więcej o 5 na godzinę, ustawiona prędkość zaczyna ostrzegawczo migotać. Zwiększanie i zmniejszanie prędkości przyciskami na prawym ramieniu kierownicy jest możliwe stopniowo, co 1 kilometr na godzinę. Wbrew temu co napisano w instrukcji obsługi, wduszanie przycisków nie skutkuje zmianą o 5 na godzinę w gorę albo w dół, przynajmniej w testowym egzemplarzu.

 

Rysopis. Nissan Micra 1.0 IG-T 100 N-Sport Xtronic, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 3999 mm, szerokość 1743 mm, wysokość 1455 mm, bagażnik 300/1004 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 999 ccm, 100 KM przy 5000 obr./min, 144 Nm przy 2000 obr./min, maksymalnie 177 km/h, od 0 do 100 km/h w 13,0 s, spalanie w cyklu mieszanym 6,3-6,7 l/100 km, cena 80.700 zł (IG-T 92).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Czarne alufelgi, po nich od razu rozpoznasz wersję N-Sport. Letnie opony Bridgestone 205/45 R17 84V wyprodukowano w Polsce  

Również z tyłu Micra prezentuje się nietuzinkowo

Bagażnik spory, 300-litrowy, ale z dość wysokim progiem załadunku (który usztywnia karoserię)

IG-T, silnik o całkiem przyzwoitych manierach, z tradycyjnym wtryskiem, wspomagany przez turbo

Poprzeczny pas alcantary, tak jest w N-Sport. Pas ten ugina się pod palcami, tak samo jak góra kokpitu!

Ogranicznik prędkości ASL (góra) i tempomat ASCD (dół) włącza się przyciskiem z prawej

50 km/h, ogranicznik zaprogramowany przed podróżą w terenie zabudowanym

Zamknięcie auta od środka anonsuje czerwona lampka na górze deski rozdzielczej, bliżej pasażera. Przyciski centralnego zamka są na obu przednich drzwiach

Bose Personal Audio, czyli głośniki w zagłówku fotela kierowcy. Opcja tylko dla N-Sport, łączona z nawigacją Nissan Connect w pakiecie Connect za 4200 złotych


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *