Isuzu D-Max 1.9 LSE aut.

Nowa rama i nowe bezpieczeństwo

Podobieństwo do poprzednika zostało zachowane. Fani Isuzu z pewnością zauważa inne poziome listwy grilla, nieco zmienione reflektory, inne światła w zderzaku

Isuzu właśnie wprowadziło na polski rynek trzecie wcielenie pikapa D-Max. Generacje pikapów, także aut dostawczych, zmieniają się stosunkowo wolno. Dzięki temu kupując auto na początku jego życia, wiesz że będziesz jeździł aktualną generacją wiele lat. Nie to co w osobowych, kiedy nawet już po pięciu latach możesz posiadać stary model. Poprzedni D-Max był sprzedawany u nas przez osiem lat, od 2012.

 

Co to jest i dla kogo?

Jest to nadal pikap jednotonowy, o ładowności 1065 kilo (najbogatsza wersja LSE automat), którym można kierować ze „zwykłym” prawem jazdy kategorii B. Isuzu chwali się nową ramą, efektem który zauważyłem jest lepsze prowadzenia po drodze, aczkolwiek nadal D-Max to twardy zawodnik, twardy również w sensie komfortu resorowania. Dwie rzeczy mogą jednak skutecznie przyciągnąć – 5 lat gwarancji oraz bogate, seryjne wyposażenie związane z bezpieczeństwem. I właśnie tym wyposażeniem się zajmę.

 

Trzy skróty, bezpieczeństwo

IDAS – Intelligent Driver Assistance System. Skrót stosowany przez Isuzu na niektórych rynkach na całokształt elementów bezpieczeństwa biernego (w razie bum!) i bezpieczeństwa czynnego (nie dopuszcza do kolizji czy wypadku). W Polsce „obowiązuje” skrót ADAS, od Advanced Driving Assist System. Lista seryjnego IDAS przedstawia się imponująco, tym bardziej że Isuzu wymyśliło skróty również na poduszki powietrzne, których łącznie daje aż osiem, z kolanową kierowcy i centralną, między przednimi fotelami. Wiele układów pracuje w oparciu o stereoskopową kamerę za czołową szybą. Jednym z rzadziej spotykanych jest TA, Turn Assist.

TA jak Turn Assist. Asystent skrętu, w lewo. TA uruchomi automatyczne, awaryjne hamowanie AEB (Autonomous Emergency Brake), gdy wykryje, za pomocą kamery, że skręcając w lewo możesz zderzyć się z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka. Muszą być spełnione dwa warunki dotyczące prędkości i migaczy. Musisz poruszać się z kierunkowskazem 18 kilometrów na godzinę lub mniej, zaś nadjeżdżający z przeciwnego kierunku 40 lub więcej. Wcześniej samochód oczywiście ostrzega, między innymi miganiem ostrzegawczych lampek na dole czołowej szyby, nad zestawem wskaźników. To jakby wyświetlacz HUD (Head Up Dsplay), tyle że ograniczony do tej ostrzegawczej funkcji.

MAM AT – Mis-Acceleration Mitigation AT (Automatic Transmission). Według instrukcji obsługi chodzi o zabezpieczenie przed nieprawidłowym użyciem pedałów, AT dlatego że jest to dostępne tylko z automatyczną skrzynią biegów (w tym aucie o sześciu przełożeniach). Tak samo jak przy TA (Turn Assist) informacje pochodzą z kamery stereo. Gdy przy małej prędkości jazdy kamera rozpozna przeszkodę i układ określi, że pedał gazu jest bardziej wciśnięty niż to konieczne, ograniczy możliwości silnika. To odjęcie gazu nie zapobiega uderzeniu, jedynie ma łagodzić potencjalne uszkodzenia. Rzecz jasna, MAM wysyła też ostrzeżenia wizualne i akustyczne. MAM nie zadziała, jeżeli pedał gazu zostanie wciśnięty na trzy sekundy albo na dłużej, albo gdy ten pedał zostanie zwolniony.

 

Rysopis. Isuzu D-Max 1.9 LSE aut., czterodrzwiowy, pięciomiejscowy pikap, długość 5265 mm, szerokość1870 mm, wysokość 1790 mm (bez relingów), bagażnik brak danych, napęd 4×4 (stały na tył, ręcznie dołączany na przód na sztywno, reduktor 1:2,482), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1898 ccm, 163 KM przy 3600 obr./min, 360 Nm przy 2000-2500 obr./min, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 7,2-7,4 l/100 km, cena 138.950 zł netto (170.909 zł brutto), z automatem 144.950 zł netto (178.289 zł brutto).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Nakładka jest płatna dodatkowo, w tym egzemplarzu w pakiecie Style Hardtop Pack za 9.950 netto, czyli za 12.239 brutto

Silnik o tej samej mocy i momencie, co w starej generacji

Deska rozdzielcza miękka na górze, w pikapach nie zawsze tak jest

Metka na oparciu fotela kierowcy, z jego prawej strony. Tu jest poduszka powietrzna, centralna, między fotelami

Kamera stereo, podstawa wielu układów bezpieczeństwa, jak w Subaru

Taki rząd 15 diód miga na dole czołowej szyby, gdy interweniuje na przykład TA

MAM AT działa na gaz, to znaczy ogranicza moc silnika

Tylna kanapa – oparcie możesz położyć na siedzisko…

…albo siedzisko (dzielone) postawić pionowo, niczym w Hondach


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *