Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style
Posted by Jacek Dobkowski on sty 17, 2021Wszystko, co trzeba
Efektowny, metalizowany lakier czerwień velvet wiąże się z dopłatą 4250 złotych. W ogóle testowy egzemplarz miał opcji za ponad 30 tysięcy!
Skoda potrafi za akceptowalne pieniądze zaproponować ciekawy, funkcjonalny, pakowny wóz. Nie zawsze jest już tanio, ale interesująco na pewno. Pozycja wieloletniego lidera polskiego rynku samochodów osobowych – aczkolwiek utracona w 2020 na rzecz Toyoty – z czegoś się wzięła, między innymi z tego. SUV (Sport Utility Vehicle) Karoq zajmuje miejsce powyżej Kamiqa, a poniżej Karoqa. Jego odpowiednikami w wielgachnej rodzinie Volkswagena są Seat Ateca i poniekąd Volkswagen Tiguan, „poniekąd”, bo jest wyraźnie większy.
A napęd czterech kół? Był z benzyniakiem 1.5 TSI (Turbo Stratified Injection), ale teraz go nie ma. Kupujący SUV-y, zwłaszcza takie kompaktowe, nie rozglądają się za 4×4. Producenci dostosowują się i obecnie obie osie napędzane możesz mieć tylko z najmocniejszym, 190-konnym ropniakiem 2.0 TDI (Turbodiesel Direkteinspritzung).
Trzy skróty, nawet cztery
AFS – Adaptive Frontlighting System. Seryjna funkcja adaptacji świateł, jak głosi cennik Karoqa. Adaptacyjne, przednie światła. AFS automatycznie dostosowuje oświetlenie zależnie od prędkości Skody i warunków pogodowych. Przednie światła wersji Style są LED-owe (Light Emitting Diode), co ułatwia płynną, ciągłą adaptację oświetlenia. Z AFS współdziała Light Assist, asystent świateł drogowych. Light Assist automatycznie włącza i wyłącza długie światła (drogowe). Obrotowy przełącznik oświetlenia po lewej stronie kokpitu ustawiasz na Auto, a dźwigienkę świateł za kierownicą odpychasz. W zestawie wskaźników pojawi się potwierdzenie aktywacji Light Assist w postaci piktogramu z literką A. I jeszcze kwestia prędkości, żeby Light Assist działał, musisz podróżować ponad 60 na godzinę.
DSR – Driver-Steering Recommendation. Cennik Karoqa wymienia w rządku skróty aż 12 (!) układów wchodzących w skład rozbudowanego ESC (Electronic Stability Control), elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy. Jednym z tuzina jest DSR, czyli układ podpowiedzi ruchu kierownicą, pomagający utrzymać właściwy tor jazdy. DSR sugeruje ruch kierownicą, który ma pomóc w powrocie na optymalny tor ruchu, gdy przykładowo jedna strona auta złapie pobocze. Doświadczony kierowca i tak zareaguje instynktownie, mniej wprawnym DSR z pewnością się przyda. Instrukcja obsługi Karoqa traktuje DSR skromnie i nieco tajemniczo – pomaga odzyskać panowanie nad samochodem w krytycznych sytuacjach podczas jazdy. Niewiele to mówi.
MKB – Multikollisionbremse. MCB – Multi Collision Brake. Hamulec pokolizyjny, hamulec antykolizyjny, hamulec multikolizyjny po niemiecku oraz po angielsku, jeden z układów ESC. Skoda stosuje oba te skróty, MCB w instrukcji obsługi. MCB pomaga zwolnić i ustabilizować samochód po uderzeniu w przeszkodę, co zmniejsza ryzyko kolejnych kolizji. Muszą być spełnione cztery warunki. Po pierwsze, doszło do zderzenia czołowego, bocznego lub uderzenia od tyłu o określonej energii. Po drugie, prędkość jazdy podczas zdarzenia przekraczała 10 kilometrów na godzinę. Po trzecie, po zderzeniu hamulce, ESC i pozostałe układy elektryczne pozostają sprawne. Po czwarte, nie wciśnięto pedału gazu.
Rysopis. Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4382 mm, szerokość 1841 mm, wysokość 1603 mm, bagażnik 521/1810 l, napęd przedni, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1498 ccm, 150 KM przy 5000-6000 obr./min, 250 Nm przy 1500-3500 obr./min, maksymalnie 206 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,0 s, średnie spalanie 6,3-6,8 l/100 km, cena 117.750 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Full LED, ale Skoda się tym nie chwali na lampach – nie ma żadnego napisu
Literka A świadczy o załączeniu asystenta Light Assist
Deska rozdzielcza z dużą ilością miękkiego plastiku. Beżowe wnętrze nie wymaga dopłacania
Jeśli kierownica w „podbramkowej” sytuacji sama wykonuje drobne ruchy, to znaczy że uaktywnił się DSR
Składany fotel pasażera, opcja za 400 złotych, materiałowe dywaniki za 200 zł (komplet, z przodu i z tyłu)
Seryjnie Karoq ma siedem poduszek, dwie boczne tylne za 1300 złotych, więc łącznie air bagów może być dziewięć
MCB działa również po uderzeniach w tył Karoqa
Silnik 1.5 TSI ze sprawnie działającym odłączaniem dwóch cylindrów ACT (Active Cylinder Management Technology)
Zawsze szukam polskiej produkcji, tym razem „nasza” była sprężarka seryjnego zestawu naprawczego do opon