Smart EQ Fortwo Prime

Teraz tylko elektryczny

Rozstaw osi 1873 milimetry, czyli tylko tyle co wzrost nieco wyższego mężczyzny

Fortwo, trzeciej generacji, jest obecnie oferowany jako elektryk z motorem rozwijającym moc 82 koni – jakoś nie mogę pisać o kilowatach w samochodach, nawet takich – oraz z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 16,7 kWh (kilowatogodzin).

 

 Co to jest i dla kogo?

Duże zmiany w małym Smarcie – oba jego modele, Fortwo i Forfour, są obecnie wyłącznie elektryczne. Współwłaścicielem marki w połowie stała sie chińska firma Geely, ta sama co wcześniej kupiła osobowe Volvo. Druga połowę dzierży Daimler, czyli w uproszczeniu Mercedes. W przyszłym roku produkcja Smarta ma zostanie w ogóle przeniesiona do Chin. Ale Fortwo nadal jest bardzo oryginalnym pojazdem dla indywidualistów, dla chcących się wyróżnić – dwumiejscowym, krótkim, bardzo zwrotnym. I drogim, chociaż wśród elektrycznych aut cena wersji Prime, 108.090 złotych, okazuje się jedną z… bardziej przystępnych. Musisz jednak wziąć pod uwagę mizerny zasięg, według fabryki 122 kilometry.

 

Dwa skróty i jedna zagwozdka

EQ – Electric Intelligence. Elektryczna inteligencja. Skrót EQ opisuje wszystkie technologie związane z napędem elektrycznym w Mercedesach i Smartach. Napęd ten może wspomagać klasyczne, spalinowe silniki, albo być jedynym w pojeździe, jak w linii modelowej EQ. Na karoserii autka symbole „Smart EQ Fortwo”, a więc całą nazwę modelu bez wersji wyposażenia, znajdziesz w czterech miejscach – z przodu na prawej stronie grilla, z boku na przednich błotnikach w pobliżu zewnętrznych lusterek, z tyłu na dolnej części klapy (jest dwuczęściowa).

Smart – Swatch, Mercedes, art. Marka Smarta wzięła się właśnie ze zbitki tych trzech słów. Producent zegarków Swatch był jednym z założycieli Smarta, w tym artystycznym (art) przedsięwzięciu pomógł Mercedes. Stare dzieje, z lat 90. Obecnie, jak wspomniałem, Smart należy do Daimlera (Mercedesa) i do Geely. Pod względem kapitałowym jest więc niemiecko-chiński. Fortwo EQ jest wytwarzany w jeszcze innym kraju, we Francji.

Silnik bez dostępu. Z taką sytuacją zetknąłem się pierwszy raz, a testuję różne auta 20 lat z okładem. Silnik mieści się z tyłu i oczywiście napędza tylną oś. W spalinowych Fortwo trzeba odkręcić sześć śrub przytrzymujących płytę nad jednostką napędową, można to zrobić dłonią. W elektrycznym Fortwo trzeba mieć do tego odpowiedni śrubokręt, którego w testowym egzemplarzu nie znalazłem. Owszem, odkręciłem spod stóp pasażera panel z zestawem naprawczym do opon i zestawem narzędzi, ale dalibóg, śrubokręta tam nie było. Dlatego pierwszy raz w życiu nie mam zdjęcia silnika. Jak dowiedziałem się w salonie Smarta w Warszawie, takiego śrubokrętu nie ma na seryjnym wyposażeniu auta. Na marginesie – wbrew temu co piszą niektórzy koledzy, w Audi A2 jest dostęp do silnika. Jeszcze jaki, wręcz idealny, po przekręceniu dwóch uchwytów zdejmuje się całą maskę.

 

Rysopis. Smart EQ Fortwo Prime, trzydrzwiowy, dwumiejscowy hatchback, długość 2698 mm, szerokość 1663 mm, wysokość 1555 mm, bagażnik 260/350 l, napęd na tył, silnik elektryczny 82 KM i 160 Nm, maksymalnie 130 km/h, od 0 do 100 km/h w 11,6 s, średnie zużycie energii 17,0-15,7 kWh/100 km, cena 108.089 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Szkielet tridion czarny, a lakier zieleń limonki wymaga dopłaty 1678 złotych

Silnik elektryczny tam gdzie spalinowy, czyli pod podłogą bagażnika. Przez brak śrubokręta nie mogłem się do niego dostać

Duża skrobaczka, dwie ładowarki, pojemnik na ładowarki z prawej (w praktyce najlepiej wchodzi do niego instrukcja obsługi) i po bagażniku

Elektryczny zachował wiele cech spalinowego, przykładowo zamykany schowek w dolnej części trzecich drzwi (górną tworzy tylna szyba)

Nalepka z nazwą autka na dolnej części trzecich drzwi

Skórzana tapicerka jest seryjna! Pas przy oparciu fotela pasażera służy do mocowania przedmiotów, to element opcjonalnego pakietu Exclusive

Wskaźnik naładowania akumulatora trakcyjnego na tablicy „zegarów”, z dokładnością do procenta

Z lewej strony deski rozdzielczej wyrasta wskaźnik naładowania i pracy elektrycznego napędu

„Tankowanie” prądu za klapką na prawym, tylnym błotniku, za pomocą złącza Typu 2


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *