Mazda 2 1.5 Skyactiv-G SkyDream

Jakby pięciobiegowa

Ładne auto i ładny lakier, charakterystyczny dla Mazdy trójwarstwowy soul red crystal za słoną dopłatą 3800 złotych. Model 2 jest produkowany w Meksyku

Model 2, przedstawiciel miejskiego segmentu B, prowadzi się zwinnie w czym nie przeszkadza belka skrętna z tyłu, ma ergonomicznie urządzone miejsce kierowcy, obrotomierz jest największym, centralnym wskaźnikiem, ale… Ale zaskakująco słabe są osiągi na ostatnim, VI przełożeniu, co w pewien sposób może wynikać z braku turbosprężarki, braku typowego dla rozwiązań technicznych Mazdy zwanych Skyactiv. Kierowca zawsze wie, jaki ma bieg do przodu, dzięki dużym, arabskim cyfrom wyskakującym na tablicy wskaźników. Przy autostradowych prędkościach czasami pojawia się sugestia, żeby zredukować z szóstki na piątkę! A obroty maksymalnego momentu, czyli 4000, odpowiadają na dwójce szybkości prawie 70 na godzinę. Jest to więc auto dla kierowców lubiących w starym stylu kręcić silnik wysoko. 90-konnej Maździe 2 1.5 takie traktowanie odpowiada i wcale dużo nie „pije”, możesz nawet zmieścić się w 6 litrach na 100 kilometrów.

 

Trzy skróty

M Hybrid – Mild Hybrid. Łagodna hybryda. Hybryda niekłopotliwa, nie musisz nic robić, żadnego wybierania intensywności rekuperacji czy trybu elektrycznego. Alternator został zintegrowany z rozrusznikiem w urządzenie zwane ISG (Integrated Starter Generator). Zadaniem ISG jest między innymi przekształcanie energii kinetycznej w energię elektryczną, która gromadzi się w kondensatorze. Wystarczy odpuścić nieco pedał gazu, aby ta rekuperacja następowała. Potem energia elektryczna zgromadzona w kondensatorze jest wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych samochodu, także do wspomagania silnika spalinowego podczas ruszania. Wszystko to odciąża silnik spalinowy i przyczynia się do oszczędzania benzyny. Centralny ekran jest dotykowy, z możliwością sterowania również z centralnego tunelu. Wybierasz na ekranie Aplikacje (jest tutaj także ewentualne połączenie ze smartfonem) i Monitor paliwa. Tenże Monitor umożliwia podglądanie przepływu energii. Kondensator ładuje się i rozładowuje znacznie szybciej niż baterie litowo-jonowe w innych hybrydach. Mazda, poza terminem M Hybrid, używa synonimu, MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle).

ALH – Adaptive LED Headlights. Matrycowe reflektory adaptacyjne oparte na diodach LED (Light Emitting Diode), układ oświetlenia adaptacyjnego, seryjny w najwyższej wersji SkyDream. Lewą dźwigienką przy kierownicy ustawiasz zewnętrzne oświetlenie na Auto, potem odpychasz dźwigienkę. Podczas jazdy z prędkością ponad 40 na godzinę światła ALH nie zawsze automatycznie przełączają się z drogowych na mijania. Bywa że wystarczy wyłączenie tych diod, które powodowałyby oślepianie innych kierowców. I naprawdę to się sprawdza, nikt nie mrugał mi światłami, że oślepiam, mimo że cały czas niebieska kontrolka oznajmiała, że mam zapalone długie.

FSC – Forward Sensing Camera. Kamera za czołową szybą, na górze. Dzięki niej działa ALH (Adaptive LED Headlights), a wraz z czujnikami radarowymi różne układy wsparcia kierowcy określane zbiorczo terminem i-Activsense.

 

Rysopis. Mazda 2 1.5 Skyactiv-G SkyDream, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4070 mm, szerokość 1695 mm, wysokość 1515 mm, bagażnik 250/950 l, napęd przedni, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy 1496 ccm, 90 KM przy 6000 obr./min, 148 Nm przy 4000 obr./min, maksymalnie 183 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,8 s, spalanie, wartość uśredniona 5,3 l/100 km, cena 94.900 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Również z tyłu „2” prezentuje się efektownie. Miło popatrzeć, gorzej siedzieć na kanapie, bo z miejscami na kolana i łydki skromnie tam

W ofercie na Polskę ostał się tylko ten motor, 90-konny benzynowy 1.5 M-Hybrid

Przepływ energii w układzie M Hybrid, na centralnym, dotykowym ekranie. Kondensator mieści się pod maską silnika. Grafika z poglądowym umieszczeniem magazynu energii przed tylną osią jest ustandaryzowana dla wszystkich modeli Mazdy

Miękki jest pas biegnący w poprzek kokpitu, od kierownicy w prawo oraz boki środkowej konsoli, tam gdzie kierowca i pasażer opierają kolana

Obrotomierz jak główny wskaźnik, bardzo lubię!   

Mazda nie chwali się żadnym napisem, że są to zaawansowane światła diodowe

Końcówka lewej dźwigienki za kierownicą na Auto i odpychasz dźwigienkę – jak się ściemni będziesz korzystał z ALH…

…co potwierdza piktogram z literką A

Kamera FSC za czołową szybą, na zdjęciu po lewej, obok znajdują się czujniki deszczu i zmierzchu

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *