Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV L

Żeglowanie na całego

Główne zdjęcie od tyłu, bo Rio ma – moim zdaniem – udaną stylizację tej części karoserii. Lampy są duże, to lepiej dla bezpieczeństwa jazdy

Rio należy do miejskiego segmentu B. Segmentu zatłoczonego, w którym prawie każda, popularna marka ma swego przedstawiciela. Najbardziej popularne w Europie to: Peugeot 208, Toyota Yaris, Renault Clio, Dacia Sandero, Opel Corsa.

Hybryda MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle), z trzycylindrowym benzyniakiem 1.0 T-GDI (Turbo Gasoline Direct Injection) może zegłować, to znaczy poruszać się na właczonym biegu w mechanicznej skrzyni, ale z silnikiem wyłączonym, albo chodzącym na biegu jałowym! Do 160 na godzinę! Wymaga to zmiany przyzwyczajeń, zwłaszcza w terenie zabudowanym. Po pierwsze, jadąc de facto na luzie szybciej zbliżasz się do poprzedzającego pojazdu. Po drugie, chcąc zaoszczędzić na paliwie, nie musisz wyrzucać na luz, Kia może uczynić to za ciebie.

 

Hybrydowe skróty

MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle. Łagodna hybryda, skrót stosowany przez różne marki, czyli taka która nie jest ładowana z gniazdka, nie jest plug-in. Hybryda mild nie umożliwia ruszania i jazdy na prądzie. Celem MHEV jest ograniczenie zużycia paliwa. W takich układach, w Kii również, silnikiem elektrycznym jest urządzenie łączące funkcje rozrusznika i alternatora, MHSG (Mild Hybrid Starter & Generator). Energia odzyskiwana na przykład podczas zjeżdżania ze wzniesienia czy hamowania jest magazynowana w 48-woltowym akumulatorze trakcyjnym, litowo-jonowym. Ładowanie akumulatora trakcyjnego odczujesz jako zwiększone hamowanie silnikiem. Akumulator znajduje się pod wyjmowaną podłogą bagażnika. Grafika przedstawiająca przepływ energii, na środku tablicy wskaźników, przynosi mniej informacji niż w innych markach. Kia na MHEV stosuje również termin Eco Dynamics +.

iMT – intelligent Manual Transmission. „Inteligentna” ręczna skrzynia, sześciobiegowa. We współpracy z 48-woltowym układem hybrydowym MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle), odłącza się od silnika, gdy kierowca zwolni pedał gazu w trybie jazdy Eco. Silnik może przejść do biegu jałowego, albo w ogóle się wyłączyć. Sprzęgło jest sterowane elektronicznie, clutch by wire. Tak więc wybieg, „żeglowanie” widocznie jest lepszym sposobem na oszczędzanie paliwa niż promowane przez wiele lat hamowanie silnikiem, czyli jazda na biegu bez dotykania pedału gazu. System MHEV decyduje, czy dojdzie do ładowania akumulatora trakcyjnego, czy do żeglowania, z pracującym bądź wyłączonym silnikiem. Na tempomacie żeglowanie jest oczywiście wykluczone.

SSC – Start Stop Coasting. Tak w instrukcji obsługi samochodu jest określane wyłączanie silnika podczas żeglowania w trybie Eco. Funkcja SSC jest całkowicie niezależna od zwykłego układu start/stop, określanego przez Kię jako ISG (Idle Stop & Go).

 

Rysopis. Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV L, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4065 mm, szerokość 1725 mm, wysokość 1450 mm, bagażnik 325/1103 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 998 ccm, 120 KM przy 6000 obr./min, 172 Nm przy 1500-4000 obr./min, maksymalnie 190 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,2 s, średnie spalanie w cyklu mieszanym 5,1-5,5 l/100 km, cena 69.490 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Odpowiednikiem w gamie Hyundaia, właściciela marki Kia, jest i20

Silnik rozwija 120 koni w wersji hybrydowej, w „normalnej” 100. Moc MHSG nie jest uwzględniana, to 10 kW, czyli 13,6 KM. Niestety, czuć (drgania) i słychać (terkotanie), że ma trzy cylindry

Na plastikowej osłonie nad silnikiem nie ma skrótu T-GDI, tylko napis „Turbo Smartstream G”

 Ciekawostka, akumulator trakcyjny z bardzo dobrym dostępem, pod bagażnikiem. W wielu hybrydach ta bateria pozostaje szczelnie zamknięta pod kufrem, względnie pod kanapą

Deska rozdzielcza twarda, w segmencie B nie spodziewaj się czegoś lepszego

Przykład czytelnych piktogramów, od razu wiadomo, że otwarty całkowicie nawiew to prawe położenie pokrętła

iMT, mechaniczna skrzynia pracująca w niezwykły sposób, ze zwykłą dźwignią w podłodze

Przyciskiem Drive Mode na środkowym tunelu, przed dźwignią biegów, zmieniasz tryby jazdy, poza Eco jest Normal i Sport – oba bez SSC

Kierowca zawsze widzi, jaki ma bieg (również luz, N, na zdjęciu), również wsteczny. Podczas żeglowania zamiast zasięgu pojawia się żaglówka i napis „Żeglow.”. Spalanie 5,4 litra na setkę jest jak najbardziej realne


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *