Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X

Śpieszmy się

Kuga jest podobna do Pumy, ale dłuższa od niej prawie pół metra

Śpieszmy się kupować nowe, spalinowe Fordy, tak szybko odjadą. Według medialnych enuncjacji Ford zamierza produkować wyłącznie elektryki już w 2030 roku, czyli za dziewięć lat. Na razie zajmijmy się spalinowym, benzynowym modelem Kuga.

Co to jest i dla kogo?

Modny SUV (Sport Utility Vehicle), ale bez napędu 4×4, co dla większości klientów nie będzie stanowiło specjalnego problemu. SUV-y sprzedają się przede wszystkim jako „ośki”, czyli z napędem jednej, w tym przypadku przedniej osi. Jeśli jednak uprzesz się, żeby mieć „czterołapa” AWD (All Wheel Drive), musisz kupić najsilniejszego turbodiesla 2.0, 190 koni, albo hybrydę 2.5 o takiej samej mocy. Z półtoralitrowym benzyniakiem 1.5 napędu AWD nie ma. Trzycylindrowa jednostka czasem terkocze podczas przyspieszania, ale osiągi zapewnia subiektywnie lepsze niż wynikałoby z suchych danych technicznych, typu sprint do setki w 9,7 sekundy. O ile więc nie masz nic przeciwko trzem garom…

Trzy ciekawe rozwiązania

Door Egde Protector. Aktywne zabezpieczenie krawędzi drzwi, jak przeczytasz w cenniku Kugi, opcja oferowana tylko w rozbudowanym pakiecie Driver Assistance za 5.600 złotych. Są to plastikowe elementy, pokryte gumą, wysuwające się już po częściowym otwarciu bocznych drzwi. Metalowa krawędź drzwi jest wówczas, na pewnym odcinku, zabezpieczona gumową nakładką. Door Edge Protector wysuwa się i chowa szybko, nawet przy gwałtownych ruchach drzwiami. Musisz tylko upewnić się, czy jest „kompatybilny” z karoserią auta stojącego obok na parkingu. Czy mimo niego nie dotkniesz innego auta metalową częścią drzwi. Ale i tak Door Edge Protector przydaje się, szkoda że nie jest bardziej dostępny, albo wręcz seryjny.

Otwieranie maski, po dwóch pociągnięciach uchwytu. Jedno pociągnięcie cięgna przy lewej stopie kierowcy nic nie daje. Muszą być dwa, nawet niekoniecznie następujące zaraz po sobie. Piktogram na uchwycie wyraźnie przypomina, że 2x, dwa razy. Pierwsze pociągnięcie powoduje odskoczenie maski, drugie jej odryglowanie. Potem nie musisz niczego szukać, po prostu unosisz maskę. Unosisz ręcznie, gdyż siłowników pomagających w tej czynności Ford nie dał. Podpórka leży przed silnikiem, na plastikach przy atrapie, nie trzeba jej szukać. Zamykając maskę opuszczaj ją z większej wysokości, jest lekka, więc może się nie zatrzasnąć. Podobne, podwójne otwieranie maski możesz spotkać w marce Mini. Na szczęście Ford porzucił otwieranie maski kluczykiem zapłonu, zresztą w Kudze żeby dostać się do brzeszczotu, trzeba rozebrać pilota.

Sterowanie wycieraczką tylnej szyby za pomocą wypustki na końcu prawej dźwigienki za kierownicą. Odepchnięcie dźwigienki włączy tylko spryskiwacz tylnej szyby, w innych autach w ten sposób aktywuje się wpierw wycieraczkę, następnie spryskiwacz. Z kolei ciągnąc dźwigienkę ku sobie, spryskasz czołową szybę. Tylna wycieraczka ma dwie prędkości, przerywaną i stałą – wypustka na samej górze.

Rysopis. Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4626 mm, szerokość 1883 mm, wysokość 1666 mm, bagażnik 475/1534 l (z zapasowym kołem dojazdowym 419/1478 l), napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1496 ccm, 150 KM przy 6000 obr./min, 240 Nm przy 1600-4000 obr./min, maksymalnie 195 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,7 s, średnie spalanie 6,6-6,9 l/100 km, cena 142.900 zł (bez promocji).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Pakiet stylizacyjny nadwozia wydłuża wersję ST-Line o 12 milimetrów, jak podaje cennik

Door Edge Protector całkowicie wysunięty…

… i wysunięty częściowo podczas ruchu drzwi

Przesuwanie i regulacją pochylenia oparć, osobno dla obu asymetrycznych części (60/40), duża zaleta Kugi

Wnętrze miła dla oka i dobrze złożone, na wybojach nie słychać „świerszczy”

Prędkościomierz cyfrowy. Na obwodzie koła tylko dwie liczby, 0 i 240, więc wysuwająca się tam obwódka nie pokazuje dokładnej szybkości

Dwa razy podciągasz i potem wystarczy podnieść maskę

Widoczne po prawej fragmenty pianki to sprawka gryzonia, co dobrał się do torebki z wygłuszeniem przy przednim, lewym błotniku. Większość tych fragmentów i tak wyrzuciłem przed robieniem zdjęć

 Na zdjęciu dolne położenie wypustki, wycieraczka tylnej szyby nie pracuje


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *