Jaguar E-Pace 2.0 D (204 KM) MHEV AWD R-Dynamic SE

Jaki niemodny?

Nawet najmniejszy Jaguar zadowoli poszukujących prestiżu i pewnej dozy wyjątkowości

Jaguar chce przejść już za cztery lata na samochody wyłącznie elektryczne. Czy to realne, przekonamy się, ale takie są jego zapowiedzi. Wehikuł z turbodieslem wydaje się passe podwójnie – raz że spalinowy, dwa że na olej napędowy. Ostawiając na chwilę na bok to elektroszaleństwo, mamy ciekawy, udany model.

Co to jest i dla kogo?

Najmniejszy Jaguar. Kompaktowy SUV (Sport Utility Vehicle) długi na niespełna 4,4 metra, przeto dobry i na trasy, i do miasta. Premium, co czuje się zwłaszcza we wnętrzu – projekt, materiały, wykonanie, ergonomia, nawet odgłos zamykania drzwi.

Trzy skróty, a nawet więcej

E – litera z nazwy. Nic nie znaczy, choć wywołuje wspomnienie kultowego Jaguara E-Type’a z lat 60. i 70. Obecnie niektóre modele brytyjskiej marki nazywają się według takiego schematu jak E-Pace (poza nim I-Pace, F-Pace, F-Type), inne z literą X (XE, XF).

JLR – Jaguar Land Rover. Na oponach był symbol J LR, świadczący o zatwierdzeniu ogumienia przez marki Jaguar i Land Rover (mają wspólnego, hinduskiego właściciela). Może to być także pisane inaczej – J, LR. Tego rodzaju znakowanie nie występuje na zimówkach i profesjonalnym ogumieniu do off-roadu (POR, professional off-road). W testowym egzemplarzu zamiast „19” przewidzianych dla wersji wyposażenia R-Dynamic SE kręciły się „20”, konkretnie Goodyeary Eagle F1 AT SUV 4×4 o rozmiarze 235/50 R20 104W. Opony letnie, ale ponieważ miały symbol M+S (mud i snow, błoto i śnieg), importer pobiera za nie dopłatę 260 złotych jako za opony całoroczne. M+S nie świadczy ani o „zimowości”, ani o „całoroczności” ogumienia. Obecnie to tylko sugestia producenta opon, że ogumienie dobrze sobie radzi w brei, w błocie pośniegowym.

AdSR – Adaptive Surface Response. Adaptacyjne dopasowanie do rodzaju nawierzchni. Tryb jazdy na trudne warunki: deszcz, śnieg, oblodzone nawierzchnie, żwir, piach. Jeden z czterech trybów Jaguar Drive Control (JDC) wybieranych wystającym przełącznikiem na środkowym tunelu, z lewej strony: AdSR, Eco, Komfortowy, Dynamiczny. AdSR wykorzystuje czujniki DSC (Dynamic Stability Control) i ABS (Anti-Blocking System), które monitorują uślizg kół. Stopień uślizgu jest analizowany na podstawie zaprogramowanych scenariuszy i przypisany do adekwatnego typu nawierzchni. AdSR dostosowuje reakcje na wciśnięcie pedałów gazu i hamulca tak, aby zminimalizować ryzyko poślizgu przy przyspieszaniu, zwalnianiu, pokonywaniu zakrętów. Innymi słowy, pomaga kierowcy, aby nie zrywał przyczepności kół. Wykryłem pewną niekonsekwencję. Na centralnym, dotykowym ekranie czytamy, że jeśli poruszanie się w świeżym śniegu jest utrudnione, można włączyć TracDCS. Jest to funkcja systemu stabilizacji toru jazdy DSC (Dynamic Stability Control) dostępna tylko w sportowym trybie Dynamicznym, ograniczająca ingerencję elektroniki w poczynania kierowcy. Instrukcja obsługi głosi, że funkcji TracDSC powinno używać się „tylko podczas jazdy po suchym asfalcie”. No to niech Jaguar zdecyduje się, na świeżym śniegu czy po suchym asfalcie? Moim zdaniem TracDSC może pomóc w poruszaniu się po świeżym śniegu.

Rysopis. Jaguar E-Pace 2.0 D (204 KM) MHEV AWD R-Dynamic SE, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4395 mm, szerokość 1984 mm, wysokość 1649 mm, bagażnik 601/1386 l, napęd na cztery koła z międzyosiowym sprzęgłem Haldex, stały, proporcje między osiami od 10/90 do 90/10, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1997 ccm, 204 KM przy 3750 obr./min, 430 Nm przy 1500-3000 obr./min, maksymalnie 211 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,4 s, spalanie w cyklu mieszanym 6,4 l/100 km, cena 263.400 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Taki smaczek, stary i młody jaguar wędrujący na dole czołowej szyby, z lewej strony

Tył prawie coupe, z małą szybą, ale zapewniającą całkiem dobrą widoczność

Oznaczenie modelu tylko po lewej stronie klapy kufra

J LR na bocznej ściance opon, czyli zatwierdzenie przez Jaguara i Land Rovera

Wnętrze bardzo porządnie zmontowane, solidne

Mała edukacja, na środkowej konsoli – od kiedy ta marka i skąd?

Tryb AdSR i trzy pozostałe ustawiasz tym przełącznikiem…

…co na tablicy wskaźników poświadcza chwilowy komunikat…

… a na stałe piktogram ze śliską drogą, śniegiem i samochodzikiem


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *