Fiat Doblo Kombi XL L2H2 1.6 Multijet (120 KM) Dynamic
Posted by Jacek Dobkowski on sie 5, 2021Bardzo duża przestrzeń
XL – największa wersja, produkcja turecka jak każdego innego Doblo. Mimo osobowego charakteru jest to samochód ciężarowy, z homologacją N1
Doblo w takiej wersji rzadko widzi się na drodze. „Gołębnik” nad dachem to fabryczna sprawa, żadna tam przeróbka kreatywnej firmy specjalizującej się w zabudowach. Dzięki przeszklonemu podwyższeniu przestronność wnętrza wypada wprost znakomicie.
Co to i dla kogo?
Kombi, czyli osobowa wersja popularnego dostawczaka, ale z ciężarową homologacją N1, co daje w firmie większe korzyści podatkowe niż w przypadku typowego, osobowego auta. Doblo Kombi XL to naprawdę duży rozmiar, wysokość samochodu przekracza 2,1 metra. Na pewno to propozycja dla osób ceniących dużo przestrzeni w kabinie, zwłaszcza nad głowami, nie lubiących „dusić się”. Wysokie wnętrze daje jeszcze tę zaletę, że w razie potrzeby, po złożeniu kanapy uzyskuje się olbrzymi bagażnik, według Fiata maksymalnie 4,8 metra sześciennego, czyli 4.800 litrów! Ale i bez rozkładania masz przepastny kufer, 1.050 litrów. Dla podróżujących rodzin trudno znaleźć bardziej pakowny wóz o podobnej długości karoserii.
Co jest w tym dachu?
Dokładnie 24,5 centymetra, o tyle jest wyżej i na zewnątrz, i w kabinie. Wysokość wnętrza osiąga 1.495 mm, więcej niż wysokość niejednego auta. Na zewnątrz rzuca się w oczy przede wszystkim nadbudowa z dwoma okienkami z każdej strony przykrytymi jedną, szklaną taflą. Dodatkowa, jedna szyba jest również nad kierowcą i siedzącym obok niego pasażerem. Nie ma zasłonki, więc czasem w upały warto profilaktycznie założyć jakieś nakrycie głowy. Nie ma żadnych dodatkowych półek, a wewnętrzny filar na wysokości słupka B też służy wyłącznie ozdobie. Ale i tak wrażenia są jedyne w swoim rodzaju, niezapomniane. Zadzierasz głowę, albo kierujesz wzrok nieco w tył, a tam tak widno i tak wysoko, jak w jakimś busiku.
Jak jeździ?
Prowadzi się lepiej, niż możesz się spodziewać. Doblo ma z tyłu niezależne, dwuwahaczowe zawieszenie Bi-link. Muszę to znowu podkreślić, bo w takich konstrukcjach niezależne zawieszenie nadal spotyka się bardzo rzadko. XL zapewnia dobry komfort na gorszych nawierzchniach, trzyma się dzielnie podczas szybkiej zmiany pasa ruchu, acz wyczujesz, że trzyma się nieco gorzej od niższego, zwykłego Doblo. No i sama świadomość, że prowadzisz tak wysoki wóz, uspokaja, powstrzymuje przed „rajdowaniem”.
Rysopis. Fiat Doblo Kombi XL L2H2 1.6 Multijet (120 KM) Dynamic, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy minivan, długość 4756 mm, szerokość 1832 mm, wysokość 2125 mm, bagażnik 1.050-4.800 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1598 ccm, 120 KM przy 3750 obr./min, 320 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 176 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 6,5-6,9 l/100 km, cena 75.600 zł netto (92.988 zł brutto).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Tylne drzwi asymetryczne, z szerszym lewym skrzydłem, tak samo jak w furgonie
Nadbudowa w widoku z zewnątrz
Niesamowity klimat i przestronność
Złożywszy kanapę możesz przewieźć naprawdę mnóstwo pakunków. Okno w przedniej, skośnej części dachu – imponujące
Do zamocowania bagażu masz w podłodze kufra cztery takie uchwyty
Deska rozdzielcza z małym, centralnym, dotykowym ekranem
Brak górnej pokrywy nad 1.6 Multijet. 120 koni na „ropę”, ale gabaryty spore, na szybkiej trasie spalisz w granicach 8 litrów na sto
Wspólny wlew oleju napędowego i AdBlue na tylnym, lewym błotniku.
Gdy klapka wlewu paliwa i AdBlue jest zamknięta, można otworzyć lewe, przesuwne drzwi