Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV Tekna+
Posted by Jacek Dobkowski on sty 19, 2022Bardzo bogato wyposażony
J12, taki jest fabryczny kod trzeciego Qashqaia, wcześniej były J11 i J10
Qashqai jest średnim SUV-em (Sport Utility Vehicle) w gamie Nissana, między Juke a X-Trailem. Wprawdzie obecna, trzecia generacja, w porównaniu z wcześniejszą przybrała na długości, szerokości i wysokości, ale nadal jest to pojazd o kompaktowych wymiarach. Czyli sprawdzi się zarówno w mieście jak i w dłuższej trasie. Testowana wersja Tekna+ miała wprawdzie tylko przedni napęd (na cztery koła jest kojarzony wyłącznie z bezstopniową skrzynią Xtronic), ale poza tym mnóstwo seryjnego wyposażenia, przykładowo skórzaną tapicerkę, masaż w obu przednich fotelach z trzema programami, elektryczną regulację i pamięć ustawień obu foteli, wyświetlacz head-up, szklany dach rozciągający się nad całą kabiną, aktywny tempomat (w zakresie prędkości 30-170 na godzinę), cztery kamery 360 stopni, nawigację Nissan Connect, 20-calowe alufelgi. Jak na popularną markę, pełen „wypas”!
Trzy skróty, a nawet pięć
Bi-LED, czyli Bi Light Emitting Diode, czyli diodowe światła mijania i drogowe, seryjne w każdym „Kaszkaju”. Teraz, na początku 2022, może nie ma czym specjalnie chwalić, chociaż z drugiej strony trzeba przyznać, że konkurencyjne SUV-y nie zawsze mają takie oświetlenie standardowo. W Tekna+ jest też asystent świateł drogowych, automatycznie przełączający między mijania a długimi. Działa przy ustawieniu zewnętrznych świateł na Auto, wciskasz końcówkę lewej dźwigienki przy kierownicy. Światła drogowe włączą się od 40 kilometrów na godzinę, oczywiście o ile kamera za czołową szybą nie wykryła w pobliżu innych użytkowników drogi. Wyłączą się, gdy prędkość spadnie poniżej 30. Autorzy instrukcji obsługi zalecają jednak ręczną obsługę przełącznika świateł, gdy pada obfity śnieg, deszcz, gdy w ogóle panuje zła pogoda i słaba widoczność, gdy kamera jest zabrudzona, gdy światła innych pojazdów zasłania na przykład szeroka barierka.
RRSO – rzeczywista roczna stopa oprocentowania. Skrót raczej z dziedziny bankowości, ale akurat Nissan uwypukla go w cenniku, nawet na pierwszej stronie, podając, że Nissan Kredyt Select ma RRSO 8,45 procent. Drukuje też wysokość miesięcznej raty, dla testowanej wersji 1.249 złotych. Ale są warunki – wkład własny 30 procent, kredytowanie 37 miesięcy, roczny limit kilometrów 15.000. Limit jest związany z tym, że kredyt dopuszcza, po jego zakończeniu, oddanie auta dealerowi względnie wymianę na nowy. Przejedziesz więcej, to dopłacisz.
Nm – niutonometr. Jednostka momentu siły, w której podaje się maksymalny moment obrotowy silnika. Mniej popularna niż jednostki mocy, ale tak naprawdę ważniejsza. To moment obrotowy i przebieg jego krzywej decyduje o realnej dynamice w ruchu drogowym. Każdy silnik w nowym Qashqaiu to benzyniak 1.3 DIG-T MHEV. Pierwszy skrót wziął się od Direct Injection Gasoline Turbo – benzynowy silnik z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką, drugi od Mild Hybrid Electric Vehicle, czyli łagodna, miękka hybryda. Szkoda, że obroty przy których przypada maksymalny moment podano tylko w prospekcie, dostępnym w internecie. A przypada on szybko, 260 Nm przy 1750 obrotach na minutę, w aucie z mechaniczną, 6-biegową skrzynią i przednim napędem. Oznacza to, że nie musisz silnika wysoko kręcić, aby mieć niezły ciąg.
Rysopis. Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV Tekna+. Pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy crossover, długość 4425 mm, szerokość 1835 mm, wysokość 1625 mm, bagażnik 431/1379 l, napęd przedni, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1332 ccm, 158 KM przy 5500 obr./min, 260 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 206 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,5 s, średnie spalanie 6,3-6,5 l/100 km, cena 160.900 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
20-calowe alufelgi, tylko i wyłącznie w Tekna+
Rewelacyjny kat otwarcia tylnych drzwi
Klosze świateł Bi-LED odznaczają się bardzo dużą długością
Literka A na górze zestawu wskaźników oznacza asystenta świateł drogowych
Cyfrowe wskaźniki…
…mają dwie postacie do wyboru, w widoku rozszerzonym obrotomierz przybiera postać takiego oto krążka
Do zmiany widoku wyświetlacza służą przyciski na lewym ramieniu kierownicy
Dwa gniazdka USB (Universal Serial Bus) duże A i małe C, a nie tylko C jak w niektórych modelach innych marek
Silnik jeden, możesz wybrać moc 140 lub 158 koni, jak w tym przypadku