DS 7 Crossback 1.6 180 Rivoli

Aż szkoda, że odjedzie

Wygląd niewątpliwie efektowny, biały lakier crystal pearl dostaniesz, jak dołożysz w salonie 4.000 złotych

7 Crossback Rivoli daje poczucie wyjątkowości, daje poczucie obcowania z czymś nietuzinkowym. Sylwetka, design i wykończenie wnętrza, zapach seryjnej skóry. Szkoda tylko, że za dwa lata, w 2024 roku, DS chce wszystkie modele mieć na prąd. Koniec kariery rynkowej 7 Crossback wydaje się więc bliski, przynajmniej w spalinowym wydaniu. Rivoli było wcześniej jedną z „inspiracji” do poszczególnych wersji wyposażenia, obecnie to jedna z wersji wyposażenia, DS uprościł nomenklaturę.

 

Trzy rozwiązania 

ETSR – Extended Traffic Sign Recognition. Rozszerzony układ rozpoznawania znaków drogowych, stosowany w autach francuskiej gałęzi koncernu Stellantis, w „7” Crossback seryjny w Rivoli. Rozszerzony, bo poza ograniczeniami prędkości reaguje również na zakaz wjazdu, stop, zakaz wyprzedzania. ETSR czerpiąc dane z kamery za czołową szybą i z seryjnej nawigacji wyświetla znaki na cyfrowej tablicy wskaźników. Takim układom – niezależnie od marki auta – nie ufaj bezgranicznie, to tylko pomoc, a na znaki musisz patrzeć sam. Możesz ETSR zdezaktywować, dotykasz Samochodziku pod centralnym, dotykowym ekranem, następnie na ekranie: Ustawienia pojazdu, Bezpieczeństwo, Rozpoznawanie znaków drogowych, OFF.

CAFR – Commutation Automatiques des Feux de Route (francuski). Automatyczne przełączania świateł między mijania i drogowymi, w razie wykrycia możliwości oślepienia kierowcy pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. Światła muszą być ustawione na Auto, za pomocą obrotowego końca lewej dźwigienki za kierownicą. Szkoda, że przy działającym CAFR nie ma o tym żadnej informacji wśród wskaźników. Wyłączenie CAFR, na stałe, przebiega podobne jak ETSR: Samochodzik, Funkcje jazdy, Automatyczne przełączanie świateł, OFF.

DS Driver Attention Monitoring – monitorowanie uwagi kierowcy (DS nie stosuje skrótu), część opcjonalnego, najbardziej zaawansowanego pakietu bezpieczeństwa, za 3.950 złotych. Od razy zwraca uwagę wystający element na kolumnie kierownicy, nieco zasłaniający dół tablicy wskaźników. To obudowa kamery na podczerwień obserwującej kierowcę, wychwytuje ona ruch powiek, kierunek spojrzenia, ruchy głowy. Robi to wrażenie zwłaszcza jak jest nieco ciemniej, gdy patrzą na ciebie dwa jarzące się punkty, niczym w utworze „Mentalny kot” Maanamu. W Peugeocie 508 kamera została zamontowana mniej ostentacyjnie, w prawym, górnym rogu panelu wskaźników (DS i Peugeot należą do koncernu Stellantis). Druga kamera, za czołową szybą, sprawdza, czy kierowca utrzymuje właściwy tor jazdy. Gdy układ DS Driver Attention Monitoring wykryje jakiekolwiek nieprawidłowości, uruchamia sygnał dźwiękowy i wyświetla odpowiedni komunikat. W zestawie wskaźników można wyświetlić dwa kontrolowane parametry: Senność i Nieuwaga.

 

Rysopis. DS 7 Crossback 1.6 180 Rivoli, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy crossover, długość 4573 mm, szerokość 1906 mm, wysokość 1625 mm, bagażnik 555/1752 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką 1598 ccm, 180 KM przy 5500 obr./min, 260 Nm przy 1650 obr./min, maksymalnie 220 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,9 s, średnie spalanie 6,8-7,3 l/100 km, cena 216.400 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Auto powstało na platformie EMP2 (Efficient Modular Platform), z której korzystają też dwa inne modele DS: 4 i 9, czyli hatchback i sedan

Brawo, prawdziwe, dwie końcówki wydechu w tylnym zderzaku. Po co inne marki montują atrapy wydechu?

180 koni to najniższa moc benzyniaka 1.6 w tym modelu, hybrydy plug-in E-Tense mają 225 i 300 koni – ta z napędem obu osi

Kamera za czołową szybą, na górze, pracują dla ETSR, CAFR, DS Driver Attention Monitoring

Gdy ETSR jest aktywny, ale nie znalazł żadnego, interesującego go znaku, wyświetlane jest kółko z kreskami w środku

Rozpoznawanie znaków drogowych możesz włączać i wyłączać

Krótki opis CAFR na centralnym, dotykowym ekranie, ale bez tego skrótu

Wszechobecny motyw rombu, w Rivoli również na boczkach drzwi i tapicerce

Tu jest kamera na podczerwień układu DS Driver Attention Monitoring


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *