Volvo XC40 Recharge P8 AWD Ultimate
Posted by Jacek Dobkowski on kwi 1, 2022Na prąd i dwa motory
Elektryka od razu rozpoznasz po „niemym” przodzie, to znaczy bez wlotu powietrza między głównymi światłami
Nazwę „Recharge” Volvo stosuje do wszystkich samochodów z wtyczką, czyli zarówno do hybryd plug-in, jak i do 100-procentowych elektryków. W tym przypadku mamy do czynienia z autem pozbawionym silnika spalinowego. Zamiast niego zainstalowano dwa silniki na prąd. Tak, dwa, bo jeden taki motor jest z przodu, drugi z tyłu.
Dla kogo takie Volvo?
Normalnie napisałbym, że tylko dla zdeklarowanych zwolenników elektromobilności. Ale od 24 lutego 2022 roku, od napaści Rosji (nie „putinowskiej”, po prostu Rosji) na Ukrainę mnóstwo spraw się zmieniło. Teraz wybór auta elektrycznego można odebrać jako gest patriotyczny, nie waham się użyć takiego sformułowania. Jeżdżąc na prądzie, nie korzystasz z rosyjskiej ropy naftowej, nie finansujesz Rosji. Owszem, prąd może być z rosyjskiego węgla, ale jego udział w naszej energetyce jest znacznie mniejszy niż 70-procentowy udział ruskiej ropy w dostawach dla naszych rafinerii (dane za 2020 rok). Więc jeśli Cię stać…
Trzy terminy
P – W pełnej nazwie czteronapędowej wersji AWD (All Wheel Drive) jest oznaczenie P8. Dla auta przednionapędowego FWD (Front Wheel Drive) przeznaczono symbol P6. Na aucie nie ma P8, to informacja zawarta w (nader skromnym) cenniku.
kWh – kilowatogodzina. Jednostka pojemności elektrycznej, pojemności akumulatora trakcyjnego. Trzeba się takich terminów nauczyć, zamiast na przykład pojemności zbiornika paliwa w litrach. Przecież za 13 lat wszystko ma być na prąd, jak planuje Unia, a przynajmniej Komisja Europejska. Pojemność netto, czyli do realnego wykorzystania wynosi 75 kWh. Wystarcza to na pokonanie niecałych 300 kilometrów, przy chwilami dynamicznym stylu jazdy. Jeżeli będziesz mniej ochoczo wciskał prawy pedał, masz szansę nieco bardziej zbliżyć się do deklarowanych przez producenta 418 kilometrów. Podczas ładowania dostajesz na tablicy wskaźników dużo informacji, na przykład o ile kilometrów zwiększysz zasięg przez godzinę. Volvo zaleca ograniczenie ładowania do 90 procent pojemności, co zwiększy żywotność baterii. Procentowy limit ładowania ustawiasz w zakresie 40-100, co 10, na centralnym, dotykowym ekranie.
LLC – Limited Liability Company. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka z o.o. Na centralnym, dotykowym ekranie otwartym na nawigacji bądź na samej mapie wchodzisz w Ustawienia (symbol zębatego kółka), potem w Informacja i pomoc. Na dole ekranu wyświetla się informacja, że mapy dał Google LLC. Poza mapami nawigacji satelitarnej XC40 ma tak zwane Usługi Google, czyli jeszcze Asystenta Google i Sklep Google. Asystent to sterowanie głosowe, zaczynające się od komendy „Hej Google”.
Rysopis. Volvo XC40 Recharge P8 AWD Ultimate, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy, kompaktowy SUV, długość 4425 mm, szerokość 1863 mm, wysokość 1647 mm, bagażnik 419/1295 l plus 31 l schowek z przodu, napęd na cztery koła stały, przedni silnik elektryczny 204 KM i 330 Nm, tylny silnik elektryczny 204 KM i 330 Nm, łączna moc 408 KM i 660 Nm, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h w 4,9 s, średnie zużycie energii 23,8 kWh/100 km, cena 272.900 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Z tyłu nie ma rury wydechowej, ani tym bardziej atrap wydechu – takich aut będzie przybywało
Recharge Twin, czyli dwa silniki elektryczne, plakietka na klapie kufra
Żadnego z silników nie widać, ani z przodu, ani z tyłu
Pod otwieraną klapą mieści się duży, 31-litrowy schowek, choćby na kable do ładowania
Wspólne gniazdko do wtyczki CCS na prąd stały (na zdjęciu, Combined Charging System) i do wtyczki typu 2 na prąd zmienny
Ładowanie z (chwilową) mocą 36 kilowatów, godzina napełniania prądem starczy na 134 kilometry
Deska rozdzielcza o niepodważalnej jakości montażu
Nie ma przycisku do zapalania, ani do hamulca ręcznego! Posługujesz się dźwignią i przyciskiem P. Po wybraniu kierunku jazdy (D do przodu, R do tyłu) naciskasz pedał gazu i ruszasz
Google LLC dał nie tylko mapy, również inne Usługi