Lexus NX 350h E-Four Prestige
Posted by Jacek Dobkowski on kwi 4, 2022Klasyczna hybryda
Atrapa chłodnicy bardzo duża, teraz Lexusy odznaczają się takimi bardzo wyrazistymi przodami. Zwracają uwagę również przetłoczenia na dole drzwi
Rośnie liczba hybryd plug-in i elektrycznych automobili dostępnych na polskim rynku. W tej sytuacji hybryda bez kabla, nie plug-in, zasługuje na miano „klasycznej”. Taki właśnie układ napędowy ma nowy NX w podstawowej wersji 350h. Liczba 350 nie oznacza 3,5-litrowego silnika, choć trzeba przyznać, iż 2,5-litrowy, czterocylindrowy benzyniak, jak na obecne czasy, ma całkiem dużą pojemność. Z kolei pojemność baterii trakcyjnej wynosi tylko 1,1 kilowatogodziny (kWh), więc jazda na samym prądzie nie może być długa. Warto dodać, że druga i ostatnia odmiana tego modelu, 450h, jest hybrydą plug-in, z akumulatorem 18,1 kWh, w ogóle to pierwszy plug-in Lexusa na polskim rynku.
Dla kogo taki NX?
Dla wszystkich mających nieco nonkonformizmu we krwi, przecież nie zawsze musi być niemieckie premium, w tym przypadku Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC. No i Lexus NX jest nową konstrukcją, oferowaną od zeszłego roku, więc przez jakieś pięć-sześć lat pojeździsz „aktualnym” modelem. Czego nie mogę napisać o żadnym z wymienionych konkurentów z Germanii.
Trzy skróty
NX – Nimble Crossover. Zwinny crossover. Tak tłumaczy się skrót będący nazwą modelu.
FHL – Flashing Hazard Lights. Tylne lampy, konkretnie światła stopu, z sygnalizacją gwałtownego hamowania, seryjne w każdym NX. Tą sygnalizacją jest pulsowanie świateł hamowania. Tylne lampy są LED-owe (LED, Light Emitting Diode), tak samo listwa między nimi, będąca w istocie ich przedłużeniem.
DRCC – Dynamic Radar Cruise Control. Aktywny tempomat, rozpoznający znaki drogowe, działający w pełnym zakresie prędkości. To ostatnie stwierdzenie jest istotne, gdyż przez wiele lat aktywne tempomaty w Lexusach nie funkcjonowały przy małych szybkościach. DRCC pracuje w oparciu o radar i kamerę za czołową szybą. Możesz ustawić trzy tryby pracy: tempomat adaptacyjny (czyli aktywny), tempomat, ogranicznik prędkości. To ustawianie jest nietypowe. Pola na prawym i lewym ramieniu kierownicy są dwufunkcyjne. W tym przypadku interesuje nas bardziej prawe ramię, tempomat to jedna z funkcji obsługiwanych poprzez to ramię. Również wybieranie czasowej odległości od poprzedzającego pojazdu przebiega w ten sposób, nie ma na kierownicy grafiki z charakterystycznymi, poziomymi kreskami, znanej z wielu modeli różnych marek. Informacje pojawiają się na środku tablicy wskaźników, albo na czołowej szybie, czyli na przeziernym wyświetlaczu HUD (Head-Up Display), jeśli akurat jest aktywny. HUD wchodzi w skład opcjonalnego pakietu Tazuna, który wymaga zamówienia również opcjonalnego pakietu Design. HUD wyłącza się i włącza na środkowym, dotykowym ekranie, możesz także wybrać trzy tryby jego pracy: standardowy, pełny, minimalny.
Rysopis. Lexus NX 350h E-Four Prestige, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV klasy średniej, długość 4660 mm, szerokość 1865 mm, wysokość 1640 mm, bagażnik 545/1436 l, napęd 4×4 (stały na przód, dołączany na tył poprzez tylny silnik elektryczny), czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 2487 ccm, 190 KM przy 6000 obr./min, 239 Nm przy 4300-4500 obr./min, silnik elektryczny przedni 134 KM i 270 Nm, silnik elektryczny tylny 40 KM i 121 Nm, moc systemowa 243 KM, maksymalnie 200 km/h, od 0 do 100 km/h w 7,7 s, zużycie paliwa cykl mieszany 6,0-6,4 l/100 km, cena 247.900 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Tył z listwą świetlną LED
Lampy z FHL, sygnalizacją gwałtownego hamowania
2,5 litra, benzyna, cztery gary, 16 zaworów i cykl Atkinsona sprzyjający oszczędzaniu paliwa
Deska rozdzielcza z centralnym dotykowym ekranem. Nowy NX nie ma płytki na środkowym tunelu do sterowania tym ekranem
Tryby jazdy (Eco, Normal, Sport) wybiera się pokrętłem na dole środkowej konsoli, a nie przy daszku nad wskaźnikami, jak w starszych modelach
DRCC, ustawienia na HUD
Prawe ramię kierownicy, do obsługi między innymi DRCC
Oryginalne – chcąc wyjść z kabiny, naciskasz klamkę. Dwukrotne jej pociągnięcie to otwieranie awaryjne. Mechanizm otwierania i zamykania jest sterowany elektronicznie
Efektowna, dwukolorowa tapicerka z syntetycznej skóry tahara. Z tyłu dużo miejsca, stopy można wsunąć pod przednie fotele, nawet maksymalnie opuszczone