Lexus NX 350h E-Four Prestige

Klasyczna hybryda

Atrapa chłodnicy bardzo duża, teraz Lexusy odznaczają się takimi bardzo wyrazistymi przodami. Zwracają uwagę również przetłoczenia na dole drzwi

Rośnie liczba hybryd plug-in i elektrycznych automobili dostępnych na polskim rynku. W tej sytuacji hybryda bez kabla, nie plug-in, zasługuje na miano „klasycznej”. Taki właśnie układ napędowy ma nowy NX w podstawowej wersji 350h. Liczba 350 nie oznacza 3,5-litrowego silnika, choć trzeba przyznać, iż 2,5-litrowy, czterocylindrowy benzyniak, jak na obecne czasy, ma całkiem dużą pojemność. Z kolei pojemność baterii trakcyjnej wynosi tylko 1,1 kilowatogodziny (kWh), więc jazda na samym prądzie nie może być długa. Warto dodać, że druga i ostatnia odmiana tego modelu, 450h, jest hybrydą plug-in, z akumulatorem 18,1 kWh, w ogóle to pierwszy plug-in Lexusa na polskim rynku.

 

Dla kogo taki NX?

Dla wszystkich mających nieco nonkonformizmu we krwi, przecież nie zawsze musi być niemieckie premium, w tym przypadku Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC. No i Lexus NX jest nową konstrukcją, oferowaną od zeszłego roku, więc przez jakieś pięć-sześć lat pojeździsz „aktualnym” modelem. Czego nie mogę napisać o żadnym z wymienionych konkurentów z Germanii.

 

Trzy skróty

NX – Nimble Crossover. Zwinny crossover. Tak tłumaczy się skrót będący nazwą modelu.

FHL – Flashing Hazard Lights. Tylne lampy, konkretnie światła stopu, z sygnalizacją gwałtownego hamowania, seryjne w każdym NX. Tą sygnalizacją jest pulsowanie świateł hamowania. Tylne lampy są LED-owe (LED, Light Emitting Diode), tak samo listwa między nimi, będąca w istocie ich przedłużeniem.

DRCC – Dynamic Radar Cruise Control. Aktywny tempomat, rozpoznający znaki drogowe, działający w pełnym zakresie prędkości. To ostatnie stwierdzenie jest istotne, gdyż przez wiele lat aktywne tempomaty w Lexusach nie funkcjonowały przy małych szybkościach. DRCC pracuje w oparciu o radar i kamerę za czołową szybą. Możesz ustawić trzy tryby pracy: tempomat adaptacyjny (czyli aktywny), tempomat, ogranicznik prędkości. To ustawianie jest nietypowe. Pola na prawym i lewym ramieniu kierownicy są dwufunkcyjne. W tym przypadku interesuje nas bardziej prawe ramię, tempomat to jedna z funkcji obsługiwanych poprzez to ramię. Również wybieranie czasowej odległości od poprzedzającego pojazdu przebiega w ten sposób, nie ma na kierownicy grafiki z charakterystycznymi, poziomymi kreskami, znanej z wielu modeli różnych marek. Informacje pojawiają się na środku tablicy wskaźników, albo na czołowej szybie, czyli na przeziernym wyświetlaczu HUD (Head-Up Display), jeśli akurat jest aktywny. HUD wchodzi w skład opcjonalnego pakietu Tazuna, który wymaga zamówienia również opcjonalnego pakietu Design. HUD wyłącza się i włącza na środkowym, dotykowym ekranie, możesz także wybrać trzy tryby jego pracy: standardowy, pełny, minimalny.

 

Rysopis. Lexus NX 350h E-Four Prestige, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV klasy średniej, długość 4660 mm, szerokość 1865 mm, wysokość 1640 mm, bagażnik 545/1436 l, napęd 4×4 (stały na przód, dołączany na tył poprzez tylny silnik elektryczny), czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 2487 ccm, 190 KM przy 6000 obr./min, 239 Nm przy 4300-4500 obr./min, silnik elektryczny przedni 134 KM i 270 Nm, silnik elektryczny tylny 40 KM i 121 Nm, moc systemowa 243 KM, maksymalnie 200 km/h, od 0 do 100 km/h w 7,7 s, zużycie paliwa cykl mieszany 6,0-6,4 l/100 km, cena 247.900 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Tył z listwą świetlną LED

Lampy z FHL, sygnalizacją gwałtownego hamowania

2,5 litra, benzyna, cztery gary, 16 zaworów i cykl Atkinsona sprzyjający oszczędzaniu paliwa

Deska rozdzielcza z centralnym dotykowym ekranem. Nowy NX nie ma płytki na środkowym tunelu do sterowania tym ekranem

Tryby jazdy (Eco, Normal, Sport) wybiera się pokrętłem na dole środkowej konsoli, a nie przy daszku nad wskaźnikami, jak w starszych modelach

DRCC, ustawienia na HUD

Prawe ramię kierownicy, do obsługi między innymi DRCC

Oryginalne – chcąc wyjść z kabiny, naciskasz klamkę. Dwukrotne jej pociągnięcie to otwieranie awaryjne. Mechanizm otwierania i zamykania jest sterowany elektronicznie

Efektowna, dwukolorowa tapicerka z syntetycznej skóry tahara. Z tyłu dużo miejsca, stopy można wsunąć pod przednie fotele, nawet maksymalnie opuszczone

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *