Land Rover Discovery 2.0 AWD R-Dynamic SE

Najlepszy w terenie

Discovery piątej generacji, o kodzie L462, ma nadwozie samonośne, rama to przeszłość

Najlepiej Discovery radzi sobie w terenie, spokojnie i skutecznie. Na ciasne, miejskie zaułki jest po prostu za duży, a w trasie nie czuje się jego mocy 300 koni. W trasie najlepiej wychodzi mu kilkunastolitrowe spalanie benzyny, choć wysokiego komfortu nie sposób odmówić – zawieszenie obu osi z pneumatycznymi elementami i wygodne przednie fotele ze składanymi podłokietnikami od strony środkowego tunelu.

 

Szkot projektował?

Discovery – pokaźne auto, prawie pięciometrowe, siedmiomiejscowe (2 + 3 + 2, opcjonalnie, testowy egzemplarz taki był). Mnóstwo przestrzeni w środku, a tymczasem mamy wiele małych elementów, wręcz malutkich. Garść przykładów: przycisk do zapalania i gaszenia silnika na desce rozdzielczej, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, wskaźnik ilości paliwa, przycisk do otwierania górnego schowka przed pasażerem z przodu (są dwa schowki), wysuwane pokrętło do regulacji podświetlenia kokpitu, pokrętło głośności sprzętu multimedialnego na środkowym tunelu, piktogram przedstawiający samochodzik z otwartą maską na dźwigni do odblokowywania maski przy lewej stopie kierowcy, druk na nalepce informującej o ciśnieniu w oponach na lewym słupku B, wlew do spryskiwacza przy prawym błotniku tuż poza komorą silnika. We wszystkich tych przypadkach aż się prosi, aby pokrętła, czcionki itp. były większe, choć trochę. Gdyby chodziło o malucha segmentu A, krótszego od Discovery o jakieś 1,5 m może bym zrozumiał taką oszczędność, ale nie w tym przypadku.

 

Trzy skróty

TR – Terrain Response. System dostosowujący podstawowe podzespoły samochodu do konkretnego terenu. Testowy egzemplarz miał w opcji konfigurowalny system Terrain Response, to znaczy z możliwością ręcznej konfiguracji. Na centralnym, dotykowym ekranie masz następujące możliwości (pisownia oryginalna). Mechanizmy różnicowe: Automatycznie, Zablokuj środek (czyli blokada centralnego dyfra); Układ napędowy: Zrelaksowany, Normalne, Dynamiczny; Układ kierowniczy: Lekko, Śred., Ciężk.; Kontrola przyczepności: Mniejsze buksowanie kół, Warunku terenowe, Większe buksowanie kół. Zerowanie oznacza ustawienie środkowych pozycji, a mechanizmów różnicowych na Automatycznie. Generalnie to co opisałem stanowi siódmy tryb jazdy, Konfigurowane. Poza nim za pomocą pokrętła wysuwanego z środkowego tunelu możesz wybrać tryby: Eco, Komfortowy (ten jest domyślny), Trawa-żwir-śnieg, Błoto i koleiny, Piasek, Brodzenie. Dodam, że drugi oferowany system, Terrain Response 2, posiada automatyczny dobór trybu jazdy terenowej. Oznacza to, że można ustawić tryb Auto i samochód wszystko sam dostosuje, stosownie do odczytów z czujników, po czym poinformuje o swojej decyzji przez komunikat na wyświetlaczu.

LR – Land Rover. Skrót spotykany w różnych materiałach o tej marce, w testowym „Disco” na oponach, jako potwierdzenie homologacji producenta samochodu. Co ciekawe, na masce i na kierownicy widnieje napis „Discovery”, nazwa modelu a nie marki. Tak już Land Rovery mają, podobnie jest w Defenderach i różnych Range Roverach.

PNCS – Pirelli Noise Canelling System. Kolejny skrót z ogumienia, system eliminowania hałasu Pirelli. W środku opony znajduje się specjalny, piankowy materiał pochłaniający część drgań powietrza. Fakt, seryjne, wielosezonowe gumy Pirelli Scorpion Zero All Season 275/45 R21 110W nie powodują jakiegoś natrętnego hałasu podczas jazdy.

 

Rysopis. Land Rover Discovery 2.0 AWD R-Dynamic SE, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV (w opcji siedmiomiejscowy), długość 4956 mm, szerokość 2073 mm (ze złożonymi lusterkami), wysokość 1888 mm, bagażnik 986/2068 l (z trzema rzędami siedzeń 172/2.068 l), napęd na cztery koła z centralnym dyferencjałem, proporcje między osiami od 0/100 do 100/0, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1997 ccm, 300 KM przy 5500 obr./min, 400 Nm przy 1500-4500 obr./min, maksymalnie 201 km/h, od 0 do 100 km/h w 7,3 s, spalanie w cyklu mieszanym 11,0-12,1 l/100 km (siedmiomiejscowy, 11,2-12,3 l/100 km), cena 330.300 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Drzwi do bagażnika są asymetryczne

Kąt otwarcia maski stanowczo za mały

Nazwa modelu z przodu maski…

…i na kierownicy, taka osobliwość Land Rovera

Deska rozdzielcza byłaby bardziej ergonomiczna, gdyby niektóre przyciski zrobili większe

TR, czyli Terrain Response na centralnym, dotykowym ekranie 11,4 cala

Możesz skonfigurować cztery zakresy funkcjonowania samochodu

LR na oponach…

…i PNCS, literka „C” z pewnego oddalenia przypomina „O”

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *