Fiat Tipo Kombi 1.6 Multijet Life
Posted by Jacek Dobkowski on maj 17, 2022Kombi z dieslem
Kombi – najdłuższa z trzech wersji nadwoziowych Tipo, mierzy prawie 4,6 metra. Sedan jest krótszy, hatchback najkrótszy
Tipo znane z przełomu lat 80. i 90. szokowało wówczas sylwetką i elektroniczną deską rozdzielczą, dostępną w nielicznych egzemplarzach. Obecne Tipo sprzedawane od 2015 roku, nie stara się niczym szokować, raczej zaspokajać potrzeby transportowe, zwłaszcza jako kombi. Kombi z dieslem było kiedyś marzeniem wielu rodzin i zapewne nadal jest. Potem taki wehikuł stał się synonimem auta flotowego. Teraz, w dobie elektryfikacji transportu drogowego może wydawać się czymś niemodnym, ale nie przesadzajmy. Nadal jest to ciekawa propozycja, na pewno tańsza od auta na baterię.
Co to jest i dla kogo?
Nadwozie kombi nie było oferowane w starym Tipo, tak samo jak sedan. Obecnie kompakt kombi jest stałym punktem oferty wielu importerów na polskim rynku, aczkolwiek nie wszystkich. Na przykład Citroen C4, Honda Civic i Subaru Impreza nie mają takiego nadwozia, Audi A3, BMW 1, Mercedes A także nie. Fiat na szczęście na naśladuje tych marek. Tipo Kombi jest dla ludzi ceniących wygodę, funkcjonalność w połączeniu z miłym dla oka, stonowanym designem.
Trzy skróty
BSA – Blind Spot Assist. Układ kontroli martwego pola w zewnętrznych lusterkach, opcja z pakietu Bezpieczeństwo (w testowym egzemplarzu, wersja Life), obecnie z pakietu Bezpieczeństwo Plus (wersja City Life). Gdy w martwym polu znajduje się inny pojazd, również motocykl, otrzymujesz sygnały wizualne w postaci palących się trójkącików w lusterkach. Gdy wrzucisz wtedy kierunkowskaz, co może doprowadzić do zajechania drogi wyprzedzającemu, trójkąciki migają oraz słychać akustyczne ostrzeżenie w postaci przerywanego brzęczyka. Działa to sprawnie, również gdy kogoś wyprzedzasz. Na centralnym, dotykowym ekranie możesz ustawić, czy będą oba, wspomniane ostrzeżenia, czy tylko wizualne, czy w ogóle BSA zostanie wyłączony. Wchodzisz w Pojazd, Ustawienia, Bezpieczeństwo i wspomag. jazdy. Uwaga – auto „zapamiętuje”, jaki tryb był aktualny w momencie wyłączenia silnika. Po każdorazowym zapaleniu silnika zostanie przywrócony i uruchomiony tryb, jak zapamiętano wcześniej. Za monitorowanie martwych pól są odpowiedzialne dwa radarowe czujniki w tylnym zderzaku. Czujniki są aktywne po włączeniu biegu do przodu i przekroczeniu szybkości 10 na godzinę oraz po wrzuceniu wstecznego. Strefa „rozpoznawcza” BSA obejmuje około 3 metry z obu stron samochodu, czyli mniej więcej jeden pas ruchu. Wyprzedzające pojazdy w tylnej strefie są rozpoznawane, jeżeli różnica prędkości nie przekracza 50 kilometrów na godzinę. Natomiast, gdy ty wyprzedzasz, ta różnica wynosi do 25 na godzinę.
RCP – Rear Cross Path detection. Rozszerzenie BSA (Blind Spot Assist) o ostrzeżenie po wrzuceniu biegu wstecznego, na podstawie tych samych, radarowych czujników w tylnym zderzaku. Wykrywa i alarmuje, wizualnie i dźwiękowo, o obiektach poruszających się maksymalnie 35 kilometrów na godzinę. Bardzo przydatne, nie tyko dla zamyślonych kierowców.
IDG – indywidualna działalność gospodarcza. Działalność gospodarcza na własne nazwisko, skrót IDG znajdziesz w cenniku, w opisie że takie osoby mogą skorzystać z Kredytu Niska Rata.
Rysopis. Fiat Tipo Kombi 1.6 Multijet Life, pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe kombi, długość 4571 mm, szerokość 1792 mm, wysokość 1514 mm, bagażnik 550 l (brak danych po rozłożeniu kanapy), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1598 ccm, 130 KM przy 3750 obr./min i 320 Nm przy 1500 obr./min, maksymalnie 207 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,1 s, średnie spalanie 4,6 l/100 km, cena 101.700 zł (wersja City Life).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Nowy znaczek to po prostu stylizowana nazwa marki
Zamek w drzwiach kierowcy bez osłonki. To dobrze, w razie awarii systemu bezkluczykowego jedna czynność mniej, żeby otworzyć auto (kluczykiem wyciąganym z pilota)
Klapę bagażnika można otwierać, również z pilota, niezależnie od reszty drzwi (które pozostaną zamknięte)
Na osłonie nad silnikiem nie ma logo Fiata, jest napis „Multijet 2” informujący o generacji turbodiesla z bezpośrednim wtryskiem common rail
Jak w hatchbacku, kokpit dobrze wykonany, jego góra ugina się pod palcami. Szkoda jednak, że podszybia w drzwiach są twarde
City, czyli typowe dla Fiata zwiększenie siły wspomagania kierownicy, w ciasnych parkingach naprawdę może się przydać
Konfiguracja Blind Spot Assist (i Rear Cross Path detection) na centralnym ekranie, wpierw wchodzisz w Pojazd
Opis Blind Spot Assist, krótki i rzeczowy
Możesz ustawić, czy i jakie sygnały ma wysyłać BSA, tutaj opisany jako Blind Spot Alert