Volkswagen Caddy 5 Pan Americana 2.0 TDI (122 KM) 4 Motion

Droższy, osobowy wóz

Dzięki wysokiej karoserii nikt nie będzie czuł się w kabinie „zamknięty”

Kombivan, czyli osobowy samochód fabrycznie przerobiony z dostawczaka. Przedstawicielami tego specyficznego segmentu są osobowe wersje Volkswagena Caddy, jedną z nich jest Pan Americana. Może nie zrobisz kombivanem specjalnego wrażenia na płci przeciwnej, ale każdego dnia docenisz jego zalety. Duża przestrzeń w kabinie również za przednimi fotelami, łatwy dostęp do tylnej kanapy dzięki odsuwanym drzwiom nawet na bardzo ciasnym parkingu, duży i prostopadłościenny bagażnik. To wszytko Caddy oferuje plus dobre, akustyczne maniery 122-konnego turbodiesla.

 

Tanio nie jest

Testowy egzemplarz, w momencie jego kompletacji, kosztował – uwaga – ponad 180 tysięcy złotych netto, a więc grubo ponad 220 tysięcy brutto! Samochody nieustannie w inflacji drożeją, ale raczej nie spodziewasz się takich pieniędzy za kombivana, prawda? Nawet za kombivana tak dobrej marki jak Volkswagen. Na „obronę” samochodu widocznego na zdjęciach mogę podać, że miał napęd na cztery koła 4Motion i że opcje pochłonęły prawie 60 tysięcy brutto.

 

Trzy rozwiązania

Szklany dach bez zasłonki. Jeden z płatnych dodatków, dosłownie rzucający się w oczy – dach panoramiczny stały. Zazwyczaj w aucie z takim sufitem jest jakaś roleta, mniej lub bardziej przezroczysta, obsługiwana ręcznie albo na prąd, a tutaj nic. Przepuszczalność światła wynosi tylko 5,5 procent, jak wyczytałem na liście opcji. I faktycznie, kłopotu nie ma, choć mimo wszystko wolałbym czasem mieć możliwość odseparowania się zasłonką od światła i widoku nieba.

Dziwny sposób składania i rozkładania stolików. Dwa, składane stoliki na oparciach przednich foteli to wyposażenie seryjne. Niestety, przed ich podnoszeniem i opuszczaniem trzeba wdusić „przycisk odblokowujący”, jak oznajmia instrukcja obsługi. Niepotrzebna komplikacja, tym bardziej że taki stolik odruchowo chwyta się za dolną krawędź. I uszkodzenie stolika gotowe…

Temperatura oleju i „wody” jednocześnie. Seryjny digital cockpit, czyli cyfrowy zestaw wskaźników umożliwia wyświetlanie różnych informacji, indywidulanie dobranych. Za pomocą przycisków na prawym ramieniu wielofunkcyjnej kierownicy możesz wybrać Temperatury robocze. Wówczas po lewej stronie tablicy wskaźników będziesz miał: na górze Temperatura oleju, natomiast na dole Temp. płynu chłodz., nazywanego popularnie wodą (wszak jego pompa to pompa wody). Uwaga – w zakładce Ustawienia musi być odhaczona pozycja Temp. robocza, w przeciwnym razie temperatury nie zostaną wyświetlone.

 

Rysopis. Volkswagen Caddy 5 Pan Americana 2.0 TDI (122 KM) 4 Motion, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy minivan, długość 4500 mm, szerokość 1855 mm, wysokość 1833 mm, bagażnik 1213 l/2556 l (w obu przypadkach do linii dachu), napęd na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył poprzez sprzęgło Haldex 5, do 50 proc. na tył), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1968 ccm, 122 KM przy 2750-4250 obr./min, 320 Nm przy 1600-2500 obr./min, maksymalnie 185 km/h, od 0 do 100 km/h w 12,1 s, średnie spalanie, cykl mieszany 5,5 l/100 km, cena 139.970 zł netto (172.163 zł brutto).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Wielka tylna szyba, z wycieraczką o dużym zakresie pracy

Warunki z tyłu bardzo dobre, dużo miejsca również na stopy

Szklany, stały dach – powierzchnia imponująca

Stolik za fotelami to dobry pomysł…

…w przeciwieństwie do nieintuicyjnego ich rozkładania i składania, tym przyciskiem

Deska rozdzielcza z dotykowymi elementami, po obu stronach kierownicy

Temperatura oleju niższa od temperatury „wody”, zdjęcie wykonane na postoju. Podczas jazdy zazwyczaj jest odwrotnie


Napęd na obie osie tylko ze 122-konnym ropniakiem (i tylko z mechaniczną skrzynia, sześciobiegową)

Zestaw naprawczy w aucie czteronapędowym. No i odechciewa się wycieczek w lekki teren…


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.