Opel Grandland 1.2 Ultimate A8
Posted by Jacek Dobkowski on wrz 19, 2022Porządny lifting
Sylwetka miła dla oka, bez zaskakujących elementów, Grandlanda można polubić również pod tym względem
Często lifting bywa mało istotny, można stwierdzić, że zmienione klamki pociągają za sobą mnóstwo marketingowej pisaniny. W przypadku Grandlanda Opel postąpił inaczej. Auto otrzymało przede wszystkim nowy przód i nową deskę rozdzielczą, także nazwę bez litery X”. Teraz jest po prostu Grandland”. Testowana wersja Ultimate występuje tylko z benzynowym silnikiem 1.2 i automatem (8-biegowym, stąd A8 w nazwie) lub z hybrydą 1.6, plug-in, czteronapędową o mocy 300 koni. Z turbodieslem 1.5 Ultimate się nie łączy.
Jeden skrót i dwa pomysły
CLR – Clear. Koniec lewej dźwigienki przy kierownicy ma postać przycisku, którym kasuje się wskazania pokładowego komputera: Trasa 1 lub Trasa 2. Tym samym przyciskiem, przy krótszym naciśnięciu, zmienia się wskazania komputera, poza trasami są jeszcze Informacje chwilowe – tylko wtedy można odczytać zasięg, szkoda że tylko wtedy. Pozycja Komputer stanowi jeden z sześciu widoków zestawu wskaźników, wybieranych obręczą na lewej dźwigience przy kierownicy. Pozostałe pięć pozycji to: Liczniki, Jazda, Nawigacja, Osobisty, Minimalna.
Temperatura zewnętrza zawsze widoczna. Zawsze widoczna, od złapania kontaktu w stacyjce, na centralnym, dotykowym ekranie, a ściślej na lewym obrzeżu ekranu. Tak powinno być w każdym pojeździe, wszak temperatura na dworze to ważna informacja dla kierowcy, mająca znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Umiejscowienie na środku kokpitu sprawia, że i pasażerowie bez trudu mogą oczytać temperaturę.
Okrągły, piankowy element w bagażniku. Znalazłem go w kufrze, gdy podniosłem i wyjąłem jego podłogę. Na tym elemencie leży ewentualne koło zapasowe. Układ jest taki – seryjnie Opel daje zestaw naprawczy, za 100 zł można dokupić przygotowanie do montażu koła zapasowego (opcja niedostępna w hybrydach plug-in). Tylko przygotowanie, czyli ten okrągły element. Bo koło trzeba już nabyć we własnym zakresie, w ASO (autoryzowana stacja obsługi) Opla, albo gdziekolwiek. Rozmiar opony na dojazdowym kole zapasowym to 135/80 R18 104M. W testowym egzemplarzu był zestaw naprawczy i „przygotowanie” do montażu koła zapasowego.
Rysopis. Opel Grandland 1.2 Ultimate A8, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4477 mm, szerokość 1906 mm, wysokość 1609 mm, bagażnik 514/1652 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1199 ccm, 130 KM przy 5500 obr./min, 230 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 188 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,3 s, średnie spalanie 6,4-6,6 l/100 km, cena 168.200 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Czarny panel z przodu nazywa się „Opel Vizor”
Tył równie udany, a nie zawsze stylistom tak wychodzi
Czarne loga, czarne napisy to część tak zwanego pakietu stylizacyjnego za 2.700 złotych
Kokpit znacznie odświeżony, bardziej cyfrowy i z bardziej skomplikowaną architekturą
Prędkościomierz zawsze w postaci cyfr, jak w lepszych wersjach Fiata 500
CLR, czyli Clear, dłużej przyciskasz i kasujesz dane o Trasie 1 lub Trasie 2
Kierowca non stop wie, ile ma stopni na zewnątrz. Proste i bardzo potrzebne
Na tej wytłoczce ma leżeć dojazdowe koło zapasowe, jak je dokupisz, niekoniecznie przy odbiorze fabrycznie nowego auta
Trzy gary i nieco terkotania, choć muszę szczerze przyznać, że te odgłosy spod maski raczej nie przeszkadzają w kabinie