Volvo C40 Recharge Twin AWD Ultimate
Posted by Jacek Dobkowski on paź 10, 2022Volvo? Bardzo szybkie!
C40 czyli XC40 coupe, dostępne wyłącznie jako elektryk. Ciekawostka, Volvo określa też głębokość brodzenia, na 45 centymetrów
Można zetknąć się z opiniami, że Volvo wybierają stateczni kierowcy, poruszający się wolno, zgodnie z kodeksem drogowym itd. Może coś w tym jest, choć trudno komuś czynić zarzut z tego, że dba o bezpieczeństwo. Jednak C40 z dwoma elektrycznymi sinikami, o sumarycznej mocy 408 koni kusi, aby korzystać z jego potencjału, przede wszystkim z przyspieszeń. Wrażenie robi niesamowicie mocny, jednostajny sprint do setki w 4,7 sekundy, ale także to co dzieje się po drugiej stronie 100 kilometrów na godzinę, oczywiście do 140 dopuszczalnych na polskich autostradach. Trudno tak żwawy wóz kojarzyć z szoferem w kapeluszu…
Trzy skróty
TMK – Tire Mobility Kit. Zestaw naprawczy do ogumienia. Skrót z nalepki na spodzie butelki z środkiem uszczelniającym. Butelka, Volvo Tire Sealant, ma objętość nienachalną, tylko 350 ml, zważywszy że koła są duże, 20-calowe i szerokie, z przodu 235 milimetrów, z tyłu 255. Sprężarka leży w tym samym miejscu co butelka – w piankowej wytłoczce pod wyjmowanym dnem frunka, czyli 31-litrowego schowka pod maską. Wszystkie trzy rzeczy: butelka, sprężarka, wyjmowana podłoga są made in Poland. Kompresor może służyć także do kontrolowania i korygowania ciśnienia w oponach. A w razie złapania gumy powinien pracować do 10 minut. W tym czasie, a jeszcze lepiej przez 7 minut, ciśnienie w uszkodzonym kole winno sięgnąć 1,8-2,5 bara. Przejechawszy co najmniej 3 kilometry z prędkością do 80 na godzinę, trzeba zatrzymać się, „po czym przeprowadzić kontrolę rezultatu”. Jeżeli ciśnienie zeszło poniżej 1,3 bara, pozostaje wezwać pomoc drogową. Jeśli przekracza 1,3, pompujemy do wartości podanej na nalepce na lewym słupku B, widocznej po otwarciu drzwi kierowcy. Jednej wartości, zawsze powinno by[i]ć 2,8 bara, na obu osiach.
PACOS – Passenger Airbag Cut Off Switch. Wyłącznik czołowej poduszki pasażera, z przodu, na prawej ściance kokpitu, widoczny po otwarciu drzwi pasażera. Działa bardzo lekko, dziecko może go obsłużyć. Pociągasz, przekręcasz i pokrętło samo wskakuje w nowe miejsce. Wyłącznik przydaje się, gdy przewozisz na fotelu pasażera małe dziecko w foteliku, tyłem do kierunku jazdy. O aktualnym stanie czołowej poduszki pasażera informują napisy przed lampkami wewnętrznego oświetlenia z przodu kabiny.
SoC – state of charge. Stan naładowania akumulatora, trakcyjnego. Na centralnym, dotykowym ekranie ustawiasz limit naładowania, od 40 do 100 procent, co 10. Wchodzisz w piktogram zębatki na dole ekranu po prawej, następnie w Ładowanie. Warto wziąć pod uwagę napis na dole ekranu, „Aby zapewnić żywotność baterii, zalecamy ustawienie 90%”. Raz, że lepiej dla najdroższego podzespołu elektryka, dwa że napełnianie prądem miedzy 90 a 100 procent może ciągnąc się i godzinę. Szkoda czasu.
Rysopis. Volvo C40 Recharge Twin AWD Ultimate, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy, kompaktowy SUV, długość 4440 mm, szerokość 1873 mm, wysokość 1591 mm, bagażnik 413/1255 l plus 31 l schowek z przodu, napęd na cztery koła stały, przedni silnik elektryczny 204 KM i 330 Nm, tylny silnik elektryczny 204 KM i 330 Nm, łącznie 408 KM i 660 Nm, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h w 4,7 s, zużycie energii w cyklu mieszanym 19,8 kWh/100 km, cena 284.600 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Brak wycieraczki tylnej szyby. Ja rozumiem, że styl, ze wygląd, ale praktyczniej byłoby z wycieraczką
Otwierasz maskę, a tam same plastiki
Zestaw naprawczy do opon, TMK, jest po wyjmowaną podłogą frunka, czyli zamykanego schowka pod maską
A to widok pod maską po zdemontowaniu wszystkich, sześciu plastikowych paneli
Deska rozdzielcza typowa dla Volvo, z pionowym, dotykowym ekranem. Typowy jest również staranny montaż kokpitu
Tym pokrętłem dezaktywujesz i aktywujesz czołową poduszkę powietrzną pasażera z przodu
O tym, czy poduszka działa, czy nie działa informują napisy pod sufitem, z przodu
SoC, stan akumulatora, w tej chwili 90 procent
Złącze do uzupełniania elektronów na tylnym, lewym błotniku. Tak samo, jak w niektórych, niemieckich elektrykach przykryta jest tylko dolna część gniazdka, wykorzystywana przy ładowaniu prądem stałym