Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 (160 KM) Edizione Speciale

Alfa numer trzy

Rodzinne podobieństwo zachowane w 100 procentach, wiadomo od razu, że to Alfa

Spośród trzech oferowanych obecnie modeli Alfy, Tonale jest najmłodsza i najkrótsza. Zarazem to drugi SUV (Sport Utility Vehickle) po Stelvio, choć bardziej właściwe byłoby dla Tonale określenie crossover, wszak nie ma wersji 4×4.

 

Dla kogo?

Bez wątpienia dla ludzi rozkochanych w pięknie, we włoskiej stylizacji. Pod względem prezencji trudno Tonale cokolwiek zarzucić – piękna „włoszka”. Z jakością montażu elementów we wnętrzu również nie ma problemu, bez obaw. To już nie te czasy, kiedy spasowanie w konstrukcjach z Italii pozostawiało wiele do życzenia. A tylko przedni napęd? To dla nabywców SUV-ów i crossoverów, nie tylko w Polsce, nie stanowi problemu. Na pewno wyróżnisz się takim autem pozytywnie w wielkomiejskim tłumie.

 

Jeden smaczek i dwa skróty

Wskaźniki w starym stylu. Oczywiście wskaźniki elektroniczne, wirtualne, ale stylizacja na lata 60., 70. wypada wybornie, zwłaszcza prędkościomierza i obrotomierza, z dużymi cyframi na obwodzie. Taka ciekawostka – w prędkościomierzu trzy ostatnie liczby (220, 240, 260) zostały odwrócone o 180 stopni, aby zapewnić lepszą ich czytelność. Tak samo jest z ostatnią liczbą na obrotomierzu, 70, symbolizującą 7000 obrotów na minutę. Opisywany tu styl heritage jest jednym z trzech wybieranych naciskaną końcówką prawej dźwigienki przy kierownicy, dwa pozostałe to evoled i relax.

DNA – Dynamic, Natural, Advanced Efficiency. Trzy tryby jazdy. Zajmowałem się tym skrótem przy okazji opisywania Alfy Romeo Giulietty. W tamtym, nieprodukowanym już hatchbacku oznaczał on Dynamic, Natural, All Weather. Tak więc „pogodę”, zastąpiła „zaawansowana wydajność”. W Tonale do wybierania trybów „reakcji samochodu” (jak można wyczytać w instrukcji obsługi) służy pokrętło na środkowym tunelu, z jego lewej strony, blisko środkowej konsoli. Pokrętło zawsze wraca do środkowej pozycji po ustawieniu D, N lub A. Muszę przyznać, że tryby jazdy różnią się od siebie wyraźnie, zwłaszcza A, który odznacza się wolniejszą reakcją na gaz i stłumionym przyspieszeniem. Z kolei D jak Dynamic przydaje się przy dynamicznym wyprzedzaniu, choć nie czyni z Tonale „rakiety”. Tryby nie są konfigurowalne, tym niemniej możesz dowiedzieć się o ich fabrycznym ustawieniu na centralnym, dotykowym ekranie. Wchodzisz w Pojazd (samochodzik), My Car, Eksplorator trybów jazdy. Układ DNA działa na pięć obszarów, oto one: moment obrotowy silnika, pedał przyspieszenia, zmiana biegów, hamowanie odzyskowe, układ kierowniczy. Animacje w zestawie wskaźników są skromniejsze niż w przypadku Giulietty, ale zawsze na dole jest podświetlona jedna z trzech, małych literek: d, n, a. Tym samym pokrętłem odłączysz system stabilizacji toru jazdy ESC (Electronic Stability Control), możesz to uczynić tylko z pozycji D.

Petronas – Petroliam Nasional Berhad, po malezyjsku. Malezyjski koncern petrochemiczny, który jest właścicielem między innymi rafinerii w Turynie, we Włoszech. Wykupił w 2008 roku petrochemiczną część Fiata, Alfa należała do Fiata, obecnie Fiat, Alfa i kilkanaście innych marek to koncern Stellantis. Dlatego oleje i inne płyny do włoskich aut nie są sygnowane skrótem FL, od Fiat Lubrificanti, czy nazwą Selenia, tylko noszą logo Petronasa. Widać to po nalepce na wewnętrznej stronie maski Tonale. Z rozpędu nalepka obejmuje również płyn do układu kierowniczego. Tonale ma elektryczne wspomaganie kierownicy, jak wiele współczesnych modeli samochodów.

 

Rysopis. Pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy crossover, długość 4528 mm, szerokość 1841 mm, wysokość 1601 mm, bagażnik 500/1550 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1469 ccm, 160 KM przy 5750 obr./min plus 20 KM z silnika elektrycznego, 240 Nm przy 1500 obr./min, maksymalnie 212 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,8 s, średnie spalanie 5,7-6,2 l/100 km, cena 189.500 zł.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przednie światła nawiązują do modeli RZ (Roadster Zagato) i SZ (Sprint Zagato) z przełomu lat 80. i 90.

Tradycyjne logo, Alfa oparła się modzie na skromne, brzydkie znaczki firmowe

Tył nie ostaje stylizacją od tyłu, co wcale nie jest takie powszechne

Deska rozdzielcza starannie zrobiona, choć miękkie materiały nie są przesadnie miękkie

Włoska flaga na środkowym tunelu – miłe

Wskaźniki jak sprzed kilkudziesięciu lat, podczas testu używałem praktycznie tylko tego widoku

Pokrętło od DNA, wbrew obawom jest w ergonomicznym miejscu

Maska na dwóch siłownikach. Silnik czyściutki, byłem pierwszym testującym ten egzemplarz

Petronas proponuje do Alfy wszystkie płyny


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *