Renault Arkana 1.6 E-Tech 145 hybryda R.S. line

Z bardzo oryginalną skrzynią

Skoro jest napęd tylko na jedną, przednią oś, uważam Arkanę za crossovera, a nie za SUV-a (Sport Utility Vehicle)

Pod względem technicznym najciekawszym podzespołem Arkany jest skrzynia biegów. Wielu kierowców potraktuje ją jako automat i będą mieli rację, bo tak ona działa, ale fani motoryzacji zatrzymają się na moment nad jej budową.

 

Co to jest i dla kogo?

Praktycznie każda, popularna marka musi mieć crossovery i SUV-y (Sport Utility Vehicle). Oferta Renault wypada bogato: Captur, Austral (niebawem), Arkana, Koleos. Arkana wjechała na nasz rynek w zeszłym roku. I jako jedyna w tej gamie ma karoserię w stylu coupe. Można więc określić ją SUV coupe, choć moim zdaniem bardziej pasuje termin crossover coupe. Bo co to za SUV, który w żadnej wersji nie ma napędu obu osi, tylko zawsze przedni? Tak atrakcyjnie stylizowanego SUV-a czy crossovera Renault jeszcze nie miało. Pamiętajmy, że pierwszym, SUV-em coupe nie było BMW X6, tylko SsangYong Actyon. Pomijając już niebagatelną kwestię urody, Arkana jest obszernym pojazdem, w której również pasażerowie z tyłu nie będą utyskiwali na brak miejsca. Reasumując, Renault Arkana to efektowny, świeży na rynku wóz dla miłośników SUV-ów i crossoverów, którym nie przeszkadza brak napędu drugiej osi. Ani fakt zawieszenia tylnej osi w postaci belki skrętnej. Choć tu muszę przyznać, że prowadzenie jest zaskakująco dobre, jak na taki układ, typowy dla wielu „francuzów”.

 

Trzy skróty

MMT – Multi Mode Transmission, Multi-mode. Innowacyjna skrzynia biegów Renault, w hybrydach ładowanych z gniazdka (plug-in), także w zwykłych hybrydach, jak ta Arkana, pracująca automatycznie. Jest to wielotrybowa, mechaniczna skrzynia biegów. Bardzo ciekawa konstrukcja, bez klasycznego sprzęgła. Załączanie biegów odbywa się za pomocą sprzęgła kłowego, nie ma synchronizatorów. To rozwiązanie jest stosowane w bolidach Renault F1 a synchronizacja przy zmianie biegów następuje dzięki wyrównywaniu prędkości obrotowych wałków skrzyni przez silnik elektryczny HSG (High-voltage Starter Generator). Dzięki temu skrzynia ma bardzo zwartą konstrukcję, jest lekka, zmiana biegów odbywa się bez start tarcia, wręcz niezauważalnie.

Teoretycznie przełożeń jest 15. Elektryczny silnik E-Motor (inny niż HSG) może mieć 3 stany: nie pracuje (0), pracuje na swoim I biegu, pracuje na swoim II biegu, włączonym przy ok. 75 km/h. To mnożna 3, mnożnik 5 bierze się z 4 biegów silnika spalinowego i braku jego pracy (0). Jedno przełożenie wypada z prostej logiki – gdy oba motory nie pracują, 0 i 0. Oprócz tego nie są używane dwie kombinacje: 0 w napędzie elektrycznym i I w napędzie spalinowym oraz II w napędzie elektrycznym i I w napędzie spalinowym (bo ma takie same przełożenie jak I w napędzie elektrycznym i III w napędzie spalinowym). Tak więc po odpadnięciu 3 kombinacji, zostaje 12.

TW – tarcze wentylowane. Skrót z cennika, chodzi o przednie hamulce. E-Tech 145 hybryda została zaopatrzona w większe i grubsze tarcze, niż dwie pozostałe odmiany silnikowe, mikrohybrydowe. Mają one rozmiar, w milimetrach, 296 x 26. Dzięki konstrukcji z kanałami, przez które przepływa powietrze, taka tarcza jest chłodzona powietrzem podczas jazdy.

TP – tarcze pełne. To również skrót występujący w cenniku, tarcze z tyłu. Są mniej obciążone od przednich, więc w aucie bez sportowych aspiracji w zupełności wystarczą, ich rozmiary, w każdej Arkanie 280 x 8 milimetrów.

 

Rysopis. Renault Arkana 1.6 E-Tech 145 hybryda R.S. line, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy crossover, długość 4568 mm, szerokość 1821 mm, wysokość 1576 mm, bagażnik 492/1278 l, napęd przedni, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1598 ccm, 94 KM przy 5600 obr./min, 148 Nm przy 3600 obr./min, dwa silniki elektryczne, 49 KM i 205 Nm oraz 20 KM i 50 Nm, pojemność akumulatora trakcyjnego 1,2 kWh, moc systemowa 143 KM, maksymalnie 172 km/h, od 0 do 100 km/h w 10,8 s, spalanie w cyklu mieszanym 4,9-5,0 l/100 km, cena 154.900 zł (wersja E-Tech engineered)

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Wersja nadwoziowa jedna, ale tak atrakcyjna, że zapewne nikomu nie będzie brakowało karoserii nie-coupe

Plakietka na klapie kufra informująca o hybrydowej technice. To hybryda bez plug-in, bez możliwości ładowania z zewnątrz

Zestaw wskaźników bez obrotomierza! Deska rozdzielcza miękka od góry, jednak boki środkowej konsoli i środkowego tunelu zrobili twarde

E-Shifter, czyli elektroniczna dźwignia zmiany biegów w MMT (jest także dźwignia mechaniczna). Parkingowy tryb P wybierasz przyciskiem za dźwignią

Przyciskiem EV (Electric Vehicle) na środkowej konsoli możesz wymusić tryb elektryczny, który działa do 50 kilometrów na godzinę

Silnik 1.6 z pośrednim wtryskiem benzyny i bez turbo – takie połączenie to teraz rzadkość

Wentylowana, grubsza tarcza hamulcowa z przodu

Pełna, niewentylowana tarcza hamulcowa z tyłu

Zestaw naprawczy na prawej burcie bagażnika zamiast zapasowego koła, choćby dojazdowego


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *