Dacia Jogger 1.0 Eco-G 100 SL Extreme
Posted by Jacek Dobkowski on gru 12, 2022Jeden za trzy
Jogger prezentuje się całkiem, całkiem, zwłaszcza w opcjonalnym lakierze, brązowym terracotta
Rumuńska Dacia postanowiła uprościć gamą modelową na polskim rynku, więc za Logana kombi (MCV, Multi Convivial Vehicle), minivana Dokkera i minivana Lodgy, mamy teraz minivana o dźwięcznej nazwie „Jogger”. Do naszego testu trafiła wersja z fabryczną instalacją gazową i pięcioma miejscami (jest także siedmioosobowa), w najwyższej specyfikacji SL Extreme.
Dla kogo?
Dla oszczędnych, potrafiących racjonalizować wydatki, ceniących jednak nowe samochody z salonu. Jogger to interesująca propozycja dla rodzin, z racji sporego wnętrza i bardzo dużego bagażnika, bez rozkładania kanapy to 607 litrów. Zbiornik gazu nie zmniejsza kufra, bo jest w miejscu koła zapasowego, pod autem, za belką skrętną tylnej osi.
Jeden skrót, dwa rozwiązania
SL – seria limitowana, czyli w praktyce z określonym pakietem wyposażenia. SL Extreme to najbogatszy, fabryczny pakiet, cennik zaczyna Essential, potem idzie środkowa odmiana Expression. Po czym poznać SL Extreme? Seryjnie ma dachową antenę typu „płetwa rekina”, czarne 16-calowe alufelgi, bezkluczykowy dostęp czyli kartę Keyless Entry, automatyczną jednostrefową klimatyzację, kamerę cofania, tapicerkę z czerwonymi przeszyciami, stoliki typu lotniczego w oparcia przednich foteli, zdejmowany uchwyt na smartfona. Dodam, że czarne felgi, płetwę, kamerę, tapicerkę z czerwonymi przeszyciami, stoliki, uchwyt na telefon dostaniesz tylko w SL Extreme. Na zewnątrz są angielskie napisy „Extreme Limited Edition” na przednich drzwiach oraz – ciekawostka – na alufelgach. We wszystkich napisach litera E jest stylizowana na nowe logo Dacii, czyli połączone litery D i C. Na grillu i kierownicy nasz testowy egzemplarz miał jeszcze stare znaczki, z pełną nazwą marki.
Prześwit. W tym przypadku aż 200 milimetrów (podaje się go zazwyczaj w milimetrach), jak na pojazd bez terenowych pretensji to bardzo dobra wartość. Wartość pozwalająca na bezstresowe wjechanie na krawężnik, czy opuszczenie asfaltowej szosy (napęd jest tylko przedni, więc trudno pisać o off-roadzie). Jogger to praktyczne auto, również pod względem prześwitu.
Stoliki z rozsuwanym blatem. A propos wspomnianego stolika w oparciach foteli. Jeśli w pozycji otwartej pociągniesz (zdecydowanie) ku sobie jego blat, okaże się że jest wysuwany i że odkrywa okrągły otwór na napój. Świetna sprawa! Poza tym składanie stolika jest możliwe tylko z wsuniętym, krótkim blatem, zostało to dobrze pomyślane. Także samo otwieranie i zamykanie stolika – wystarczy, że chwycisz za blat, nie musisz szukać żadnego guzika do jego odblokowywania.
Rysopis. Dacia Jogger 1.0 Eco-G 100 SL Extreme, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy (albo siedmiomiejscowy, 2 + 3 + 2) minivan, długość 4547 mm, szerokość 1784 mm, wysokość 1691 mm (z relingami), bagażnik 607/1819 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 999 ccm, 90 KM przy 4800-5000 obr./min, na gazie 100 KM przy 4600-5000 obr./min, 160 Nm przy 2100-3750 obr./min, na gazie 170 Nm przy 2000-3500 obr./min, maksymalnie 172 km/h, na gazie 175 km/h, od 0 do 100 km/h w 12,5 s, na gazie 12,3 s, spalanie benzyny w cyklu mieszanym 6,1 l/100 km, spalanie gazu w cyklu mieszanym 7,7-7,8 l/100 km, cena 90.600 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Volvo? Nie, Dacia, ale kształt tylnych lamp jakoś przywodzi na myśl Volvo…
Angielskie napisy oznaczające najwyższą wersję wyposażenia, na przednich drzwiach…
…oraz na czarnych alufelgach, to rzadko spotykane
200-milimetrowy prześwit na właściwości jezdne nie wpływa negatywnie, poza tym Jogger nie jest „sportowym” wozem
Trzy gary i ani jednego więcej, oba motory Joggera mają po trzy cylindry i litr pojemności. Instalacja gazowa jest zakładana w fabryce, w Rumunii
Wlewy benzyny i gazu LPG (Liquefied Petroleum Gas) w jednym miejscu, pod klapką na tylnym, prawym błotniku
Deska rozdzielcza z poprzecznym, miękkim pasem pokrytym tkaniną
Stolik za fotelami rozłożony…
…a tutaj rozłożony i wysunięty, z miejscem na napój