Land Rover Discovery Sport 2.0 D (204 KM) MHEV AWD R-Dynamic SE
Posted by Jacek Dobkowski on gru 13, 2022Z przymusowym bagażnikiem
Auto traci nieco na elegancji przez bagażnik na dachu
Interesuję się samochodami od kołyski, ponad 50 lat, testuję od 24. Pierwszy raz importer przekazał mi auto z obowiązkowym, akcesoryjnym bagażnikiem na dachu. Wcześniej nie zostałem poinformowany, że będę miał „trumnę”. Przez to nie wiem, jak Disco Sport spisuje się podczas ostrzejszej jazdy. Z bagażnikiem na dachu, nawet pustym, nie jeździ się ostrzej. Przez to nie wiem, jak Disco Sport radzi sobie w terenie. Z takim bagażnikiem na dachu, nawet pustym, nie jeździ się po terenie.
Dla kogo takie auto (oczywiście bez bagażnika na dachu)?
Dla wielbicieli rzadkich wehikułów. Sprzedaż Land Rovera w Polsce jest zdecydowanie niższa od wyników szeregu innych, prestiżowych marek, o niemieckich nawet nie wspominając, więc oryginalność masz zapewnioną. Dla ludzi ceniących dobrze wykończone wnętrze, co nabiera znaczenia w dłuższych podróżach. Wreszcie dla lubiących wysoki komfort jazdy, pod względem resorowania trudno Discovery Sport coś zarzucić.
Jeden skrót i dwa pomysły (pomijając bagażnik na dach)
Airbag w masce. Oryginalne rozwiązanie dla bezpieczeństwa, aż dziwne że importer się nim nie chwali. Poduszka mająca chronić najechanego pieszego, względnie rowerzystę znajduje się z tyłu pokrywy silnika, blisko czołowej szyby, pod czarną obudową. Działa w zakresie prędkości 25-50 kilometrów na godzinę. Jest uruchamiana przez czujniki w przednim zderzaku. Niektóre, inne marki stosują unoszenie maski, Land Rover ma poduszkę dla pieszego.
ZF – Zahnradfabrik. Marka automatycznych skrzyń biegów, w dosłownym tłumaczeniu z niemieckiego „fabryka kół zębatych”. Automaty ZF są w wielu markach samochodów, w tym przypadku skrzynia ma dziewięć przełożeń. Mogę z ręką na sercu napisać, że skrzynia pracuje bez szarpnięć. Do manualnej zmiany służą łopatki obracające się wraz z kierownicą oraz dźwignia w podłodze, po przestawieniu w tryb S, sportowy. Kierunek poruszania się dźwigni jest prawidłowy, to znaczy redukcja do przodu. Na środkowym, dotykowym ekranie możesz skonfigurować, czy manetki mają być aktywne w trybie S, czy również w zwykłym trybie D (Drive).
Pokrętła wielofunkcyjne. Takie są dwa, duże pokrętła na środkowej konsoli. Każde z nich służy do wybierania temperatury w kabinie, a po wciśnięciu do ustawiania podgrzewania foteli, w trzech zakresach. Mało tego, prawym wybiera się również program jazdy, w systemie Terrain Response. Domyślny jest program komfortowy, poza nim: Eco, Auto, Trawa-żwir-śnieg, Błoto i koleiny, Piasek, w sumie sześć. Szkoda przy tym, że nie ma drukowanej instrukcji obsługi, która pozwoliłaby na poznawanie auta, tylko broszura. Instrukcja, pokawałkowana, jest w internecie. A jak zabraknie internetu podczas wyprawy w teren? A, zapomniałem, z takim bagażnikiem na dachu, nawet pustym, nie jeździ się w teren.
Rysopis. Land Rover Discovery Sport 2.0 D (204 KM) MHEV AWD R-Dynamic SE, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy (w opcji siedmiomiejscowy) SUV, długość 4597 mm, szerokość 2069 mm (lusterka złożone), wysokość 1727 mm, wysokość z bagażnikiem – brak danych, bagażnik 963/1574 l, bagażnik za trzecim rzędem siedzeń 115 l, napęd na cztery koła Standard Driveline 2, z międzyosiowym pakietem sprzęgłowym, stały, proporcje między osiami od 10/90 do 90/10, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1997 ccm, 204 KM przy 3750 obr./min, 430 Nm przy 1500-3000 obr./min, maksymalnie 207 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,9 s, spalanie w cyklu mieszanym 6,7 l/100 km, cena 263.700 zł, cena z bagażnikiem na dachu nieznana.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Jak jest za co, to chwalę. Wycieraczki czołowej szyby podnosi się ręcznie, nie trzeba poszukiwać jakiegoś trybu serwisowego
Bagażnik na dachu musi być widoczny na zdjęciach całego auta
Airbag dosłownie w masce silnika
Przez bagażnik dachowy spalanie podskoczyło o jakieś 1,5 litra na 100 kilometrów, na autostradzie do 12 litrów
Niby miękki kokpit, ale boki środkowej konsoli twarde, a ich właśnie dotykają nogi kierowcy i pasażera
Skrzynia ZF, dziewięć biegów, dwa tryby pracy D i S
Łopatki kręcą się wraz z kierownicą, dłuższe przytrzymanie prawej, z plusem, powoduje powrót do automatycznej zmiany
Pokrętła na środkowej konsoli, na zdjęciu podstawowy ich widok….
…prawe służy również do Terrain Response