Opel Mokka 1.2 Ultimate A8
Posted by Jacek Dobkowski on gru 21, 2022Lepszy niż myślisz
Czarny dach seryjny w Utimate, czarna maska to opcja, tak samo jak pakiet wizualny black (dlatego logo Opla jest czarne)
Opel jest przez niektórych uważany za markę niemiecką, ale taką nieco gorszą, gdyż należał do Amerykanów z General Motors (GM), a teraz to już nie wiadomo do kogo, bo do koncernu Stellantis powstałego z połączenia wielkich rodzin Fiata i Peugeota. Ale zapomnijmy o takich bardzo międzynarodowych koligacjach i po prostu spójrzmy na produkt o wdzięcznej nazwie „Mokka”.
Co to jest i dla kogo?
Zgrabny crossover, raczej nie SUV (Sport Utility Vehicle), skoro żadna wersja nie ma napędu obu osi. Mimo trzycylindrowego silnika 1.2 do kabiny nie docierają wibracje, zaś nieco terkoczący dźwięk został porządnie wyciszony. Jest to więc propozycja dla ludzi poszukujących ciekawie prezentującego się, modnego auta, które niekoniecznie musi być premium. No bo nie zawsze jest sens przepłacać. Zachowanie na drodze też pozytywnie zaskakuje, mimo belki skrętnej w tylnym zawieszeniu komfort jest na dobrym poziomie.
Jeden skrót i dwa pomysły
TRW – Thompson, Ramo, Wooldridge. Marki TRW jest przedni radar, „zespól czujnika radarowego”, jak chcą autorzy instrukcji obsługi. Dokładnie jest to ZF TRW, bo w 2015 roku niemiecki ZF (Zahnradfabrik) przejął amerykańską firmę TRW. Radar służy przede wszystkim do adaptacyjnego tempomatu, wykorzystującego również kamerę za czołową szybą. Historia TRW jest całkiem długa. Charles Thompson założył firmę w roku 1901, która połączyła się w 1958 roku z Ramo-Wooldridge Corporation. Jej założycielami byli Simon Ramo i Dean Wooldridge.
Uchwyt do zamykania klapy bagażnika. Jest jeden, z prawej strony klapy, ale jaki! Łapiesz go, w jaki sposób chcesz, możesz przekręcić dłoń, albo i nie. Miejsca na palce jest bardzo dużo, klapa zamyka się łatwo, bez używania siły, również gdy stoisz nieco z boku auta, z prawej.
Klapka wlewu paliwa. Znajduje się na tylnym, lewym błotniku, przede wszystkim jest duża i wystarczy ją dotknąć, żeby się otworzyła. Uchwyt do powieszenia korka jest spory, piktogram na szerokim ramieniu klapki podpowiada, że korek należy odwrócić. Sam korek obracasz o ćwierć obrotu, to wystarczy do otwarcia i zamknięcia wlewu.
Rysopis. Opel Mokka 1.2 Ultimate A8, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy crossover, długość 4151 mm, szerokość 1791 mm, wysokość 1534 mm, bagażnik 350/1105 l, napęd na przód, trzycylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1199 ccm, 130 KM przy 5500 obr./min, 230 Nm przy 1750 obr./min, maksymalnie 200 km/h, od 0 do 100 km/h w 9,2 s, spalanie w cyklu mieszanym 5,9-6,0 l/100 km, cena 136.750 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Radar ZF TRW na dole przedniego zderzaka
Wersja Ultimate ma atrakcyjne, srebrno-czarne alufelgi, 18 cali
Przycisk do otwierania bagażnika jest nie pod klapą, ale niżej, nad tablicą rejestracyjną
Uchwyt do zamykania pokrywy kufra – naśladownictwo wskazane. Bagażnik oferuje solidne 350 litrów, po złożeniu kanapy 1105
Kolejny, praktyczny drobiazg, duża klapka wlewu benzyny na tylnym, lewym błotniku
Klapka otwarta, z korkiem na wieszaku, wskazanym przez piktogram
Drgania silnika są widoczne na biegu jałowym, ale tylko tutaj, pod maską, bo do kabiny nie są przenoszone. Maskę unoszą dwa siłowniki
Deska rozdzielcza – rodzinne podobieństwo – bardzo zbliżona do tej w Grandlandzie. Kierownica jest stosunkowo daleko od kokpitu
Pierścieniem na lewej dźwigience przy kierownicy (ze strzałkami) zmieniasz wygląd cyfrowych „zegarów”. Masz do wyboru aż sześć kompozycji: Komputer, Liczniki, Jazda, Nawigacja, Osobisty, Minimalna
Tymi przyciskami obsługujesz 8-biegowy automat oraz wybierasz tryby jazdy (Drive Mode). Tryby są trzy: domyślny Normalne, Eco, Sport