Renault Megane E-Tech Electric EV60 Techno
Posted by Jacek Dobkowski on sty 13, 2023Żegnajcie spalinowe
Elektryczna „Meganka” jest od spalinowej, wciąż sprzedawanej, czwartej generacji krótsza (prawie 16 centymetrów!), węższa i wyższa. Wyboru nadwozi nie masz, tylko pięciodrzwiowy hatchback
Bardzo odważny ruch – najnowsza, piąta generacja Megane jest tylko i wyłącznie elektryczna. Nazwa wydaje się nieco skomplikowana, dlatego że określenie „E-Tech” dotyczy również hybryd, więc w przypadku elektryka ten „Electric” musi być.
Dla kogo?
Dla zamożnych – cena Megane EV60 startuje od 206.900 złotych, testowana odmiana Techno ma „na metce” 219.900. Dotyczy to również kosztów eksploatacji, zwłaszcza w trasie. W lekkich, zimowych warunkach, na drodze ekspresowej, podczas jazdy zgodnej z przepisami Megane potrzebuje na każde 100 kilometrów 22-23 kilowatogodziny (kWh). Przy obecnych cenach, na szybkich ładowarkach prądem stałym DC (Direct Current) podchodzących pod 3 złote za 1 kWh, koszt 100 km przekracza 60 zł! To tak jakby auto na benzynę paliło 9 l/100 km. Przy takim apetycie rzadko korzystasz z przyśpieszeń Megane, a te są świetne również przy większych prędkościach jazdy.
Trzy rozwiązania
22 kilowaty (kW), seryjna moc ładowania prądem zmiennym AC (Alternating Current). Fantastyczna sprawa, bardzo ważna zaleta Megane, która powinna być mocno podkreślana przez Renault. Większość elektryków przyjmuje prąd zmienny maksymalnie 11 kW i nie ma 22 kW nawet w opcji. Dlatego wielu kierowców nie korzysta z wolnych ładowarek na prąd zmienny, szkoda im czasu. W Megane 22 kilowaty zapewniają pełne naładowanie baterii o pojemności netto 60 kWh w mniej więcej trzy godziny. I będzie to znacznie tańsze niż w przypadku AC, nawet o 1 zł za 1 kWh. Poza tym ładowanie wolne, prądem zmiennym jest lepsze dla kondycji i żywotności baterii. Spadek użytecznej pojemności akumulatora będzie postępował wolniej niż w przypadku częstego „tankowania” prądu stałego DC. Co ciekawe, producenci aut afiszują się mocami DC, traktują po macoszemu moce AC.
Szybka w tylnej klapie. „Szybka”, bo jest tak niska, że trudno nazwać ją „szybą”. Trochę przesadzam, lecz najnowsza generacja Megane to kolejny przykład, jak względy stylistyczne mogą niekorzystnie wpłynąć na funkcjonalność. Bo sylwetka Megane jest atrakcyjna, hatchback wygląda niczym odlany z jednego kawałka metalu, ale widoczność do tyłu na tym cierpi. A przy zmywaniu szyby przeszkadza wydatny spojler.
Oryginalne nawiewy. Kokpit jest nowoczesny, z ekranami, ale nawiewy wentylacji to takie miłe nawiązanie do tego, co było kiedyś. Są cztery nawiewy, dwa przed pasażerem, w poziomie, zajmują prawie całą szerokość deski rozdzielczej z prawej strony. Lubię takie retro, tym bardziej, że działa sprawnie, nadmuch powietrza jest optymalny. Z kolei dwa nawiewy dla kierowcy są pionowe i jakby wychodzą z tafli ekranów. Taki efekt osiągnięto przez wkomponowanie nawiewów w okolice ekranów. Zamykanie nawiewów przebiega w różny sposób. W przypadku tych przed pasażerem trzeba przesunąć je w skrajne położenie, czyli lewy w lewo, prawy w prawo. Nawiewy z obu stron kierownicy mają pod spodem duże suwaki, odcinające dopływ powietrza.
Rysopis. Renault Megane E-Tech Electric EV60 Techno, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4200 mm, szerokość 1768 mm, wysokość 1505 mm, bagażnik 440/1332 l, napęd na przód, silnik elektryczny, 218 KM przy 5473-11688 obr./min, 300 Nm przy 100-4714 obr./min, maksymalnie 160 km/h, od 0 do 100 km/h w 7,4 s, pojemność akumulatora trakcyjnego 60 kWh netto, zużycie energii w cyklu mieszanym 15,8-16,3 kWh/100 km, cena 219.900 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Ładowanie prądem zmiennym 22 kW, bardzo mało elektrycznych modeli ma takie możliwości
Gniazdka na prawym, przednim błotniku, na zdjęciu wtyczka AC 22 kW, typu 2
Grafika w zestawie wskaźników podczas ładowania efektowna, ale przydałaby się jeszcze informacja o mocy ładowania
Szyba w klapie mała od zewnątrz…
…i od wewnątrz też
Klamka tylnych drzwi jest wysoko
Materiały kokpitu dobrze spasowane, lecz twarde, miękka jest tylko wypustka na dole środowej konsoli
Nawiewy przed pasażerem, jak w latach 80.
Prawy nawiew dla kierowcy, pod spodem suwak do jego zamykania