Volvo XC90 B5 Diesel AWD Inscription
Posted by Jacek Dobkowski on sty 23, 2023A jednak z dieslem
Wyraziste linie, pionowa ściana czołowa, dobrze przeszklenie – to musi się (nadal) podobać. Testowy egzemplarz był siedmiomiejscowy (2 + 3 + 2)
Volvo jest mocno zaangażowane w elektromobilność, ale nie zapomina o starych, dobrych dieslach, czego przykładem niniejsze auto. Od razu trzeba wyjaśnić nazwę. B5 może oznaczać ropniaka, jak w tym przypadku, ale również silnik benzynowy. Żeby nie pojawiały się wątpliwości, pozwoliłem sobie dodać słowo „Diesel” do pełnej nazwy auta.
Co to i dla kogo?
SUV (Sport Utility Vehicle) klasy średniej wyższej, o wciąż atrakcyjnej, solidnej sylwetce. Na pewno dla ludzi, którzy chcą jeździć dużym SUV-em prestiżowej marki, niekoniecznie niemieckim. Większego wyboru na polskim rynku nie ma, po wycofaniu się Infiniti zostaje Volvo i Lexus (RX). Prowadzenie XC90 jest wręcz relaksujące, na dłuższych trasach bez wątpienia to docenisz. Tak samo jak wygodne fotele, porządne wyciszenie silnika, czy duże pole pracy tylnej wycieraczki. XC90 mimo ośmioletniego stażu to nadal wóz na wysokim poziomie, imponujący ogólnym dopracowaniem.
Dwa skróty, jeden pomysł
Four-C – cztery C, Continuously Controlled Chasis Concept. Takim skrótem Volvo określa podwozie zastosowane pierwszy raz lata temu w zmodernizowanym S80 oraz sportowych S60 R i S70 R. Zawieszenie Four-C ma elektronicznie kontrolowaną sztywność amortyzatorów, każdego oddzielnie. Spośród pięciu trybów jazdy XC90, tylko jeden – Individual – daje się konfigurować, na centralnym, dotykowym ekranie. Możesz wtedy wybrać, jak mają pracować „amory”: Ustawienia, My Car, Indywidualny tryb jazdy, Regulacja zawieszenia,. Do dyspozycji są trzy możliwości: Eko, Komfort, Dynamiczny. W czterech pozostałych trybach (Eco, Comfort, Dynamic, Off Road) zdajesz się na zaprogramowane parametry, między innymi amortyzatorów. Samo zawieszenie było, opcjonalnie, pneumatyczne, to znaczy powietrzne miechy pełniły funkcję sprężyn śrubowych.
ECC – Electronic Climate Control. Elektroniczna kontrola klimatu. Takim terminem Volvo określa automatyczną klimatyzację. W testowym egzemplarzu klimatyzacja była czterostrefowa, to znaczy można było ustawiać temperaturę dla dwóch stref z przodu oraz dla dwóch z tyłu, z dowolną różnicą między strefami. Ba, były także nawiewy dla trzeciego rzędu siedzeń. Czterostrefowa klima oraz układ poprawy jakości powietrza z jonizacją wchodzi do opcjonalnego pakietu Lounge. Obsługa klimatyzacji jest możliwa tylko poprzez ekrany. Przez centralny ekran na kokpicie możesz sterować klimatyzacją z tyłu, także regulować nawiew dla trzeciego rzędu siedzeń.
Otwieranie schowka przed pasażerem. Służy do tego przycisk na… środkowej konsoli. Oryginalne. Klapa schowka, przytrzymywana w dwóch miejscach, po bokach, opada miękko, z precyzyjnie dobraną prędkością.
Rysopis. Volvo XC90 B5 Diesel AWD Inscription, pięciodrzwiowy SUV klasy średniej wyższej, pięciomiejscowy albo siedmiomiejscowy (2 + 3 + 2), długość 4953 mm, szerokość 2008 mm, wysokość 1773 mm, bagażnik 356/1874 l, napęd na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył sprzęgłem Haldex, do 50 proc. siły), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1969 ccm, 235 KM przy 4000 obr./min, 480 Nm przy 1750-2250 obr./min, silnik elektryczny 14 KM (brak informacji o mocy systemowej), maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h w 7,6 s, średnie spalanie 6,7-7,7 l/100 km, cena 356.900 zł (obecna wersja Plus Bright).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
B5, napis z prawej strony tylnej klapy, czyli jaki silnik? Ano w tym przypadku diesel
W XC90 każdy silnik ma dwa litry pojemności
Kokpit ciekawy, bardzo starannie zmontowany, z dużą ilością miękkich powierzchni. Czego chcieć więcej?
W trybie Individual decydujesz się na jeden z trzech sposobów pracy amortyzatorów
Są cztery miechy, na zdjęciu w tylnym zawieszeniu
Regulacja temperatury co pół stopnia, w zakresie 17-27 stopni plus maksymalne chłodzenie i maksymalne grzanie
Panel do klimatyzacji z tyłu kabiny umieszczono na środkowym tunelu
Nawiewy są również dla pasażerów w trzecim rzędzie
A tutaj! Przycisk do otwierania schowka jest na środkowej konsoli
Nagłośnienie Bowers & Wilkins (opcja) i akustyka sali koncertowej w Goteborgu w Szwecji, w mieście Volvo. Rewelacja!