Isuzu D-Max 1.9 LSX AT35 aut.
Posted by Jacek Dobkowski on lut 22, 2023Terenowy jeszcze bardziej
Efekt wow gwarantowany. Tak stuningowany D-Max robi wrażenie, również z powodu końcowej ceny, ponad ćwierć miliona…
Pikap D-Max ma stały napęd tyłu, z przodem dołączanym na sztywno plus reduktor. Taka stara szkoła sprawdza się w trudnych, pozadrogowych warunkach, gorzej na szosie, zwłaszcza suchej. Korzystanie z napędu wszystkich kół przy dobrej przyczepności nie jest wskazane, z uwagi na naprężenia w układzie 4×4. Importer Isuzu zaproponował więc jedyną słuszną przeróbkę, w stronę jeszcze lepszych własności terenowych. Na bazie wersji LSX (upodobnionej do LSE przez zastąpienie chromów ciemnym grafitem) z automatem zaproponował wóz określany jako AT35. AT to skrót od All Terrain, czyli od opon na teren w tymże aucie, ale także od nazwy firmy Arctic Trucks. I od niej zaczniemy.
Trzy skróty
AT – Arctic Trucks. Firma istniejąca od końca lat 80., z Islandii, znana z przeróbek aut również do wypraw polarnych, przeróbek których znakiem rozpoznawczym są duże koła. Tak stało się również w tym przypadku. Opony Nokian Outpost AT o „balonowym” profilu i olbrzymiej szerokości, LT 315/70 R17 121/118S tworzą frapującą całość wraz z poszerzeniem błotników, czterema chlapaczami i podniesionym o około 4 centymetry zawieszeniem (elementy firmy Pedders). D-Max urósł wszerz i na wysokość, prześwit zwiększył się z i tak solidnych 240 milimetrów do 278. Przeróbki musiały objąć również… elektronikę. W takim wysokim egzemplarzu, na innych kołach trzeba było ponownie skalibrować prędkościomierz oraz kamerę za czołową szybą przekazującą informacje dla układów bezpieczeństwa, na przykład dla utrzymania pasa ruchu LKAS (Lane Keeping Assist System), awaryjnego utrzymania pasa ruchu ELK (Emergency Lane Keeping), czy asystenta skupienia kierowcy AA (Attention Assist). I to dojechaliśmy do dwóch, następnych skrótów.
ELK – Emergency Lane Keeping. Awaryjne utrzymanie pasa ruchu. Jeżeli D-Max wyjedzie poza swój pas ruchu, nawet z włączonym kierunkowskazem, a z tyłu będzie zbliżał się inny pojazd, ELK ostrzeże i pomoże wrócić całym autem na właściwy pas ruch poprzez przyłożenie odpowiedniego momentu na kierowcy (podpowiedź ruchu kierownicą). Ostrzeganie to komunikaty w zestawie wskaźników, brzęczyk i drgania kierownicy. ELK działa w zakresie od 60 do 130 kilometrów na godzinę. Sygnały o zjechaniu z pasa ruchu daje kamera za czołową szybą, zaś sygnały o grożącym zderzeniu dwa radarowe czujniki po wewnętrznej stronie tylnego zderzaka monitorujące sytuację na sąsiednich pasach ruchu.
AA – Attention Assist. Asystent skupienia kierowcy. Ostrzega wizualnie i dźwiękowo, gdy pojazd zaczyna „kluczyć”, czyli nie trzyma środka swego pasa ruchu przy prędkości 60 kilometrów na godzinę i więcej. Informacje o zachowaniu auta pochodzą z kamery za czołową szybą. Przestaje działać, gdy prędkość spadnie poniżej „40”
Rysopis. Isuzu D-Max 1.9 LSX aut., czterodrzwiowy, pięciomiejscowy pikap, długość 5270 mm, szerokość1870 mm, wysokość 1810 mm, po przeróbce (dane importera), długość 5265 mm szerokość 2040 mm, wysokość 1915 mm, bagażnik brak danych, napęd 4×4 (stały na tył, ręcznie dołączany na przód na sztywno, reduktor 1:2,482), czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1898 ccm, 163 KM przy 3600 obr./min, 360 Nm przy 2000-2500 obr./min, maksymalnie 180 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 7,2-7,4 l/100 km, cena 155.950 zł netto (191.818 zł brutto), z automatem 161.950 zł netto (199.198 zł brutto), po przeróbce 209.850 zł netto (258.115 zł brutto).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Taki teren to żaden teren! Dodam, że zdjęcie spłaszcza przeszkody
AT35 ma koła z oponami AT (All Terrain) o całkowitej wysokości 35 cali, czyli około 89 centymetrów
Pełna nazwa „Arctic Trucks” z lewej strony tylnej klapy
Poszerzone nadkola – nie wychodzą poza obrys lusterek, ale lepiej cały czas o nich pamiętać
Kokpit miły dla oka i dla palców – miękki na górze
Modyfikacje nie objęły silnika, nadal dysponuje 163 końmi
ELK można wyłączyć (Disable) na ekranie w zestawie wskaźników…
…co poświadcza ten piktogram
Tak samo można wyłączyć AA. Przy ponownym uruchomieniu silnika ELK i AA są znowu aktywne