Opel Astra 1.6 Turbo Plug-in Hybrid GS Line

Sześć, czyli L

To już szósta generacja Astry, dopiero zyskująca popularność na polskim rynku. Sylwetka udała się bardzo

Segment kompaktów był i jest na europejskim rynku wręcz obowiązkowy, choć producenci obecnie zdają się przywiązywać większe znaczenie do crossoverów i SUV-ów (Sport Utility Vehicle). Swego czasu, w kompaktach rządziła na naszym kontynencie wielka trójka – Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus. Czasy jednak szybko się zmieniają i obecnie ta rywalizacja to już przeszłość.

Dla kogo?

Z pewnością dla ludzi przywiązanych do tradycyjnych nadwozi, a takim z pewnością jest hatchback. Dla kierowców pokonujących co dzień niewielkie odległości, w hybrydzie plug-in można wtedy korzystać prawie wyłącznie z silnika elektrycznego. W dalszych trasach taka Astra również się sprawdza, przede wszystkim z racji zawieszenia łączącego pewne prowadzenie – mimo belki skrętnej z tyłu – ze sporą dozą komfortu oraz foteli AGR (Aktion Gesunder Rücken) zapobiegających bólom pleców.

Trzy terminy

L – tę literę można spotkać w oznaczeniu obecnej generacji Astry. Jest to szósta Astra, więc skąd L? Tradycją Opla było i jest nazywanie kolejnych wcieleń modeli literami. Astra zastąpiła, na początku lat 90., Kadetta i oba modele zostały potraktowane łącznie, po Kadettcie E nadjechała Astra F.
Tak więc były Kadetty: A, B, C, D, E, natomiast kolejne Astry to: F, G, H, J, K, L (jak widać z pominięciem I).

GS – Grand Sport. Testowy egzemplarz był wersją GS Line. Obecnie tak samo wyposażona wersja to GS, najwyższa w gamie, bo nie ma już Ultimate, najwyższej poprzednio. Rozpoznanie GS i GS Line nie przedstawia trudności. Mają one pakiet wizualny black, to znaczy czarną atrapę chłodnicy, czarne logo marki z przodu i z tyłu, czarną nazwę modelu na piątych drzwiach, czyli klapie bagażnika. Charakterystyczny jest również czarny dach, w GS, GS Line, Ultimate. A w środku GS Line i GS odznaczają się wspomnianymi już fotelami AGR.

RFID – Radio Frequency Identification. Identyfikacja częstotliwości radiowej, przesyłanie danych drogą radiową, identyfikacja drogą radiową. Technika zdalnej identyfikacji drogą radiową jest wykorzystywana we współczesnych samochodach całkiem szeroko, przykładowo w immobiliserze, do monitorowania ciśnienia w oponach, do sterowania zamkami w drzwiach, do rozruchu silnika. System bezkluczykowy działa w Astrze bez zastrzeżeń. Gdy zbliżasz się do auta, z pilotem na przykład w kieszeni, drzwi są odblokowywane dokładnie w tym ułamku sekundy, gdy trzeba. Na centralnym dotykowym ekranie możesz wybrać odblokowywanie tylko drzwi kierowcy, tylko drzwi bagażnika, także wyłączyć składanie zewnętrznych lusterek przy zamykaniu samochodu. Wchodzisz w: Ustawienia, Pojazd, Dostęp do pojazdu.

Rysopis. Opel Astra 1.6 Turbo Plug-in Hybrid GS Line, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback, długość 4374 mm, szerokość 1860 mm (ze złożonymi lusterkami), wysokość 1472 mm, bagażnik 352/1268 l, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1598 ccm, 150 KM przy 6000 obr./min i 250 Nm przy 1750 obr./min, silnik elektryczny 110 KM przy 2500 obr./min i 320 Nm przy 500-2500 obr./min, parametry systemowe 180 KM i 360 Nm, akumulator trakcyjny 13,2 kWh netto, maksymalnie 225 km/h, maksymalnie w trybie elektrycznym 135 km/h, od 0 do 100 km/h 7,6 s, średnie spalanie 1,1-1,0 l/100 km i 15,1-14,2 kWh/100 km, cena 177.500 zł (obecnie GS 182.500 zł).

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Czarny dach i czarne oznaczenia na klapie kufra…

…to musi był GS Line (obecnie GS)

Atrakcyjne alufelgi, z czarno-czerwonymi wkładkami noszą nazwę „Pentagon”

Dwa silniki, jeden na benzynę, drugi na prąd dają razem 180 koni mechanicznych

Deska rozdzielcza nowoczesna, z ekranami połączonymi w jedną całość

GS na oparciach foteli

Pilota wystarczy mieć przy sobie, w kieszeni albo w torebce

„Wlew elektronów” jest na lewym, tylnym błotniku, zaś wlew benzyny na prawym tylnym

Belka skrętna w tylnym zawieszeniu – Astra L to kolejny przykład, że auto z takim układem może jeździć całkiem sprawnie


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *