Volkswagen ID.4 204 KM Pro Performance
Posted by Jacek Dobkowski on mar 29, 2023Popularniejszy od przełomowego modelu
Na zdjęciach ID.4 prezentuje się ciekawie, a żywy” jeszcze lepiej. Zapewniam
ID.3 dlatego dostał taką a nie inną cyfrę w nazwie, bo miał być trzecim, przełomowym Volkswagenem, po debiutanckim Garbusie z czasów III Rzeszy i po Golfie. Tymczasem okazało się, że ID.3 na świecie sprzedaje się gorzej, niż zakładali Niemcy, więc już poddali go liftingowi. Zdecydowanie większą popularność zdobył ID.4, korzystający oczywiście z tej samej techniki. Przyjrzyjmy się więc temu bestsellerowi e-motoryzacji, Volkswagen wszak kroczy na czele postępu zmierzającego ku elektromobilności.
Co to jest i dla kogo?
No i mamy zagwozdkę, nie tylko ja, inni dziennikarze również. Poza napędem akumulatorowym, kolejny znak czasów – nadwozie wymyka się jednoznacznej klasyfikacji. Na polskiej stronie marki ID.4 jest określany jako SUV (Sport Utility Vehicle). I ja się z tym zgadzam, wszak skoro są wersje 4×4, trudno nazwać taki model crossoverem. Pojęcie „crossover” pojawia się w różnych mediach, także „hatchback”. Zostańmy jednak przy SUV-ie. A dla kogo? Dla zamożnych entuzjastów ekologii, jak każdy nowy elektryk w Polsce. W cenie tylnonapędowego ID.4 Pro Performance zbliżającej się do 230 tysięcy złotych, możesz wybrać Golfa VIII R z benzyniakiem 320 koni i napędem obu osi.
Dwa terminy, jeden pomysł
ID – Intelligent Design, Identity. Inteligentna stylizacja, tożsamość. Taki symbol, pisany z kropką, Volkswagen przyjął dla pojazdów w pełni elektrycznych. Mamy więc auta ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 (produkcja w Chinach), niedługo również ID.2 oraz ID.7. Im wyższa liczba, tym generalnie większy samochód. Nie zapominajmy, że wersje osobowe ma dostawczy IB.Buzz. Ponieważ Volkswagen to marka niemiecka, wymawiam tę nazwę „id”, a nie „ajdi” z angielska, jak się przyjęło.
MEB – Modularen Elektrifizierungsbaukasten, Modulare E-Antriebs-Baukasten (niemiecki). Modułowa platforma koncernu Volkswagen dla aut elektrycznych, korzysta z niej między innymi ID.4. Platforma umożliwia opracowanie elektryków różnej wielkości i różnych marek, także Audi, Cupra, Skoda. Tak więc większość elektrycznych wozów Grupy Volkswagena opiera się na MEB.
Elektryczne sterowanie szybami. ID.4 reprezentuje nowy design również we wnętrzu. Jest nowocześnie, cyfrowo, lecz nie każdy pomysł wydaje się trafiony. Szyby we wszystkich, bocznych drzwiach mogą opuszczać się i podnosić impulsowo, po jednym dotknięciu przycisku, z tym że na drzwiach kierowcy znalazły się tylko dwa przyciski. Domyślnie czynne są przednie szyby, po dotknięciu pola z napisem Rear kierowca może otworzyć ze swego miejsca tylne. Potem może przejść na przednie wyłączając tylne. W praktyce nie jest to bardzo skomplikowane, choć taka oszczędność kojarzy się raczej z Dacią lub inną tanią marką.
Rysopis. Volkswagen ID.4 204 KM Pro Performance, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy, kompaktowy SUV, długość 4584 mm, szerokość 1852 mm, wysokość 1640 mm, bagażnik 543/1575 l, napęd na tylne koła, silnik elektryczny 204 KM i 310 Nm, maksymalnie 160 km/h, od 0 do 100 km/h w 8,5 s, akumulator trakcyjny 77 kWh netto, średnie zużycie energii 17,6 kWh/100 km, cena 226.890 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Przy elektrykach nie masz wyboru nadwozi, zresztą spalinowe SUV-y też zazwyczaj mają jedną karoserię z pięcioma drzwiami
Niekonsekwencja, nazwa modelu na tylnej klapie jest pisana ze spacją….
…natomiast na dywanikach z przodu, czy na stronie internetowej bez spacji
204 konie mechaniczne, poza tym są wersje 174, 265, 299 koni. Aha, silnik jest przy tylnej osi, a nie tutaj
MEB od spodu, wszystko szczelnie zabudowane. Konstruktorzy elektryków muszą bardzo dbać o opory powietrza
Kokpit typowy dla rodziny ID., z małą tablicą wskaźników i pokaźnym, centralnym ekranem. Trafiony pomysł to składane podłokietniki przy fotelach
Do wyboru kierunku jazdy i mocniejszej rekuperacji (B) służy pokrętło z prawej strony tablicy wskaźników – okazuje się praktyczne
Wiele funkcji obsługuje się na centralnym, dotykowym ekranie. Położenie serwisowe przednich wycieraczek umożliwia porządne wyczyszczenie czołowej szyny, na przykład z owadów
Cztery „elektryczne” szyby i tylko dwa przyciski na drzwiach kierowcy