Alfa Romeo Tonale 1.3 T4 PHEV Q4 (280 KM) Veloce
Posted by Jacek Dobkowski on kwi 25, 2023Nareszcie 4×4
254.500 złotych, ale trzeba dodać 500 za przygotowanie samochodu i opłatę transportową, więc wychodzi 255 tysięcy
Opisując Tonale 1.5 T4 (160 KM) Edizione Speciale narzekałem, że żadna wersja nie ma napędu obu osi, więc model ten był dla mnie tylko crossoverem, a nie SUV-em (Sport Utility Vehicle). Sytuacja zmieniła się po wprowadzeniu hybrydy plu-in PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), która jako jedyna na polskim rynku wyróżnia się czteronapędowym układem, czyli Q4. Teraz Tonale można nazwać SUV-em.
Dla kogo?
Q4 w tym aucie to rozwiązanie typowe dla obecnych, zelektryfikowanych czasów. Nie ma wału napędowego, tylne koła są poruszane przez położony przy nich silnik elektryczny 122 koni. Tak wiec jadąc tylko na prądzie, korzystasz wyłącznie z tylnego napędu. Jak można doczytać się w instrukcji obsługi, 122 to wartość chwilowa, bo ciągła moc wynosi ledwie 44 kilowaty (kW), 60 koni… Przedni, spalinowy silnik 1.3 został wysilony do 180 koni. Łącznie dysponujesz 280 końmi, tak wyliczył producent auta.
Podczas dziewięciodniowego testu przekonałem się, że Tonale PHEV najlepiej czuje się na krętej drodze, wówczas docenisz zestrojenie zawieszenie, opartego na obu osiach o kolumny MacPhersona. Jak zauważyła moja żona, to auto na włoskie, górskie trasy. Bo jeżeli jeździsz przede wszystkim po autostradach, nie odczujesz tych 280 koni. Tak więc 1.3 T4 PHEV Q4 (280 KM) Veloce jest dla ludzi ze sportową żyłką, często korzystających z serpentyn i z gorszych dróg.
Trzy rozwiązania
500+. Tak, samochodowe 500 plus, ale do wydania. Cenniki Tonale, niezależnie od wersji, kryją jeden haczyk – trzeba doliczyć 500 złotych brutto za koszty przygotowania samochodu i opłatę transportową. Ba, tak samo jest z pozostałymi modelami Alfy (Giulia, Stelvio). Z całym szacunkiem, ale to niezrozumiała decyzja. Alfa najwidoczniej podąża śladami zakładów energetycznych, które do ceny samego prądu dodają różne rzeczy. A co mnie to obchodzi? Czy sklep spożywczy wystawia koszt bułki i opłatę za transport bułki? Przed kilkunastoma laty dopłaty za przygotowanie auta do sprzedaży były praktykowane w rodzinie Volkswagena, ale słusznie zostały zarzucone. Alfo, nie jedź tą drogą!
20 cali. Duże obręcze kół, seryjne w Edizione Speciale, opcjonalne w TI (Turismo Internazionale) oraz Veloce za 7000 złotych. Drogo! Tak przedstawia się to dla Alfy Tonale PHEV, której dotyczy odrębny cennik. Wzór alufelg niewątpliwie ciekawy i typowy dla marki – koniczynka, albo telefony (wolę „koniczynkę”).
POE – polyolester oil. Olej poliestrowy, syntetyczny, w klimatyzacji (automatycznej, dwustrefowej). Olej POE nie przewodzi prądu, sprężarka klimatyzacji w tej Alfie PHEV ma napęd elektryczny. Skrót POE znajdziesz na nalepce po wewnętrznej stronie maski. Z tej samej nalepki dowiesz się, że układ potrzebuje 0,560 kg czynnika R-1234yf. Producent Alfy nie określa żadnych widełek, plus minus ileś gramów.
Rysopis. Pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość 4528 mm, szerokość 1841 mm, wysokość 1601 mm, bagażnik 385/1430 l, napęd na cztery koła (stały na przód, dołączany elektryczny na tył, także możliwość napędu wyłącznie tylnej osi), czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką, 1332 ccm, 180 KM przy 5750 obr./min i 270 Nm przy 1850 obr./min, silnik elektryczny z tyłu 122 KM i 250 Nm, moc systemowa 280 KM, pojemność baterii trakcyjnej 15,5 kWh, maksymalnie 205 km/h, od 0 do 100 km/h w 6,5 s, średnie spalanie 1,1-1,4 l/100 km, cena 255.000 zł.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Wszyscy znajomi zwracali uwagę na kolor! Zielony lakier specjalny premium, montreal green wymaga dopłaty 7000 złotych…
…dokładnie takiej samej jak 20-calowe alufelgi (seryjne są „19”)
Smaczek – wąż z logo na szybie lewych tylnych drzwi (na prawych nie ma), z elektryczną wtyczką zamiast łba. „Wlew” elektronów jest właśnie po lewej
„Tankowanie” prądu, przemiennego, z lewej strony, na tylnym błotniku. Tonale przyjmuje prąd o mocy do 7,4 kilowata
Dwie prawdziwe rury wydechowe – na zdjęciu lewa – wychodzą z ostatniego tłumika, położonego poprzecznie
Silnik spalinowy tutaj, a elektryczny z tyłu
POE, olej poliestrowy do klimatyzacji
Kokpit ze stałymi łopatkami za kierownicą do zmiany biegów (automat ma 6 przełożeń)
Jeżeli w trakcie ładowania zamkniesz auto na klucz i otworzysz, to potem ładowanie przebiega tylko przy zablokowanych drzwiach (można od środka, żeby siedzieć przy aucie)