Maxus e-Deliver 3 Cargo Van SWB 50,23 kWh
Posted by Jacek Dobkowski on cze 10, 2023Chiński konkurent
W białym kolorze e-Deliver 3 dobrze się prezentuje, no i biały nie wymaga dopłaty. SWB to krótszy rozstaw osi
Jeszcze mała znana w Polsce, chińska marka Maxus proponuje dwa furgony. Większego opisywałem (e-Deliver 9), kolej na mniejszego, e-Deliver 3. Testowałem wersję Cargo Van, z krótszym rozstawem osi, SWB, o tym skrócie za chwilę.
Ile kosztuje?
Wyjaśnienie konieczne, gdyż w cenniku figurują trzy wartości. Zacznijmy od najwyższej, od brutto, 189.297 złotych. Cóż, elektryki nie są tanie, nawet z Chińskiej Republiki Ludowej. Przedsiębiorców bardziej interesuje netto, w tym przypadku 153.900. Ale jest przecież dopłata z programu „Mój elektryk”. Wtedy kwota netto wynosi 107.730 (brutto 132.508). Jak to importer wyliczył? Na pojazd z ciężarową homologacją N1 przysługuje maksymalnie 70.000 (ani netto, ani brutto, po prostu taka kwota), ale nie więcej niż 30 procent od netto. W przypadku naszego e-Deliver 3 ma zastosowanie te 30 procent, a więc 30 procent z 153.900, co równa się 46.170. I w ten sposób (153.900 minus 46.170) otrzymujemy 107.730 netto. Oczywiście, trzeba dokładnie sprawdzić, jak dopłata jest przyznawana, jeden z głównych warunków to średni, roczny przebieg powyżej 20 tysięcy kilometrów przez dwa lata, w sumie 40 tysięcy kilometrów w tym czasie.
Trzy skróty
SWB – Short Wheel Base. Krótki rozstaw osi w samochodach terenowych, dostawczych, ciężarowych, także sportowych. W tym przypadku SWB jest w pełnej nazwie auta, wynosi 2,910 milimetrów. Druga wersja, z dłuższym rozstawem to LWB, Long Wheel Base, 3285. Różnica w długości obu aut jest większa, 4555 do 5145. Muszę przyznać, że wersja SWB jest pakowana, objętość ładowni to 4,8 metra sześciennego.
REG – tego skrótu nie rozszyfrowałem, mimo przejrzenia instrukcji obsługi po angielsku i mimo pomocy importera, może Reg jak regeneration, regeneracja? Przycisk REG z lewej strony kokpitu służy do wyboru jednego z trzech stopni odzyskiwania energii podczas jazdy. Od najmniejszego: L – Low, M – Moderate, H – High (niski, umiarkowany, wysoki). Rekuperacja następuje zawsze, kierowca ustala jej intensywność. Na H auto zwalnia zdecydowanie, ale nie do zera, zawsze się toczy. Idealnie sprawdza się to w mieście, oszczędza prąd. W trasie bardziej przyda się L. Tryby są przerzucane na okrętkę: L, M, H, M, L i tak dalej. Szkoda, że dotknięcie przycisku powoduje od razu zmianę, a nie sprawdzenie aktualnego trybu. Literki L. M, H pojawiają się na wyświetlaczu rozbudowanego, pokładowego komputera, z lewej strony zestawu wskaźników. Jest jeszcze inny sposób sprawdzenia trybu. Puszczenie gazu przy nieco większej prędkości i obserwowanie wskaźnika rekuperacji – jak zapalą się trzy kreski na dole, masz H. Jak w każdym elektryku, przy mocno naładowanym akumulatorze, nawet na najwyższym stopniu (w tym przypadku H) rekuperacja będzie mało odczuwalna.
RSA – Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap, po norwesku. Nazwa własna przedsiębiorstwa, z Norwegii, istniejącego od 1936 roku. Jego oddział, RSA Polska, jest od 2022 roku importerem Maxusa. Napis „RSA Polska” był na dole ramek tablic rejestracyjnych.
Rysopis. Maxus e-Deliver 3 Cargo Van SWB 50,23 kWh, czterodrzwiowy, dwumiejscowy furgon, długość 4555 mm, szerokość 1780 mm, wysokość 1895 mm, ładownia 4,8 m sześc, napęd na przód, silnik elektryczny 122 KM i 255 Nm, maksymalnie 120 km/h, od 0 do 100 km/h w 17,0 s, pojemność akumulatora 50,23 kWh netto, średnie zużycie energii brak danych, zasięg w cyklu mieszanym WLTP 238 km, cena 189.297 zł (153.900 zł netto).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Gniazdka ładowania z przodu, pod unoszonym panelem z logo Maxusa. Moc ładowania prądem zmiennym 6,6 kilowata (kW), prądem stałym 50
Drzwi otwierają się o 180 stopni i co ciekawe, nie musisz szukać żadnych zawiasów, blokad, po prostu otwierasz (albo zamykasz) skrzydło
Nazwa marki i modelu na prawym skrzydle tylnych drzwi
A to niespodzianka – maska silnika po prostu się wyjmuje!
Dostęp do komory silnika idealny, zbiornik spryskiwacza czołowej szyby cały widoczny
Nic tu nie trzeszczy, a do tego deska rozdzielcza jest ładna
REG, czyli wybór stopnia rekuperacji
REG H, maksymalna rekuperacja. 166 kilometrów to całkowity przebieg auta, byłem pierwszym testującym
RSA Polska, nazwa importera pod tablicą rejestracyjną